17 Dec 2007

MARI BELAJAR cara utk merosakkan wanita muslimah


anak siapa ni? Bangsa kita juga....kasihan

Musuh islam menggunakan pelabagai cara utk merosakkan wanita muslimah dalam semua aspek kehidupan. Diantara cara yg mereka lakukan adalah:

1-Berita2 media massa, sama ada media cetak mahupun eletronik. Secara zahirnya, dapat saja pemberitaan itu dianggap sebagai langkah maju dlm membela kaum kewanitaan melalui tajuk2 yg diperlukan wanita dan kononye utk membela hak2 wanita. Namun, pada hakikatnya adalah eksploitasi n penindasan terhadap kaum wanita melalui penampilan wanita2 yg tidak memiliki rasa malu dan berakhlak rendah.


2-menyeru kaum wanita utk menjalani kehidupan bebas.

3-mengkempenkan hidup serba boleh serta keluar dari nilai2 syariat dan budaya islam

4-meniru budaya glamour yg menyimpang dari nilai2 islam, seperti kehidupan para artis n penyanyi.

5-mengikuti fesyen2 baru sama ade dlm pakaian, kasut dll

6-menyeru wanita muslimah untuk berkerja diluar rumah dgn melampaui batas.

7-mengajari wanita ttg cara2 menarik perhatian lelaki melalui penulisan syair dan asmara dlm ruangan majalah2..

8-membuka account page2 tersendiri dgn tidak terkawal yg dpt mendedahkan identity yg melampau2 yg diingini secara tersembunyi. ex:myspace,frenster

Paul,seorang misionari jerman(1879) pernah berkata:

"Yakinlah anda dengan sepenuhnya bahawa kita tidak akan mampu mengalahkan islam kecuali jika wanita itu bersama kita dan berjalan dibarisan kita".

kesimpulanye.. wanita adalah golongan yg amat penting utk membentuk generasi2 yg akan datang.

dipetik drp Biro Informasi&penerbitan, melaka institusi usrah MMU.
"

Walt Disney anggota Freemason tulen


Tahukah Anda bahwa di balik kelucuan watak kartun Walt Disney tersimpan agenda jahat yang akan menghancurkan nilai-nilai kemanusiaan? Hal ini ditekankan oleh Wes Penre, tokoh penting di belakang kebangkitan muzik rock dan heavy-metal AS di era 1980-an.


Wes Penre merupakan bekas anggota kumpulan pemuja setan, yang kemudian insaf dan menjadi pemerhati dunia hiburan AS. Orang di belakang kejayaannya banyak dari kumpulan muzik Amerika ini dalam kumpulan Illuminaty News (4 Juli 2004) menulis sebuah artikel singkat berjudul “The Walt Disney Agenda”. Dipembukaan artikal itu Penre berkata, “Saya menonton filem itu kemarin, judulnya “The Haunted Mansion”, dibintangi oleh Eddie Murphy. Filem ini diterbitkan oleh Disney. Ini bukan sekadar filem saytan dengan aksi-aksi yang hitam, ada sesuatu agenda di baliknya.

Untuk siapa sebenarnya film ini? Orang-orang dewasa, atau anak-anak? Jika untuk orang dewasa, filem ini sangatlah naïf, terlalu mudah, dan tidak lucu. Namun jika untuk anak-anak, ini adalah filem yang amat menakutkan. Jadi, untuk siapa sebenarnya Disney membuat film ini?” tambah Penre lagi.

Penre mengatakan, untuk menjawab semua pertanyaan itu maka kita perlu mengetahui siapa sesungguhnya Walt Disney, apa misi utama perusahaan Disney, untuk apa didirikan, dan akan digunakan sebagai apa?

“Walt Disney merupakan anggota Freemason tulen, suatu derjat tertinggi yang hanya boleh dicapai oleh tokoh-tokoh Yahudi, dan juga anggota Illuminaty. Di balik seluruh karakter kartun yang diciptakannya yang tersebar di semua film, buku cerita, dongeng, dan sebagainya, ada agenda tersembunyi illuminaty untuk mempengaruhi pemikiran anak-anak, ” tulis Penre.

Seluruh produksi Disney mengandung simbol-simbol Masonik, okultisme, dan juga indoktrinasi maupun pengendalian alam pikiran. “Keseluruhan karya-karya Disney, mereka telah meracuni pemikiran manusia iaitu anak-anak semoga boleh menerima ‘The New World Order’ suatu saat kelak. Mereka juga memperkenalkan sejak awal kepada anak-anak seluruh dunia apa yang disebut sebagai black-magic, The Sorcery, sebagai jalan keluar yang bagus, ” tandas Penre yang juga banyak menulis masalah-masalah Illuminaty di dunia hiburan Amerika.

Tanpa Anda sedari, anak-anak Anda telah “menghilang” ke dalam Disneyland dan diculik oleh perusahaan Disney dan dikorbankan serta diperbudak menjadi agen-agen The New World Order di masa depannya. Lebih dahsyat lagi, Disney mampu melakukan ini semua di bilik-bilik tidur keluarga seluruh dunia ini. “Sekarang kita kembali kepada film ‘The Haunted Mansion’. Kami faham, betapa tidak mungkinnya para ibubapa melarang anak-anak menonton film ini, yang seolah-olah diperuntukkan bagi anak-anak, namun banyak memuat unsur-unsur tahyul, ganas, seksual, dan sejenisnya, ” tambahnya.

Penre juga bercerita bahwa seorang sahabatnya pernah menemui peristiwa ganjil di Disneyland-California. “Di suatu tempat di tengah kawasan Disneyland, orang ini masuk dan bersembunyi ke dalam semak-semak untuk sekadar merokok. Tanpa di sedari, dari semak-semak itu terlihat sebuah lorong ke dalam tanah. Dia masuk ke dalam dengan hati-hati. Dari dalam tanah dia mendengar suara tangisan ramai kanak-kanak…, ” ujar Penre. (eramuslim)


Disediakan oleh: http://sensasi.freephpnuke.org/
Himpunan Suara Mahasiswa Malaysia Mendepani Isu Semasa

" Students hero......""

16 Dec 2007

Siapa Petualang MELAYU?

Kekalutan banjir menjadikan isu nasional di alihkan menjadi lebih mesra dan lebih lembut nadanya.Isu rasuah,penebangan hutan , vk linggam, nurin,hindraf...bagaikan ditiup angin lalu, begitu mudah rakyat diperdaya.

Siapa hnendak mengaku kesilapan sendiri, bahkan apabila tampuk kekuasaan pemerintahan negara dalam tangan. Beginilah sandiwara politik berlaku , rakyat ditipu hidup-hidup umpama budak-budak yang boleh dipermainkan sesuka hati. Banjingan UMNO melaksanakan agenda mereka dengan licik dan menutup kesilapan mereka dengan mengalihkan isu kepada membuktikan selain sekutu mereka cuba menghancurkan negara tercinta..kata mereka.

Aduhai Malaysia , Isu Altantuya senyap..jelas lagi nak bersuluh ..sememagnya polis terlibat..bahkan menteri juga..dalam kes ini prosedur mahkamah sahaja dilambatkan untuk meredakan spekulasi dan isu. Nah sekarang dengan hambatan isu-isu lain, kes ini umpama menyorokkan bangkai gajah dengan nyiru.Senyap-senyap tetapi kita umpama hanya mampu menjadi penonton suatu kekejaman ke atas hak dan kemanusiaan Kini apa kesudahannya..tertuduh mungkin ditahan 2 ke 3 tahun , kemudian diberi pengampunan dan akhirnya suatu jenayah yang berjaya dilaksanakn dengan sangat licik, berjaya di lunaskan ...kasihan.

Isu Nurin...begitu juga...tak dapat siapa orangnya?Pelikkan?Bukan mempolitikkan isu namun ini hakikat yang perlu setiap dari kita ambil peduli..Adakah bila terkena pada kita baru kita nak kata padan muka kita!!?Jenayah yang dilakukan di kalangan anggota polis juga perlu kita fikirkan. bukan semua polis baik, mereka juga bangsat-bangsat yang banyak terlibat dengan rasuah, politik jahat,gangster..merekalah juga petualang bangsa...gerak khas satu agenda mendoktrin minda masyarakat identiti polis diraja malaysia yang kononnya dedikasi..lakonan semua tu!Hakikatnya ,mereka senjata ampuh agenda politik UMNO.

Rasuah macam mana?!Slogan yang dilaungkan PAK LAh masih bergema di dalam kepala aku...awalnya seperti boleh diharap..hakikatnya, manusia memang tak dapat lari dari cuba menyembunyikan kesilapan sendiri...Bantas Rasuah? Semua ini aganeda politik semata...mana paling bangsat dalam negara..berdemo kerana merasa tidak puas hati dan rasa terancam dengan sikap UMNO yang bergelumang dengan RASUAH, TIPU RAKYAT, AMBIL HAK RAKYAT atau pelaku itu sendiri iaitu kerajaan memerintah? Demonstrasi berlaku apabila rasa tidak puas hati dengan tindak tanduk yang celaka.
Mereka (UMNO kerap mengatakan pembagkang suka memfitnah, mengata dan mencarut)
Perkara yang salah memang perlu di laknat....mereka cuba memutar belit menegakkan benang yang basah..lihat sajalah dalam sidang parlimen

Kebanyakan isu jarang dihadam dengan baik rakyat , mereka lebih suka berada dalam zon selesa, menjadi penonton, dan rela dicucukkan hidung...Jika mereka ada usaha untuk meneliti betapa tidak adilnya kerajaan mereka akan tahu siapa petualang MELAYU...

Perjuangan kita bukan setakat pertahan keamanan, hakikatnya kita tidak aman kerana pemerintah belot..dan perlu dibetulkan..persoalannya mengapa mereka tidak akui kesilapan dan menuduh orang yang cuba perbetul situasi pula belot...siapa musuh Malaysia...Bukan sengaja orang berdemo. siapa suka ditangkap, disembur gas pemedih mata, dipukul belantan, disepak polis dan dizxalimi dipenjara???Semua sedar hakikat risiko yang perliu ditempuh...kerana cintakan iSLAM, Malaysia..mereka sanggupi juga..semuanya untuk pertahankan nilai kemerdekaan yang kita ada ini dari diruntuhkan kesilapan pemerintah bangsat yang menggariskan adil dan benar itu hanya pada batas budi bicara mereka..mangsanya rakyat ini..kasihan..

16 Nov 2007

Ahli sunah larang ithbat tempat bagi Allah



SOALAN: Sekiranya ada seseorang bukan muslim bertanyakan saya di manakah Allah, apakah jawapan yang sesuai yang saya harus berikan kepada beliau?

JAWAPAN:

Ustaz nukilkan di sini dialog Imam Abu Hanifah dengan seorang ateis (orang yg tidak mengakui atau mempercayai kewujudan Tuhan) bernama Dahri untuk bacaan, sekali gus hujah-hujah logik yang digunakan oleh Imam Abu Hanifah boleh membantu dalam menjelaskan persoalan di manakah Allah?

Pada suatu ketika, kota Baghdad didatangi oleh seorang pendakyah Yahudi bernama Dahri. Kedatangannya mencetuskan kegemparan di kalangan umat Islam.

Dahri cuba merosakkan pegangan umat Islam dengan membahaskan soal-soal yang berhubung kait dengan ketuhanan. Dicabarnya para ulama Baghdad untuk berdebat dengannya. Setiap kali cabarannya disahut, hujah-hujah Dahri tidak pernah dapat dipatahkan sehingga akhirnya tidak ada lagi ulama Baghdad dan ulama-ulama di sekitarnya yang sanggup berhadapan dengannya.

Akhirnya wakil Khalifah menemui Imam Hammad bin Abi Sulaiman Al-Asy’ari, seorang ulama yang tidak kurang hebat ketokohannya serta kredibilitinya.

Khalifah memerintahkan perdebatan antara Imam Hammad dan Dahri disegerakan. Dan ia mesti dibuat di Masjid Jamek di tengah-tengah kota Baghdad. Sehari sebelum itu, Masjid Jamek telah penuh sesak dengan orang ramai.

“Maha suci Allah, maha suci Allah, maha suci Allah, sesungguhnya aku tiada daya usaha melainkan melainkan Allah lah pelindungku Tuhan yang maha tinggi lagi Maha Agung”. Lidah Imam Hammad terus melafazkan kalimat menyucikan segala tohmahan yang tidak layak bagi zat yang Maha Agung. Dia beristighfar terus.

Keesokannya, pagi-pagi lagi muncul Abu Hanifah, murid Imam Hammad yang paling rapat dan yang paling disayanginya. Namanya yang sebenar ialah Nu’man, yang ketika itu usianya masih remaja. Bila ternampak keadaan gurunya yang gundah gulana itu, Abu Hanifah pun bertanya untuk mendapat kepastian. Lalu Imam Hammad menceritakan keadaan yang sebenar.

Membantu guru

Beliau juga memohon izin membantu gurunya berdepan dengan si Dahri. Maka berangkatlah ilmuwan belasan tahun itu bersama gurunya ke Masjid Jamek di mana majlis dialog akan diadakan yang dihadiri oleh orang ramai dan Khalifah. Seperti biasanya, sebelum menyampaikan dakyahnya, Dahri mencabar dan memperlekeh-lekehkan ulama dengan bersuara lantang dari atas pentas.

“Hai Dahri, apalah yang digusarkan. Orang yang mengetahuinya pasti menjawabnya!” Tiba-tiba suara Abu Hanifah memeranjatkan Dahri dan menyentakkan kaum Muslimin yang hadir. Dahri sendiri terkejut. Matanya memandang tajam mata Abu Hanifah yang masih muda.

“Siapa kamu hai anak muda? Berani sungguh menyahut cabaranku...Sedangkan ulama yang hebat-hebat, yang berserban dan berjubah labuh telah ku kalahkan...!” Lantang suara Dahri membidas Abu Hanifah.

“Wahai Dahri,” balas Abu Hanifah, “Sesungguhnya Allah tidak mengurniakan kemuliaan dan kebesaran itu pada serban atau jubah yang labuh. Tetapi Allah mengurniakan kemuliaan kepada orang-orang yang berilmu dan bertakwa”.

Abu Hanifah lalu membacakan firman Allah s.w.t yang bermaksud: Allah telah meninggikan darjat orang beriman dan berimu antara kamu beberapa darjat. (Al-Mujadalah: 11)

Geram rasanya hati Dahri mendengarnya kepetahan lidah pemuda ini berhujah. Maka berlangsunglah majlis dialog.

“Benarkah Allah itu wujud?,” soal Dahri memulakan majlis dialognya.

“Bahkan Allah memang wujud,” tegas Abu Hanifah.

“Kalau Allah maujud (wujud), di manakah tempatnya..?” Suara Dahri semakin meninggi.

“Allah tetap wujud tetapi dia tidak bertempat!” jelas Abu Hanifah.

“Hairan, kau kata Allah itu wujud, tetapi tidak bertempat pula...?” bantah Dahri sambil tersenyum sinis kepada hadirin.

“Ah, itu senang sahaja wahai Dahri. Cuba kau lihat pada dirimu sendiri. Bukankah pada dirimu itu ada nyawa...,” Abu Hanifah berhujah.

“Bahkan, memang aku ada nyawa, dan memang setiap makhluk yang bernafas itu ada nyawa...!,” sahut Dahri.

“Tetapi adakah kau tahu di manakah letaknya nyawa atau rohmu itu...? Dikepalakah, diperutkah atau adakah dihujung tapak kakimu..?” Tersentak Dahri seketika.

Setelah itu Abu Hanifah mengambil segelas susu lalu lalu berkata: “Adakah dalam air susu ini ada terkandung lemak...?”

Pantas Dahri menjawab, “Ya, bahkan!”

Abu Hanifah bertanya lagi, “Kalau begitu di manakah lemak itu berada...? Di bahagian atasnya atau di bawahkah...?” Sekali lagi Dahri tersentak, tidak mampu menjawab pertanyaan Abu Hanifah yang petah itu.

“Untuk mencari di manakah roh dalam jasad dan di manakah kandungan lemak dalam susu ini pun kita tidak upaya, masakan pula kita dapat menjangkau di manakah beradanya Zat Allah s.w.t di alam maya ini? Zat yang mencipta dan mentadbir seluruh alam ini termasuk roh dan akal dangkal kita ini, pun ciptaan-Nya, yang tunduk dan patuh di bawah urusan tadbir kerajaan-Nya Yang Maha Agung...!”

“Hai anak muda! Apakah yang wujud sebelum Allah. Dan apa pula yang muncul selepas Dia nanti...” soal Dahri lagi.

“Wahai Dahri! Tidak ada suatu pun yang wujud sebelum Allah s.w.t dan tidak ada sesuatu jua yang akan muncul selepas-Nya. Allah tetap Qadim dan Azali. Dialah yang Awal dan Dialah yang Akhir,” tegas Abu Hanifah, ringkas tapi padat.

“Pelik sungguh! Mana mungkin begitu....Tuhan wujud tanpa ada permulaannya? Dan mana mungkin Dia pula yang terakhir tanpa ada lagi yang selepas-Nya....?,” Dahri cuba berdalih dengan minda logiknya.

Dengan tersenyum Abu Hanifah menjelaskan, “Ya! Dalilnya ada pada diri kamu sendiri. Cuba kau lihat pada ibu jari mu itu. Jari apakah yang kau nampak berada sebelum jari ini..?” Sambil menuding ibu jarinya ke langit.

Tidak terfikir

Beberapa hadirin turut berbuat demikian. “Dan pada jari manis kau itu, ada lagikah jari yang selepasnya...” Dahri membelek-belek jarinya. Tidak terfikir dia persoalan yang sekecil itu yang diambil oleh Abu Hanifah.”

“Jadi...! Kalaulah pada jari kita yang kecil ini pun, tidak mampu kita fikir, apatah lagi Allah Zat Yang Maha Agung itu, yang tiada suatu pun yang mendahului-Nya dan tiada sesuatu yang kemudian selepas-Nya.”

Sekali lagi Dahri tercenggang. Bungkam. Namun masih tidak berputus asa untuk mematahkan hujah anak muda yang telah memalukannya di khalayak ramai. Khalifah memerhatikan sahaja gelagat Dahri dengan penuh tanda tanya. Dahri berfikir seketika, mencari jalan, mencari idea. Semacam suatu ilham baru telah menyuntik mindanya, iapun tersenyum lalu bertanya.

“Ini soalan yang terakhir buat mu, hai.. budak mentah!,”. Sengaja Dahri mengeraskan suaranya agar rasa malunya itu terperosok, dan seolah-olah memperkecilkan kemampuan Abu Hanifah.

“Allah itu ada, kata mu. Ha! apakah pekerjaan Tuhanmu ketika ini?” Soalan tersebut membuat Abu Hanifah tersenyum riang.

“Ini soalan yang sungguh menarik. Jadi kenalah dijawab dari tempat yang tinggi supaya dapat didengar oleh semua orang,” katanya. Pemuda ideologi Ad-Dahriyyun yang sedari tadi mentalitinya dicabar terus, berjalan turun meninggalkan mimbar masjid Jamek, memberi tempat untuk Abu Hanifah:

“Wahai sekelian manusia. Ketahuilah bahawa kerja Allah ketika ini ialah menggugurkan yang batil sebagaimana Dahri yang berada di atas mimbar, diturunkan Allah ke bawah mimbar. Dan Allah juga telah menaikkan yang hak sebagaimana aku, yang berada di sana, telah dinaikkan ke atas mimbar Masjid Jamek ini... !”

Bagai halilintar, hujah Abu Hanifah menerjah ke dua-dua pipi Dahri. Seiring dengan itu bergemalah pekikan takbir dari orang ramai. Mereka memuji-muji kewibawaan Abu Hanifah yang berjaya menyelamatkan maruah Islam dari lidah Dahri yang sesat lagi menyesatkan itu.

Firman Allah s.w.t yang bermaksud, Dialah yang awal dan dialah yang akhir, dan yang zahir dan yang batin, dan dialah yang mengetahui akan tiap-tiap sesuatu. (al-Hadid: 3) dalam ayat yang keempat daripada surah yang sama Allah berfirman yang bermaksud, … dan dia tetap bersama kamu di mana sahaja kamu berada.

Maksudnya Allah s.w.t sentiasa mengawasi manusia dengan ilmunya, memerhati, mendengar serta berkuasa ke atas mereka biar di mana sahaja mereka berada. Di dalam fahaman ahli sunnah adalah ditegah mengishbat tempat bagi Allah, dengan menentukan lokasi baginya.

Hanya makhluk sahaja yang memerlukan tempat, namun Allah s.w.t tidak sama dengan makhluk, dan tidak memerlukan apa yang diperlukan oleh makhluk.

Sebarang soalan untuk ruangan Kemusykilan Agama boleh dihantar melalui e-mel ke agama@utusan.com.my atau ke Ruangan Agama, Utusan Malaysia, 46M, Jalan Lima, Off Jalan Chan Sow Lin, 55200 Kuala Lumpur.

Faks: 03-9222 4967

15 Nov 2007

Apa salahnya berdemonstrasi (DEMO)

Saban tahun tiap kali pelajar mahasiswa baharu memasuki alam kampus mereka menjadi fobia terhadap gerakan ISLAM .

Persatuan Mahasiswa sebuah IPTA di sekitar lembah Klang kini terpaksa berhadapan dengan masyarakat kampus yang telah didoktrinkan agar tidak terlibat dengan Persatuan Islam yang cenderung untuk berdemo, berpoltik , ponteng kuliah, bersama dengan orang bukan Islam. Pihak universiti telah menyempitkan pemikiran warga kampus agar mengikut telunjuk mereka yang pada hakikatnya menghadkan batas yang sepatutnya seorang warga UNIVERSITI bertindak .Kita belum cakap soal mewakili rakyat, mempengaruhi dasar kerajaan, mewujudkan argumentasi terhadap tindakan yang dilihat mempunyai unsur jahat, serta agen perubah dan penyelesai masalah remaja masa kini...!!Banyak lagi isu yang besar yang boleh dilakukan oleh mahasiswa selaku golongan intelek kelas pertama dalam hierarki msyarakat..

Hakikatnya bukan semuapun ahli persatuan yang berdemo, tidak pernah ada paksaan terhadap individu untuk berdemo..ia hak individu itu sendiri, atas kesedarannya sendiri dan yang paling penting kita terlibat menyumbangkan sesuatu untuk perjuangan.. Maka tidak adil tindak tanduk seorang individu disamakan dengan Persatuan Islam . Ini satu niat jahat bagi melumpuhkan Persatuan Islam kampus bagi menjuarai Pilihanraya Kampus.Perkara ini jarang disedari golongan pemerhati di kampus.Sikap prejudis dan pandang serong terhadap Persatuan Islam semakin menjadi-jadi apabila puak aspirasi memainkan isu-isu yang kotor yang mengaitkan PMI(Persatuan Mahasiswa Islam) sebagai bertanggungjawab terhadap kerosakan di kampus , lantas mereka(PMI) digelar perosak, pencetus keganasan dan sebagainya.

Tindakan ini dilihat cuba mengalih perhatian warga kampus terhadap isu yang sebenar dan lebih utama serta besar. Mereka juga cuba dilihat menutup kesilapan dan kelemahan mereka. Mereka menguasai arus kampus, dengan jentera tambahan seta sokongan Pegawai Universiti sendiri mereka mencaturkan strategi melumpuhkan dan memburukkan PMI.Cubalah diadakan soal selidik dan tanya terus kepada ahli PMI, apa yang mereka lakukan..Dalam keadaan kertas kerja sentiasa disekat, sebarang program dibekukan..bantuan kewangan dihadkan..serta penasihat dibayangi TNC HEP..apa sangtlah yang mampu dilakukan. Namun perlu jelas persatuan ini hanya medium. Islam tidak perlu dipersatuankan, hanya ia sebagai lambang menaikkan Islam , atau wakil suara kecil untuk pertahankan Islam...Kita ada Persatuan Kristian, Persatuan Buddha dan juga Tamil...nah adakah kita sanggup melihat Persatuan Islam di mansuhkan. Itu baru dilihat pada sudut mudah.

Gerak kerja dakwah sentiasa berjalan, kader-kader baru sentiasa ada untuk menggerakkan agenda dakwah kampus...lantas orang bertanya apa yang PMI buat.? Adakalanya apa yang dibuat menjadi rahsia kerana ia sulit sebagai contoh..isu murtad, pegislaman saudara baru, khalwat dan maksiat...PMI mengambil bahagian secara serius dalamal ini.Paling penting usaha menyedarkan masyarakat kampus bahawa sebagai Mahassiswa tugas kita lebih dari sekadar menelaah helaian-helaian nota untuk menjawab peperiksaan.Kita agen perubah masyarakat kepada yang lebih baik..danasas kita adalah ISLAM..AL QURAN dan SUNNAH.

PMI tidak pernah berpendirian akademik tidak penting, bahkania juga satu bentuk dakwah dan salah satu sumber kekuatan umat ini. Tinggal lagi kita berbalik kepada sikap, jika tidak menyertai PMI secara aktifpun andai sikap kita masih sama..maka usah bicara ini salah siapa? Perjuangan menuntut pengorbanan...Islam tertegak sekalipun dengan darah shuhaad' dan sahabat-sahabat nabi ra. Tidak hairanlah jika PMI sentiasa di kutuk oleh musuhnya, kerana memang tabiat perjuangan ini terpaksa berdepan dengan celaan orang mencela..

Berbangkit isu demonstrasi isu yang paling besar ialah menegur pemimpin yang salah. Rakyat mahukan kebenaran , dan mahasiswa sebahagaian dari rakyat. Bukan tentang keadilan tetapi kita tentang kezaliman...perkara ini dihurai panjang oleh ahli Dewan Ulama'. Kita bukan nak perjuang kan perkara remeh temeh, isu buka pintu SS(di UPM), isu pakai kad matrik, isu video lucah(walhal semua tahu di kolej isu video lucah dikalangan mahasiswa ini dah lama berlarutan mengapa baru sekarang ada tindakan?:kerana kepentinagn politik kampus)..dan sebagainya..tetapi kita berdepan dengan isu lebih utama..kepimpinan negara, dasar, maruah Islam, masadepan negara, Rasuah, keruntuhan moral, kedaulatan negara dan bayak lagi. Sebagai mahasiswa apakah kita hanya berpeluk tubuh sahaja.

Meihat secara serius akan perkara ini, JUNDI UMMAH melihat isu-isu besar ini terlalu berat bagi mahasiswa , sedangkan di era 70 dan 80 an isu ini menjadi mainan mahasiswa . Lihatlah kesannya kongkongan pihak universiti terhadap pemikiran anak didik mereka..Mahasiswa jenis apakah yang kita mahu lahirkan sebenarnya??persoalan yang pentig perlu dijawab secara ikhlas. Bagaimana pelapis pimpinan dapat dilahirkan? Kita sekarang sedang menuju kehancuran institusi pendidikan paling teruk...

Melihat pemimpin yang menerajui tampuk kuasa gagal menyelesaikan isu orang Melayu dengan baik..apabila ditegur ia marah..maka dimana relevennya lagi pemimpin yang ada sekarang untuk terus berkuasa?Masalah rasuah, maruah, hubungan antarabangsa...mereka bersambil lewa dan hanya beretorik dan bersandiwara. Masa depan kita bergantung kepada sejauh mana matangnya kita mendepani isu-isu kritikal dalam negara kita

Jundi Ummah sangat berharap agar kader-kader baru PMI mengembalikan semula maruah dan peranan kita dengan sebaik mungkin. Kita jangan terleka dengan perkara-remeh . Musuh Islam akan sibukkan kita agar kita hilang fokus sebenar kita.Masa depan kita bergantung

Membidas Pandangan, Mahasiswa JANGAN berpolitik




Orang muda perlu didedah politik – Musa Hitam

UTUSAN, KUALA LUMPUR 14 Nov. – Golongan muda disaran bergiat aktif dan sentiasa bersiap sedia menjadi pelapis pemimpin yang berkaliber untuk meneruskan agenda politik negara.

Bekas Timbalan Perdana Menteri, Tun Musa Hitam berkata, pendedahan itu penting untuk mereka menyesuaikan diri dan bergaul dengan masyarakat.

‘‘Ia sebenarnya satu pengalaman menarik. Golongan muda ini boleh mula berfikir secara adil dan melihat semua perkara dari aspek yang natural.

‘‘Politik mendisiplinkan golongan muda. Ia membuka pemikiran yang sempit kepada satu pandangan jelas mengenai masa depan dan tanggungjawab mereka kepada negara,” katanya.

Beliau berkata demikian semasa berucap pada majlis perasmian buku The Unmaking of Malaysia di sini hari ini.

Buku setebal 271 muka surat hasil tulisan Ahmad Mustapha Hassan itu menceritakan kembali perbezaan cara penulis bekerja semasa berkhidmat di bawah dua bekas Perdana Menteri, Tun Abdul Razak Hussin dan Tun Dr. Mahathir Mohamad.

Ia juga berkisar tentang kejadian berdarah, 13 Mei 1969 selain cara yang digunakannya untuk menemukan dua bekas Perdana Menteri itu dan bagaimana mengendalikan kerenah ahli perniagaan.

Tambah Musa yang juga Timbalan Presiden UMNO dari 1981 hingga 1987, kelahiran buku itu dilihat sebagai satu cara untuk membangkitkan kembali semangat kenegaraan yang semakin pudar di kalangan rakyat.

‘‘Secara jujurnya, objektif penerbitan buku ini sudah tercapai. Ia mengandungi cerita yang seharusnya diketahui pembaca tentang konsep pemerintahan pemimpin negara dan tanggungjawab yang dipikul oleh mereka,” ujarnya.


JUNDI UMMAH
Nah sekarang mereka sendiri mengaku kepentingan mengikuti perkembangan arus polotik semasa..selain persedian pelapis pimpinan masa depan, paling penting medium ini kita gunakan untuk pertahankan ISLAM,dan wadah perjuangan menghadapi dan mengimbangi musuh ISLAM berdasarkan pendekatan yang dibolehkan syara'.

Pemikiran sempit atau cakap kosong yang bersifat provokasi keatas mahasiswa hanya akan menyempitkan pemikiran mereka dan menjadikan mereka mandom dan tidak bermaya , menjadi alat manipulasi ahli polotik semata. Penguasaan mahassiswa terhadap isu politik, dan keyakinan perjuangan mendaulatkan ISLAM, melahirkan insan berkualiti dan berjatidiri harmoni bukan terikut membabi buta dengan sogokan provokasi musuh ISLAM yang tidak mahu anak mudanya matang dalam berfikir.

Mungkin TNC HEP patut memperbetulkan kembali sikap atau doktrinisasi terhadap gerakan ISLAM kampus yang dikatakan berpolitik..hakikatnya poltik kampus dicaturkan bagi mendepankan kepentingan ISLAM berbanding kepentingan peribadi atau nafsu.

13 Nov 2007

Majlis Ilmu Haul Imam Al Haddad


Majlis Ilmu Dari Buku Habib Abdullah bin Alwi Al-Haddad


Majlis-majlis Ilmu Bulanan bertujuan memberi kemudahan kepada masyarakat Kuala Lumpur dan Selangor khususnya serta masyarakat Malaysia ‘amnya menimba ilmu ajaran agama Islam yang ditinggalkan dan diwasiatkan oleh Al-Habib Abdullah bin Alawi Al-Haddad.

Huraian dari buku-buku beliau akan dihuraikan dalam Bahasa Malaysia.

Kesemua Majlis Ilmu seperti jadual dibawah ini akan diadakan di Masjid Baitul Aman 102 Jalan Damai di Jalan Ampang, Kuala Lumpur:

1. Majlis Bacaan Ratib Al-Haddad serta Syarahan dan Huraiannya setiap Selasa malam Rabu selepas Solat Maghrib
2. Hari Sabtu 15 Dec 2007 mulai Solat Maghrib sehingga jam 9:30 malam huraian buku berjudul ‘Nasihat Agama dan Wasiat Iman’
3. Hari Ahad 16 Dec 2007 mulai Solat Maghrib huraian buku berjudul ‘Dakwah yang Sempurna dan Peringatan yang Utama’

* Agar kita mengambil peluang untuk menghadiri majlis diatas untuk pendoman perjalanan kita ke akhirat.


Jadual ini akan diulangi pada minggu ketiga atau keempat setiap bulan dan akan dimaklumkan pada majlis semasa.

Semua Muslimin dan Muslimat dijemput hadir. Diminta Hadirin dan Hadirat mematuhi halal/haram, sunnah/makruh dan adab semasa didalam masjid.

Semoga kami semua dapat manfaat dan diberkati Allah dengan usaha menimba ilmu yang diwajibkan oleh Allah s.w.t. serta RasulNya Muhammad s.a.w. Amin

Maklumat lanjut lawayi PAUTAN Haul Imam Al Haddad dalam blog ini..

Dajjal sudahpun ada..




Buat renungan kita bersama..bahawasanya dajjal sudahpun ada dan kini berlindung di segitga bermuda...

Asasnya , kini George W. Bush dilindungi dajjal..ia juga jawapan kenapa sihir atau ilmu yang dihantar kepadanya dari seluruh dunia tidak menjadi..kerana Dajjal melindunginya..dan sesiapa sahaja yang bakal menggantikan BUSH!!


Tidak terkejut juga jika dikatakan David Copperfield, magis terkenal dunia adalah anak murid Dajjal..ia juga asas mengapa ahli silap mata ini membeli pulau dekat Hawaii kerana hampir dengan segitiga bermuda..Gurunya..

Pernah suatu ketika ahli silap mata ini cuba melakukan silap mata dengan cuba menghilangkan menara berkembar petronas namun tidak menjadi apabila wali2 dan pak kiai turun menyebabkan sihirnya tidak menjadi...

Malaysia masih mempunyai wali2 dan hamba2 Allah yang wara'...sangat banyak..moga Allah melindungi mereka..

Moralnya...berhati-hati, dan bersiap sedialah..peperangan besar akan berlaku sebelum Islam dapat kembali menang..dalam peperangan ini dalam setiap 100 orang yang pergi..hanya seorang akan hidup..

Kuasa Dajjal memang sedang memerhatikan umat ini untuk menyebarkan fitnahnya..AS dan sekutunya memang mempunanyai perancangan keatas umat Islam dirantau ini..asasnya apa yang berlaku pada Malaysia sekarang...Berkaitan MINYAK, Perdagangan Bebas, ECER dan sebagainya telahpun dilalui IRAQ...20 tahun lampau..sila kaji sejarah semula..dapatkan kebenaran..polanya dapat kita lihat dengan jelas.


Jangan hairan dalam 7 tahun mendatang...selepas UMNO menang Pilihanraya ke 13 Malaysia akan mengalami apa yang dikatakan sebagai krisis ekonomi paling dahsyat..hanya persediaan sahaja yang dapat menagkis semua ini..appun ini adalah menurut firasat atau jangkaan berdasarkan sumber muktabar ALQURAN!...sekadar perkongsian untuk peringatan...moga dapat diambil iktibarunruk menyiapkan diri
menghadapi segala kemungkinan...wallahua'lam(Hanya Allah Yang Megetahui Segala-galanya)

Renungan

Iman itu bertelanjang,

Pakaiannya taqwa,

Hiasannya malu,

Buahnya ilmu.....

Himpunan Berjaya!!!







Provokasi Polis yang cuba mengkucarkacirkan perhimpunan aman ini... Lantas media memutrabelitkan fakta, bahkan ketua polis juga terlibat sama dengan memberikan gambaran negetif terhaadp perhimpunan aman ini..

Hakikatnya..semua berlaku dengan baik..membuktikan bahawa isu batu buruk bukanlah berpunca dari rakyat atau pembangkang,tetapi dari polis sendiri yang diperalatkan UMNO...

11 Nov 2007

Himpunan 100,100 aman dan berjaya-media putar belit fakta




Takbir!Allahuakbar, Takbir..!Allahuakbar, Takbir!..Allahuakbar....Takbir!
Bersih Bersih PR bersih!..
Hiruk pikuk umat manusia menelusuri jalan raya ibu kota di gemparkan dengan laungan takbir dan kata hikmat PR bersih sepanjang jalan raya menjadikan umpama suatu jemah haji berpakaiaan kuning sedang berarak....

Manakan tidak,100,100 orang rakyat Malayisa dari seluruh pelusuk negara, dari utara sampai ke selatan berkumpul di sini..Dari Perlis sahaja sudah 10 bas, Kedah 40 buah bas, Kelantan sahaja tak perlu cakap lah...Allahuakbar ..kali ini terasa sangat kuat suara rakyat melaungkan tuntutan terhadap pilihanraya yang adil dan bersih terhadap kerajaan yang menzalimi dan mencabuli hak rakyat.Jika mesej ini pun sukar untuk kerajaan memahami, sukar rasanya kerajaan sekarang mewakili rakyat apatah lagi memimpin rakyat

Tidak kira tua muda, perempuan ataupun lelaki, melayu, cina ,india , mahasiswa ataupun pelajar sekolah..semua terlibat atas dasar kesedaran yang nyata sesuatu seperti ini amat wajar dengan maklumat sebenar yang berjaya mereka perolehi ..yang di disembunyikan oleh parti pemerintah terhadap rakyat..Maka walaupun dalam keadaan hujan dan terpaksa berdepaan dengan risiko ditangkap, dibuang universiti, terbunuh ataupun syahid..maka jalan ini kita tempuhi secara bersama.

Jundi Ummah cuba menghayati perjuangan jihad ini..terkesima apabila Jundi Ummah menyelak satu persatu helaian buku bertajuk Jundullah...Karangan Sa'id Hawa..pada halaman 93..
Sabda Rasulullah saw yang bermaksud:

"Sesungguhnya di antara jihad yang paling baik ilah memperkatakan suatu kalimah yang adil di hadapan seorang sultan yang zalim" (Diriwayatkan oleh Abu Daud dan Ibnu Majah daripada Abi Sa'id al Khudri secara marfu')

dan dalam hadis yang lain baginda bersabda:

"Ketua para syuhada' ialah Hamzah dan juga seorang lelaki yang pergi kepada seorang Imam yang zalim, menyuruhnya melakukan yang adil dan melarangnya (daripada melakukan kezaliman) lantas Imam itu membunuhnya " (Diriwayatkan oleh al Hakim dari Jabir Bin Abdullah al Tabrani dalam kitab :Al Kabir daripada Ali : Disisayaratkan oleh as-Suyuti sebagai hadis sahih)

Hati jundi bergelojak nekad, pasti ini ruang untuk syahid yang Allah akan kurniakan kepada sesiapa yang ia kehendaki ...Andai di benarkan jika apa-apa yang berlaku..Jundi Pasti akan bersama-sama tentera merah di barisan hadapan bertempur untuk mati...

Namun Allah ada perancangannya..mudharat mugkin lebih besar berbanding manfaat untuk Pergerakan Islam andai himpunan pada hari ini berdarah.Teringat Jundi sejarah pergerakan Ikhwanul Muslimin..diharamkan, pemimpin ditangkap...dek beberapa rentetan siri berdarah pergerakan mereka

Apapun Jundi Ummah tetap meyokong sepenuh tenaga Pimpinan Utama..terlebih lagi Tuan Guru dalam memastikan Perjuagan menuntut keadilan yang diisyaratkan Islam ini berjaya mencapai misinya.

Menatap gambar-gambar diatas , siapa sangka ia berlaku dengan aman...namun media memutarbelitkan fakta situasi sebenar..

1) Serangan polis FRU di Masjid Jamek adalah dalam keadaan tanpa ada apa -apa amaran.Sedangkan mereka berhimpun secara aman .Polis melakukan provokasi ini untuk menjadikan ia isu untuk dimainkan (seperti dalam RTM1-Ini Bukan Budaya Kita).Walhal para pendemonstrasi sudah jelas denag arahan Pimpinan...Tuan Guru sendiri sudah memaklumkan jiak ada kekacauan ia bukan dari kita tetapi dari mereka..benar sekali ucapan ini..

2)Keamanan terjaga berikutan kawalan Tentera Merah Unit Amal -Bawah PAS.Bukannya pihak polis.Pihak polis bukan mengawal tatapi melakukan ancaman terhadap para pendemonstrasi...namun media menyatakan ini kerja pihak polis.Phak polis hanya berdiri dari jauh ..hattta trafik juga diambi ali kawalannya oleh Tentera Merah..Syabas tentera mera

3) Membidas ucapan Dato Sharizad...Himpunan ini sedikitpun tidak menimbulkan ancaman dan huru-hara.Ia bukan seperti himpunan reformasi! Bahkan ia berlaku dalam keadaan kanak-kanak juga ramai terlibat..Ia sesuatu yang sangat telus..boleh lihat rakaman yang ada..Jika tiada di tempat kejadian jangan bercakap sebarangan...

4) Gelombang ini gelombang rakyat namun, tidak dinyatakan secara telus oleh media, namun ini sudah di jangkakan...bagi rakyat yang mahukan kebenaran bolehlah melihatnya melalui tvpas.com


Memang memualkan apabila melihat media berlaku sangat tidak adil terhadap suara rakyat. Tetapi apakandaya "mereka" menguasai aliran media.Apapun semoga rakyat sedar dengan situasi sebenar..walaupun dalam keadaan halangan, dan ancaman..mendengar perbualan hadirin yang hadir perhimpunan ini sehingga 4 sekatan jalanraya oleh polis terpasa mereka hadapi..dan itulah puncanya kesesakan berlaku bukannya perhmpunan ini!
Mereka takut dengan bayang-bayang mereka sendiri..Orang nak pergi kerja pun ditahan ..mereka habis cara..namun himpunan ini tetap berjaya dengan kejayaan agenda memperbodohkan pihak polis yang diperkudakan UMNO..

Jundi Ummah mengikuti perarakan ini sehingga ke akhirnya..Alhamdulillah semuanya selamat tiada yang kena pukul, yang ditangkap juga sudah dilepaskan..sekarang semua pulang ketempat masing-masing.Keletihan dan kelaparan jelas tergambar di muka setiap orang.Jundi Ummah sangat terharu kerana melihat semangat yang ditujukkan lebih-lebih lagi golongan-golongan veteren..walaupun nak berjalan pun tak berapa boleh, naun semangat JIHAD yang dipegang, mahukan keadilan ISLAM itu pada tempatnya mereka sanggup bersusah..semua yang hadir atas tajaan diri sendiri, inisiatif sendiri dan dengan kekuatan dari ALLAH..bukan seperti UMNO..segalanya perlukan sogokan duit...

ALLAHUAKBAR

30 Oct 2007

Kedepankan Kepentingan Ummat

Untuk pertama kalinya, pemimpin Al-Qaeda, Usamah bin Laden mengeluarkan pernyataan tentang kekeliruan yang dilakukan organisasinya di Irak.



Tapi ia menegaskan, bahwa kesalahan itu adalah manusiawi sifatnya, karena para tokoh di zaman Rasulullah pun pernah melakukan kesalahan bahkan yang termasuk dalam dosa besar.

Dalam rakaman suara yang disiarkan Aljazeera, bin Laden menyerukan jajaran yang disebutnya sebagai “komando organisasi jihad di Irak”, untuk bersatu padu dan berhimpun di bawah satu bendera. Ia juga mengingatkananggota Al-Qaidah menghindari sikap fanatik kepada organisasi atau etnik tertentu kerana kemaslahatan umat harus ada di atas kepentingan yang lain.



Bin Laden mengakui ada beberapa kesalahan yang dilakukan Al-Qaidah di Irak. “Rasulullah saw bersabda, 'Setiap manusia itu bersalah, dan sebaik-baik orang yang bersalah adalah bertaubat. ' Kesalahan adalah tabiat manusia, dan dahulu di zaman terbaik pun ada orang-orang yang melakukan dosa besar, ” ujarnya.



Karenanya, dalam kaset itu ia menasihati para kader Al-Qaidah untuk mengutamakan kepentingan organisasi di atas kepentingan peribadi, mengutamakan kepentingan negara Islam di atas kepentingan organisasi, mengutamakan kepentingan umat di atas kepentingan negara.

Dalam konteks ini, Bin Laden mengataan bahwa sebagian orang mendramatisir permasalahan organisasi dan para pemimpinnya. Antara lain terkait sikap organisasi dalam menyiapkan realiti di lapangan, yang kedudukannya seperti teks-teks yang sakral tidak mungkin salah, meskipun secara teori hanya Rasulullah saja yang sakral dan tidak mungkin salah (ma’shum).



“Adapun bagi mereka yang mempunyai penyakit di hatinya, mereka mengikuti pembicaraan tentang keburukan saudara, tentang kekeliruan yang dilakukan para mujahidin dan membesar-besarkannya, kemudian menisbatkan sikap itu sebagai ibadah demi jihad dengan nama kekerasan dan terorisme… cukuplah Allah untuk mereka. Para mujahidin adalah putra umat ini, mereka bisa benar dan bisa salah. Barangsiapa yang menuduh mereka melakukan pelaggaran dari perintah Allah, maka ia berhak menerima ketetapan hukumnya, ” kata bin Laden.



Seruan Bin Laden ini seiring dengan bertambahnya kasus pertikaian antara organisasi pejuang di Irak. Bin Laden dalam kaset tersebut menyatakan, “Saudara-saudaraku para pemimpin organisasi jihad, sesungguhnya kaum Muslimin menanti kalian untuk berhimpun bersama di bawah satu bendera untuk merebut hak kalian. Jika kalian lakukan ini, maka umat secara keseluruhan akan mendapatkan karunia. Semoga keadaan itu tidak lama lagi terwujud di antara kalian…” (na-str/iol)




sumber : http://www.eramuslim.com/berita/int/7a23112107-bin-laden-ingatkan-pengikutnya-kedepankan-kepentingan-umat.htm

19 Oct 2007

Homemade Explosives-For Jihad Operation Purposes

This article will deal with the subject of Homemade Explosives usually referred to as Improvised Munitions or Improvised Explosives. Before this subject is explored a word of warning; This article is for information or entertainment purposes only, explosive chemicals are very dangerous and should be handled carefully, never lose sight of the fact that the careless handling of explosive devices could easily result burns, dismemberment or even death to the handler.
A lot of Anarchy related websites have already covered this subject to a large extent however such information is usually impractical and/or not feasible practically. A lot of Anarchy web sites related information is unreliable and vague at best. This article is not a step by step procedure but rather a broad overview that will help you understand these devices. A few easy and simple examples are also reviewed.

Safety Precautions
Fundamental Principles
Fundamental Principles : Types of EXplosive
Fundamental Principles : Elements of Devices
Examples : Overview
Examples : Uses of Gunpowder
Examples : permanganate and Sugar
Examples : Permanganate and Aluminium
Examples : Chlorate and Vaseline Plastic Explosive
Examples : Carbon TET and Aluminium Liquid Explosive
Examples : Napalm Alternative as fuel additive
Examples : Urea Nitrate Explosive

Safety Precautions

A few things are necessary for self protection during the creation of explosive devices. Goggles, gloves and overalls for self protection during the handling of toxic materials. Breathing filter for guarding against toxic gases and a long stick to light the small quantities of explosive to be tested. When the materials are added together this should be done gently and carefully to avoid spontaneous detonation, there is especially a danger of friction igniting the material when a chemical is being powdered. Another danger of friction is in the use of pipe bombs, the steel of the pipe can easily cause the powder to explode prematurely so it is advisable to use a plastic bag or paper between the pipe and the chemical. Completed explosive chemicals should be tested in small quantities to verify their operation. When using toxic chemicals such as acids they should be handled in a fuming cupboard or in an open ventilated enviroment. Storage should be in a dark cool dry place away from other chemicals, a lot of explosive devices require use immediately after completion so storage of these could be dangerous. And finally if an electronic detonating circuit is to be used a safety switch should be added to the circuit to prevent an electronic fault causing an explosion.

Fundamental Principles
Explosives are simply chemicals or devices that when initiated are decomposed into a gaseous form at a very rapid rate, expanding into a large volume in high pressure. This in turn causes any casing or parts to fragment and fly outward causing damage. A large amount of energy is released which is dissipated as heat. Explosive chemicals are made up of the oxidizer and the fuel, the oxidizer provides oxygen and the fuel burns that oxygen, they work together at a fast rate to cause an explosion. A fuel ignited alone would try to take oxygen from the air therefore burning very slowly, burning out if the air supply is not present.

Fundamental Principles : Types of Explosive
There are two types of explosive devices, High Explosives which when initiated expand into their gaseous phase at a very fast rate. A low explosive however expands at a slow rate. A well known high explosive is C4 and Gunpowder a low explosive. Detonating explosives are very sensitive to heat, friction and impact, there are two types of detonating explosives; Primary and Secondary, the Primary is extremely sensitive and dangerous to handle, usually used in small quantities in detonators. The Secondary explosive is very safe to handle and is usually initiated by the primary explosive.

