29 Oct 2008

RENUNGAN....

Buat renungan semua…..

  • Orang yg berfikiran besar byk memperkatakan ilmu
  • Orang yg berfikiran sederhana byk memperkatakn peristiwa
  • Orang yg berfikiran rendah byk memperkatakan manusia
  • Orang yg berfikiran cetek byk memperkatakan diri mereka

Nabi S.A.W bersabda , ada 4 perkara yg dipandang baik, tetapi 4 lagi dipandang lebih baik

  1. Sifat MALU dari lelaki adalah baik, tetapi dari PEREMPUAN adalah lebih baik
  2. KEADILAN dari setiap orang adalah baik, tetapi dari PEMIMPIN adalah lebih baik
  3. TAUBAT dari orang tua adalh baik, tetapi dari ORANG MUDA adalah lebih baik
  4. DERMAWAN dari orang kaya adalah baik, tetapi dari orang FAKIR adalah lebih baik

28 Oct 2008

EXAMINATION- Kaedah JAE


TIADALA JADI SEPERTI MAYAT HIDUP...TAK TERURUS...TINGGALKAN MASALAH ANDA SEMASA EXAM..GUNAKAN KAEDAH TERBARU ..PERKENALKAN .."J.A.E"



Exam....stress, pening, tak cukup tidur, tertinggal subuh, tak sempat makan...kini anda tidak perlu risau lagi, dengan pendekatan saintifik dan anlaisis dari pakar,

Kami ada penyelesaiannya... Penemuan paling canggih di abad ini...Kami ada jawapannya, mudah tanpa bayaran pendahuluan, tanpa bunga...secara terus ..... Persembahkan Kaedah Menghadapi Masalah Anda!!! .."J.A.E"

mudah saja...jangan ambil exam (J.A.E)!!!!!
Selamat Menghadapi Peperiksaan buat budak2 Universiti dan yang seangkatan dengannya....

26 Oct 2008

Telus Berdakwah - Tawadhuk berhemah.






Bicara melunakkan dakwah

Salam perjuangan buat sahabat yang bergelut memastikan Islam tetap dijulang dimana-mana pelusuk dunia. Apa jua usaha yang dicurahkan untuknya semoga beroleh manfaat dan mendapat keberkatan dari Allah swt.

Aku mengintai-intai keperluan mencari bahan yang menarik dari senarai blog-blog yang ada. Menemukan jawapan kepada persoalan yang berlegar dalam kotak fikiranku.Bagaimana melunakkan gerak kerja dakwah tanpa sebarang masalah yang sepatutnya boleh diselesaikan dengan berbincang, berbincang dan bincang?

Saifulislam.com menjadi rujukan utamaku , bernada lunak dan sangat praktikal....

Dalam gerak kerja dakwah , alat yang menjamin kemurnian usaha ini adalah HATI. Adapaun alat - alat lain merupakan perkara sekunder kepada kesempurnaannya, ini pendapat aku. Dengan hati yang tulus dan mulus, IBLIS tidak punya ruang menipu kaum muslimin sebab itu kelemahan IBLIS. Dengan hati yang benar, gerak kerja menjadi lancar dan bersungguh. Benar atau tidak kenyataan ini kita tanya dimana hati kita, apa "intention" kita sebenarnya, benarkah niat kita??? Berat menjawab persoalan ini, kerana IBLIS tidak pernah berhenti dari mengalihkan niat kita agar kita sentiasa berada di persimpangan yang kadang-kadang kita sendiri tiada jawapannya.... Berbelit-belit bukan??? Susah tak nak faham? Mengapa begitu ? ...

Masalah teras sebenarnya adalah sekitar "SENI KOMUNIKASI".

Apabila subjek utama itu adalah manusia, maka segalanya kembali kepada soal AKAL, HATI dan NAFSU. ini jelas.(saifulislam.com)

Kaitannya pula???...sebahagian besar masalah manusia berpunca daripada masalah komunikasi, maka ia adalah manifestasi kepada kerenah akal, hati dan nafsu manusia.

Tak kena tempat berbicara

Masalahnya, jika dianalogikan....Suami boleh membuka mulut untuk berkongsi masalah dengan rakan karibnya, isteri pun sama. Atau mereka berhubung dengan pihak ketiga, keempat dan kelima.. tetapi terlalu berat untuk mengusahakan perbincangan di antara mereka berdua. Sedangkan itulah teras kepada "SENI KOMUNIKASI". Masalah yang sama juga dimana-mana peringkat organisasi dakwah, pemimpin kepada ahli, ahli kepada pemimpin, ahli sesama ahli, dan pemimpin sesama pemimpin..horizaaontal dan vertikal seharusnya telus dalam mengemukakan kepincangan dengan niat membetulkan kepincangan yang ada.

Kepincangan tidak akan tamat andai masalah ini dibincangkan bukan pada tempatnya. Contoh mudah kes 1: Masalah sahabat kita di jadikan bahan bualan dan umpatan ..atas kecenderungan apa? nak baiki sahabat kita atau aibkan dia?Mudharat sangat besar kesan kesilapan kita dalam komunikasi.

Kes 2, contoh dari sirah ISLAM yang panjang pula...Muawiyah tidak mengingkari kelayakan Ali menjadi khalifah. Pertikaiannya hanya pada soal keutamaan di antara menguatkuasakan perlantikan Ali sebagai Amir al-Mu’minin dengan usaha mengesan, menangkap dan menghukum pembunuh Uthman, ahli keluarga Muawiyah.

Manakala Ali pula mempertimbangkan keengganan Muawiyah sebagai sesuatu yang tidak kena kerana perlantikannya adalah sah atas persetujuan ahli Madinah. Justeru Muawiyah tiada sebab untuk mempersoalkan perlantikan beliau.

Bukan kerana permusuhan kesumat di dalam hati para sahabat, tetapi masalah komunikasi. Sesungguhnya dengan hati yang mencintai kebenaran dan persaudaraan Islam, jarak ribuan kilometer antara Madinah dan Dimasyq itu cuba diatasi secara beransur-ansur dengan beberapa siri perutusan termasuklah Majlis Tahkim di Daumah al-Jandal yang berusaha mencari titik temu. Benarnya sahabat pada niat dan tawadhuk mereka, peparangan Siffin terbatal dari meletus.

DOA SATUKAN HATI

Sehinggaakan Hassan Al Banna menggarap doa satukan hati, runsing perpecahan yang tak berkesudahan melanda umat ini, maka benteng terakhirnya adalah tawadhuknya kita mengharap pertolongan Allah atas segala fitnah yang melanda gerka kerja dakwah;

Ya Allah, Engkau mengetahui bahawa hati-hati ini (orang yang telah dibayangkan tadi) telah berkumpul kerana mengasihiMu, bertemu untuk mematuhiMu, bersatu memikul beban da’wahMu,

Hati-hati ini telah mengikat janji setia untuk mendaulat dan menyokong syariatMu. Maka eratkanlah Ya Allah akan ikatannya. Kekalkan kemesraan antara hati-hati ini dan tunjukkanlah hati ini akan jalanNya (yang sebenar). Penuhkan hati ini dengan cahayaMu yang tidak kunjung malap. Lapangkan hati-hati ini dengan limpahan iman keyakinan dan keindahan tawakkal kepadaMu. Hidup suburkanlah hati-hati ini dengan ma’rifat (pengetahuan sebenar) tentangMu. Dan matikanlah pemilik hati-hati ini sebagai syuhada’ dalam perjuangan agamaMu. Engkaulah sebaik-baik sandaran dan sebaik-baik penolong. Ya Allah, perkenankanlah permintaan ini. Ya Allah, restuilah dan sejahterakanlah junjungan kami Nabi Muhammad, keluarga dan para sahabat baginda semuanya. Amin.

Nasihat orang tua MELAYU

Mereka berbidalan, Bulat AIR Kerana Pembetung, Bulat Mansuia Kerana Muafakat.

Ungakapan yang mendasar dan mendalam maknanya. Sejarah mengajar kita, kita berpaling me3ncipta sejarah??? Wallahua'alam.

25 Oct 2008

tarbiyyah+siasah=dakwah

Sahabat-sahabat..apa pandagan kalian tentang ini????

PMIUPM jangan masuk perangkap BHEP

Salam perjuangan, buat blogger seluruh dunia....alam ni dirasakan sangat kecil. Kita berhak berjumpa sesiapa sahaja, dan sampaikan ISLAM dimana sahaja.

Buat sahabat PMIUPM, mengikuti isu yang dibawa baru-baru ini, kalian jangan terlalu teruja dengan nilai moral yang kalian capai kini. Setiap saat, setiap masa musuh tidak akan pernah senang dengan kemenangan kita dan Islam. Memahami kita akan makna peperangan itu adalah tipudaya, sewajarnya kita perlu sangat teliti dalam merencanakan setiap gerak kerja Islam kita agar kita tidak tertipu dengan perangkap yang dipasang musuh

Sebagai insan, keputusan yang kita buat kadang-kadang berdepan dengan 2-positif dan negetif. Untuk mencapai sesuatu, kita perlu mengorbankan seuatu...nasib baik kita perolehi kedua-duanya. Melihat perkembangan isu yang menembusi media Malaysia kini sejak kebelakangan ini ia umpama jerat dan jerangkap samar yang bakal memberikan " Bad Political Mileage" kepada Persatuan Islam di kampus. Usaha penerangan kepada warga kampus perlu dijalankan agar mesej kita kepada mereka jelas dan bukannya kita dilihat semata-mata menjadi seolah-olah menentang universiti. Cara kita membawa isu perlulah tajam dan tepat kesasaran bukanlah lebih banyak mencipta musuh, apatah lagi mengeruhkan keadaan.

Yang pasti musuh akan mengatur serangan balas dengan apa yang telah kita mulakan. Tetapkan jentera pada kadar paling fit menghadapi segala kemungkinan. Kem-kem stategi yang pernah dilalui pastinya meletakkan kalian berada pada pos yang selesa sekarang. Serangan balas yang paling ampuh bukanlah bertahan, tetapi menyerang balik...

Padang tempur sudah dibentuk musuh, tetapi biarlah kita yang memalu gendangnya dan mereka menari dan bukanlah mereka pula merampas gendang dan sebaliknya kita pula yang menari. Semua jentera perlu mara dan meneruskan gerak kerja peperangan kita. Ia baru bermula, dah sampai masanya mereka digulingkan dari atas. Kita persiapkan untuknya sekalian masa , dan sekarang masa paling sesuai untuk kita lancarkan serangan memusnah yang mereka akan kenang sampai bila-bila.

Manfaatkan segenap sudut: politik, ekonomi, kebajikan ..semelum serangan mengejut yang melumpuhkan mereka dari dalam.

24 Oct 2008

Peperangan QIYADAH - JUNDIYYAH

Ia suatu terma menggambarkan bagaimana ALI diperangi pengikutnya, menggambarkan bagaimana UMAR di bunuh dan bagaimana menghabiskan hayat UTHMAN..amirul mukminin umat ini...

Sirah berulang dan bersilih ganti, perselisisihan Pemimpin dan Pengikut jemaah Islam...Kelemahan pemimpin di jadikan tiket segalanya di bolehkan..
maka terjadilah kehancuran jepada jemaah Islam. Ketakutan melihat perkara ini menghantui mereka yang pernah melalui dengan apa yang dikatakan sebagai "Pengalaman Pahit"

Begitulah , fanatiknya khawarij kepada pendapatnya, dan taksubnya pengikut yang mendewakan Ali.... saat berhujah masing2 meberikan hujah yang pangkah- memangkah tak berkesudahan...berlebih-lebihan,


Natijahnya,...?? kita kenang ungkapan yang mashur...tiada Islam tanpa Jemaah, Tiada Jemaah tanpa pemimpin, Tiada pimpinan tanpa ketaatan... Aku terfikir mengapa ketatan penghabisnya, bukan Islam penghabisnya?. Aku meneliti syariat yang terkandung disebaliknya...mudharatnya sangat besar Islam tanpa ketaatan.

