28 Aug 2008

Amerika minta berada di Iraq tujuh tahun lagi..

Baghdad mahu askar Amerika keluar selepas 2011

BAGHDAD: Amerika Syarikat dan Iraq mencapai persetujuan bagi membolehkan tentera penceroboh terus berada di bumi Iraq sehingga penghujung 2011, walaupun Washington sebelum itu meminta untuk berada di negara berkenaan sehingga 2015.

Presiden Iraq, Jalal Talabani, berkata cadangan Amerika ialah 2015 dan Iraq pula mahu kehadiran tentera asing itu sehingga 2010 saja.

“Jadi kami bersetuju untuk mengekalkannya hingga 2011 dan Iraq berhak, jika perlu, untuk menyambung kehadiran tentera ini,” kata Talabani dalam transkrip temubual dengan saluran televisyen al-Hurra.

Persetujuan itu menjadi asas perundangan bagi kehadiran tentera Amerika di Iraq selepas mandat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) tamat tempohnya hujung tahun ini.

Awal minggu ini, Perdana Menteri, Nuri al-Maliki berkata sementara rundingan sepenuhnya diteruskan, kedua belah pihak menerima penghujung 2011 sebagai tempoh pengunduran kira-kira 145,000 anggota tentera Amerika yang berada di Iraq.

Tanda-tanda bagi mencapai persetujuan itu mencerminkan pendirian kerajaan Maliki yang lebih tegas kini. Ia juga mencerminkan tekanan politik yang dihadapi Maliki di negaranya, lebih lima tahun selepas penggulingan Saddam Hussein yang diketuai Amerika.

Pegawai Amerika, bagaimanapun, menegaskan tiada persetujuan akhir dicapai. Perjanjian di peringkat akhir perlu disahkan oleh Parlimen Iraq. -


: Beginilah nasib umat ISLAM, sebegini jelas pencabulan dilakukan keatas IRAQ..jika tidak bermotifkan niat jahat....masakan mereka masih dibiarkan berada di bumi IRAQ..dengan apa yang telah mereka lakukan, mengapa Umat ISlam masih belum sedar???

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger