20 Nov 2008

Nikmat 2 batang gigi.

lebih kurang inilah patahnya, patah tengah.Cuma aku kena 2 batang patah tengah, gigi taring serpih sikit. Sakit dia, Tuhan ja tahu...(bukan gambar sebenar)

Menekap mulutku, menahan kesakitan amat..antara malu dan sakit , terawang-awang fikiranku mengimbas saat hentaman kuat mulutku atas batu tadi....merebak sampai ke kepala sakitnya. Kepalaku masih berpinar-pinar, perjalanan dirasa masih jauh menyulusuri trek 'KAMI" yang aku sendiri keluar masuk memeriksanya agar selamat untuk semua peserta. Bercampur-campur dalam benak fikiran ku, memikirkan yang bukan-bukan...aku tenagkan jiwa, berselawat panjang dan menarik nafas..terbatuk aku tak semena-mena..dan aku ludahkan air dalam mulutku yang dirasa masin semacam..darah dah berketul keluar..teringat semula tetang gigi aku yang patah 4 batang , terasa sakit semula.Ahh lambat betul..aku cepatkan langkah melintasi beberpa peserta yang sama-sama berjalan keluar dari hutan ke Kem....





Dah lama aku tak menulis, 2 minggu perkara itu dah berlalu. Aku mendapatkan rehat yang cukup untuk mengembalikan semula semangat yang hampir luntur. Bak kata orang "jangan difikir-fikirkan sangat'. aku positifkan bentuk pemikiran..sawang-sawang pemikiran negetif aku leraikan...aku cuba ingat semula apa yang aku baca dari buku "Separuh penuh, Separuh kosong". Ia memang membantu.





Jadual bulananku tergendala, aku yang sepatutnya berada di Melaka, kini tersadai di rumah menanti rawatan gigiku dapat disegerakan. Seminggu menunggu bengkak mulut ini surut, lantas bergegas mencari klinik swasta yang menawarkan rawatan ..mak ai 2000 ringgit. Mahal betul nak buat rawatan....kering poket...nak buat apa lagi, dari menanggung kesakitan nak makan disebabkan gigiku patah sampai ke saraf..Bayaran bapakku didahulukan, aku kerja nanti aku bayar balik duit bapakku..itu niat ku. Tak sanggup lihat cermin, bila buka mulut ok, tapi bila senyum..tuu dia macam raksaksa..lain macam rasanya..susah nak berdepan dengan masyarakat kalu keadaan macam ni. menguatkan aku lagi untuk terus membuat rawatan gigi ni.sakit sikit lah, tapi ok dan berbaloi.



Semoga aku dapat segera bersama-sama sahabat-sahabatku yang berhempas pulas untuk ISLAm, duduk lama2 ni menyebabbkan aku rimas, tak banyak boleh dibuat di rumah.... kesibukan hilang, masalah lesap, susah payah lesap..terasa kekosongan. Tak boleh jadi , aku mesti buat sesuatu agar dapat bersama-sama dengan sahabat2.



Allah mudahkan urusan ku, Istiqamahkan aku dengan perjuangan...bantu aku ISLAHKAN diriku untuk aku perbaiki akhiratku...






5 Nov 2008

At - taubah :111

Dalam keresahan, ku lihat seorang sahabat-ZAINAB mengirimi suatu yang menenagkan jiwa...

Aku ambil tafsir,aku selak sehelai , sau persatu mencai surah at taubah 111:

Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan balasan bahawa mereka akan beroleh Syurga , (disebabkan) mereka berjuang di jalan Allah ; maka (diantara ) mereka ada yang membunuh dan dan terbunuh. (balasan syurga yang demikian ialah) sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah di dalam (kitab-kitab) Taurat dan Injil serta Al Quran dan siapakah lagi yang lebih menyempurnakan janjinya daripada ALLAH ? Oleh itu bergembiralah dengan jualan yang kamu jalankan yang kamu jalankan jual belinya itu , dan ketahuilah bahawa jual beli yang seperti itu ialah kemenangan

at TAUBAH ;111( tafsir Pimpinan Rahman)

4 Nov 2008

Mana aku nak cari duit???

..Panjang aku terdiam, merasakan urat di sisi kepalaku timbul..stress mengalirkan darah beroksigen menampung keligatan mencari ikhtiar mencari duit. Bukan nak kahwin, bukan nak buat makan , bukan juga nak membeli motor yang hilang..tetapi membiyai program pembinaan insan bawah NGO kelolaan sahabat seperjuangan . Aku lah ajknya.....lama memenung entah mengapa buntu memikirkan semacam tiada penyudahnya.

Program dah nak on, dana tak cukup pulak. Memang terikat, tak kanlah nak batalkan pulak..tak patut sangat..aku bermonolog sendirian.

Habis posisi duduk, sandar baring , tangan di dahi..meluncur dimulutku perkataan keramat sepanjang hidupku.... ALLAH..ALLAH..ALLAH.....itu tandanya dah terlalu penat fikir dah , dah tak larat....Akhirnya mengadu jugak aku pada ALLAH....berselawat panjang...menenagkan kembali perasaanku...

Cabaran terbesar membuat kebajikan seumpama ini pastinya masalah dana....habis fikir, aku redakan pemikiran dengan mengelamun..kalaulah ini, kalaulah itu kalaulah begini....membayangkan kalau aku ada duit... tersedar dipermainkan iblis aku beristighfar sendirian mencantas fantasi iblis yang menipudaya kita semua. Seringkali iblis memasukkan jarum khayalan , fantasi agar kita lupa niat asal kita. Aku kembalikan posisi niatku pada jalan mencari redhanya. Aku bangun dan mencapai handset untuk mndapatkan talian hayat...

Semacam nak berputus asa, aku ikhtiarkan juga untuk dana ini..kembara ku kali ini lain macam cabaranya, berbeza sungguh dengan sebelum-sebelum ini. Dengan kerenah-kerenah subjek manusia yang terpaksa diraikan dalam komuniti "insan yang belajar"...kagum ku dengan semangat mereka memikul beban dan risiko dakwh ini. Kefahaman mereka terjermah dari gerak kerja mereka , bukan semata lancangnya mulut mereka mengata itu dan ini..

Aku sedar , sebenanrnya aku tak bersendirian, sahabat-sahabat ku bersama-sama memastikan KEBAJIKAN untuk agama ini dilunaskan juga" by hook or by crook". Bagaimanapun kita usahakan juga, kata pemikir - pemikir gerakan dalam meting panjang yang melelahkan..kita pacak dulu dan kita menjurus kearahnya...yakin dan meyakinkan kata ini..merembeskan andrenalin dan meningkatkan semangat...

Aku tersedar dari lamunan keasyikan pemikiran mengamati ruang dan masa jundi-jundi umat ini..Handsetku masih ditangan, kemana harus aku tala talian yang nak ku dail..entahlah..aku cuba lah sesiapa yang boleh membantu...doakan semoga aku mampu menunaikan taklifan ini dengan baik...semoga ALLAh terima ia sebagai satu amalku yang membantu dan wasilah untukku menghampirkan diriku kepada ALLAH....

Salam Perjuangan
Al fakir ilalah JUNDI UMMAH
Zulkaedah 1429 Hijrah


P/S: Tahniah buat pasangan serasi RO dan Kak Faridho yang selamat dijijab kalbul, semoga berbahagia ke anak cucu dan melahirkan generasi yang tegar mendaulatkan syariat ALLAH..
TAKBIR!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...