Itulah yang terjadi kepada Ali, Umar dan Uthman lantaran saat apa yang diputuskan amirul mukminin di perselisihkan lagi... Lantas musuh mencelah, Iblis bercerawang di telinga-telinga mereka mendesak..

Melakukan kerosakan lebih besar..Maka terletuslah pula peperangan sesama mereka. Ramai terbunuh dan dibunuh. Ramai dizalimi dan menzalimi sesama mereka.T erungkap dalam lipatan sirah..ITULAH FITNAH TERBESAR UMAT INI. Perpecahan sesama mereka.

Prinsip syura bukanlah melindungi pemimpin ..VETO?.. Gila Kuasa...Zalim..bukan isu dia , kesatuan umat ini dibawah satu pemerintahan yang ditaati atas taklifan yang diamanahkan Allah ke atas mereka wajar di penuhkan haknya. Sebagaimana pemimpin wajib memenuhi hak ahlinya begitulah sebaliknya.

Apakah makna Allah perintahkan taati pimpinan ? dan Rasul sebutkan taatilah pemimpin dikalangan kamu sekalipun ia hamba HABSYI???

Kekuatan pemimpin diletakkan atas kekuatanya kepada ALLAh..maka ALllah akan kuatkannya, teguhkan kakinya, kuatkan jiwanya.. lantas perpecahan pula berlaku di peringkat pengikut, mencemuh pemimpin mereka yang salah itu , salah ini..tak patut ini dan itu....
Nah ! menjadi kewajipan ahli meyampaikan menyuarakan kesilapan kepada pemimpin mereka dengan cara yang betul .. dan kita wajib terus bersatu. Itulah asas prioriti yang di gunapakai dalam mecernakan Fiqh awlawiyat. Bukanlah melangkaui pemimpin, mendahului keputusan PEMIMPIN serta SYURA bahkan membelakangkan syura itu pula.... tinggal lah ia umpama puing-puing kayu yang cuba berjasa..tetapi dinafikan pula ALLAh keberkatannya...

Inilah barah yang sedang melanda umat ini, terlebih parah mereka mendabik dada tindakan ini benar dan memeberi bekas. Sedar atau tidak mereka sebenarnya sedang menderita kelelahan memikul beban di bahu-bahu mereka . Mereka sangkakan inilah yang mereka wajib perjuangkan.

Meninggal lah ia bekas yang kosong tanpa manfaat, air yang tak boleh dimium walaupun banyak usaha dicurahkan untuk menjadikan ia manfaat.

Syariat mula dilaksanakan bawah PAS.


Melihat kepada blog ROSLAN SMS, Selangor haramkan Jom Heboh!!
Inilah yang kita sebagai rakyat yang punya kepercayaan kepada ALLAH nantikan dari kemenagan pakatan rakyat.

Bertitik tolak dari KEM TARBIYYAH yang baru diadakan di Taman Melewar tempoh hari , pemimpin utama gerakan ISLAM ini kini semakin kemas mengatur langkahnya. Tahniah Hassan Ali!! Kami menyokong tindakan yang sangat tepat pada masanya ini.

Cuma kita perlu jelaskan kepada maysrakat seluruhnya bukanlah berhibur itu yang salah, namun ia sebahagian naluri manusia. Cuma kita perlu kawalan dan lebih "good manner" dalam mengolah hiburan dalam kehidupan kita sebagai rakyat Malaysia yang bertamadun.

Kita tidak sanggup lagi melihat anak muda kita rosk setiap kali SURE HEBOH ini di buat..Jelas , Fatwa mengatakan ia haram. Manakan tidak! sasaran anak muda ini bercampur gaul macam rojak atas padang , bersesak-sesak, solat kemana , aurat kemana, batas akhlak tiada lagi.
Pernah jika kita tanya "TUKANG SAPU" , selepas konsert sure heboh mereka.... menjumpai kondom bersepah-sepah di tapak konsert....

Pemerintahlah yag sewajarnya menegah dari perkara ini berulang lagi. Kebiadaban TV3 perlu kita ajar, tunjukkan dia pintu keluar.Mereka hanya pentingkan keuntungan dan mana ada masa nak fikir pasal akhlak2 nih....sebab mereka sendiri tidak berakhlak..ada sesiapa nak bantah kenyataan ini???

Apapun untuk cadangan untuk Kerajaan Negeri , boleh menganjurkan SURE HEBOH ISLAMIK tajaan PAS yang mengenengahkan konsep berhibur ketimuran yang lebih bersopan dan penuh manfaat.

21 Oct 2008

Keluhan Rasa




Aku renung tajam, aku lemparkan pandangan ku jauh ke padang melalui tingkap....
Panas membara hati aku mebuak-buak, aku pendam dan cuba bersabar..panasnya tidak hilang.. tak boleh jadi..aku genggam penumbuk dan aku lepaskan tepat pada almari aku.. PECAH dan BERLUBANG almari pakaian aku. Entah kenapa aku tak dapat menahan perasaan marah difitnah dan diadu domba oleh sahabat-sahabat sendiri.

Demi ALLAh aku tidak akan redha akan mereka yang menyebarkan aib diriku!!!! Akan aku tutut dihadapan ALLAH kelak...Umpatan-umpatan atas diriku akan aku tuntut ganti ruginya dengan azab JAHANNAM!!

Siapa boleh tahan, perkara aib diri dihebohkan seperti berita sensasi.Untuk apa?? Jika nak nasihat , nah datang bersemuka dan luahkan..akan aku jelaskan segalanya jika itu memuskan hati...bukan berprasangka yang bukan-bukan dan meletakkan persepsi suka hati sendiri....

Aku akui kesilapan diri, tetapi ia bukan tiket untuk maruahku di carik-carik...
Siapa berani bersumpah, seumur hidupnya tidak berdosa??? Satu lagi, siapa sanggup bersumpah aib diri dibicara dengan orang ramai??

Langkah ku longlai, lemah. aku adukan pada RABBKU..ALLAH, mereka fitnah aku, mereka adu domba aku, mereka sebarkan aibku sedang aib mereka aku simpan...ALLAH ...ampunkan dosakau.. engkau hinakan mereka yang hinakan aku dikhalayak...engkau buka aib mereka yang buka aib ku...

Tiba-tiba mataku rasa basah, telingaku panas....dadaku panas membara semakin berbolak-balik anatara nafsu amarah dan rasional akal...Aku ambil wuduk dan aku redakan sakitnya hati ku...

Mereka kata aku berubah..?apa mereka sedar tak diri mereka JUGA BANYAK BERUBAH??? Tidak adilnya manusia menghukum manusia!! Aku musuh mereka kah? aku ibliskah?...

Tidak mengapalah, perbuatlah sesuka hatimu..engkau tanggung akibatnya kelak Akan aku teruskan hidupku mencari makna hidup bertuhan, semoga ALLAh ampunkan dosaku dan matikan driku dalam IA redha akan diriku...

Terima kasih aku ucapkan bagi mereka yang ikhlas menegurku...aku terima dan hormat dengan cara yang terhormat..tetapi tidak bagi mereka yang sebaliknya
Allah kasihanilah daku, aku tak mampu menghadapi fitnah ini.....

Peperangan Pilihan Raya Kampus

http://www.anginperubahan.blogspot.com/

Laman web perubahan dilihat semakin lancang menaburkan fakta-fakta yang diputar belit meraih simpati... Strategi mengunakan taktik kotor sebegini sememangnya "buah" yang sudah dijangkakan.

Namun keadaan yang mereka wujudkan tidak sedikitpun memberikan kesan kepada jentera PRO-MAHASISWA.

Strategi yang kita rancagkan memang berjalan seperti biasa..syabas PRO -MAHASISWA
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...