Fundamental Principles : Elements of Devices
The fuse is a slow burning cord that is used to initiate an explosive device by use of a short term delay, this is usually used with low explosives that are detonated by incendiary techniques. A High explosive is usually so stable that it requires a blastic cap or detonator to initiate. Explosive detonators can be improvised however their quality does not match the commercial detonators available. The advantage of Detonators is that they can be used with an electronic circuit which provides a large degree of accuracy in control of the explosive device. A metallic pipe can be used to contain low explosives so as to build up pressure and cause an explosion at high pressure. Plastic explosives are High Explosives added to wax or oils to create an easy to handle material that can also be molded into shapes.

Examples : Overview
The following examples are the simplest and easiest techniques for building explosive devices. All the materials are well known and has presented as an uncomplicated approach.

Examples : Uses of Gunpowder
Gunpowder which can be bought from a gun shop or emptied from shotgun shells has quite a few uses. A fuse can be created by laying down sticky tape sticky side up and sprinkling with powder or it can be used as a filler for a pipe bomb.

Examples : permanganate and Sugar
Potassium Permanganate is usually found as a purple powder sold openly in drugstores and chemical supply stores, it is very safe to handle on it's own and is a very well known oxidizer. Sugar is the fuel and is available in grocery stores. The finer the powders are in this case the better the explosion, a rolling pin can be used to refine the powder if it is too coarse however this should not be done to the compounded powders but rather to each powder individually. Once refined they can be added together by placing them on a paper and moving the paper to and fro to effectively create the mixture. Used alone this is a low explosive and will burn slowly, however it can be placed into a capped iron pipe and ignited with fuse for an effective explosion.

Examples : Permanganate and Aluminium
If the explosive force of the Permanganate/Sugar device is not adequate the sugar fuel can be replaced with powdered Aluminium which an be acquired from a paint store or a chemical supply store. The mixture created is a lot more volatile and will produce a better explosion when used in combination with a capped iron pipe and fuse.

Examples : Chlorate and Vaseline Plastic Explosive
Potassium Chlorate is a very useful powerful oxidizer but is a little difficult to acquire. Asides from chemical supply stores where it is well known as an explosive component hardware stores carry it as something called Solidox which is used for welding. It has to be powdered finely before use. 9 parts Chlorate to one part vaseline (Petroleum Jelly) are neaded together to form the plastic explosive. This requires a blasting cap to be effectively used and can be shaped as a plastic explosive.

Examples : Carbon TET and Aluminium Liquid Explosive
Carbon Tetrachloride was commonly used as a solvent, however these days it has been labeled as carcinogenic and is difficult to get hold off without visiting a chemical supply company, even then it causes suspicion as it is considered a difficult to handle chemical. Aluminium powder can be obtained from a chemical supply company or from a paint store as bronzing powder. Stir two parts aluminium to one part Carbon TET in a jar until consistency develops into a syrup. This can be detonated directly without the use of an iron pipe but requires a blasting cap detonator. Beware that the gases given off when the chemicals are stirred is toxic and that the chemical should be detonated within 72 hours afterwards.

Examples : Napalm Alternative as fuel additive
When using an explosive device it is useful to add to the device a container of petrol so as to cause incendiary damage to the target. Petrol being very volatile does not burn for a long time. Napalm burns for a very long time and sticks to any surface it is forced to contact with. To make Napalm simply stir half volume petrol with a half volume of Generic Soap shards, that is, soap with no added perfume or chemicals. This can be placed as a glass container next to the device for effective damage to the target.

Examples : Urea Nitrate Explosive
Finally Urea Nitrate which appears to be very popular with terrorists. Concentrated Nitric acid is required which is difficult to find anywhere but a chemical supply company and in addition Urine from animals or humans. 10 cups of urine are boiled down to 1 cup in size and then filtered and allowed to cool. Then 1/3 cup nitric acid is slowly added and left to set for an hour. After that filter the resulting solution through a cloth, the solid left on the cloth is Urea Nitrate which should be cleaned with water and left to dry for 16 hours. It can be spooned into a metal pipe and exploded with a blasting cap. For better effect powdered Aluminium is added to the Urea Nitrate. Beware that when adding Nitric acid to the urea toxic gases are given off.

9 Oct 2007

Berakhirnya Ramadhan

Sepurnama hampir berlalu, keramatnya Ramadhan akan berakhir...indahnya syawal menanti kita nun tidak jauh dari kita andai usia masih ada.Dalam kita bersungguh - sungguh melayari bahtera Ramadhan Jundi Ummah merperingatkan semua umat Islam agar memanfaatkan saat akhir ini sdengan sebaik mungkin. WALAUPUN aL-qADAr TELAH BERLALU ..IAITU pada malam ke 25 yang lau namun tidak menjadikan kita lemah menggunakan sepenuh tenaga kita untuk hari akhirat kita..pintu taubat masih terbuka..zikir masih boleh diteruskan..

4 Oct 2007

KEPIMPINAN DALAM ISLAM

Oleh : Abdul Wahab b Hj Zakaria, UTM. KL.

Pendahuluan

Berkata Imam Al-Shafiee Rahimahullahutaala (Al Umm juz VII ms 04) bahawa telah berfirman Allah Taala yang bermaksud:

"Hai Daud! Sesungguhnya kami menjadikan kamu (penguasa) di muka bumi, maka berilah keputusan (perkara) di antara manusia dengan adil dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsumu, kerana ia akan menyesatkan kamu dari jalan Allah. Sesungguhnya orang-orang yang sesat dari jalan Allah akan mendapat azab yang berat, kerana mereka melupakan hari perhitungan"(Surah Shaad ayat 26)

Firman Allah kepada nabi s a.w. mengenai ahli al-kitab
"Jika mereka orang Yahudi) datang kepadamu (untuk meminta putusan) maka putuskanlah (perkara itu) di antara mereka, atau berpalinglah daripada mereka" sampai kepada "Dan jika kamu memutuskan perkara mereka maka putuskanlah (perkara itu) di antara mereka dengan adil, sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang adil."(Surah Al-Maidah ayat 49)

Firman Allah lagi

"dan hendaklah kamu memutuskan perkara di antara mereka apa yang diturunkan Allah dan janganlah kamu menurut hawa nafsu mereka. Dan berhatihatilah kamu terhadap mereka, supaya mereka tidak memalingkan . kamu dari sebahagian apa yang diturunkan Allah kepadamu"

Firman Allah Taala selanjutnya:
"Dan (menguruh kamu) apabila menetapkan hukum di antara manusia supaya kamu menetapkan dengan adil",

Berkata Imam Al-Shafiee Rahmatallah:
Sesungguhnya Allah telah memberitahu nabiNya s.a.w. untuk mewajibkan kepadanya, kepada orang-orang sebelumnya dan seluruh manusia bilamana memutuskan hukuman hendaklah dengan adil.

Makna "adil" ialah mengikut hukum yang diturunkan Allah. Allah telah berfirman kepada nabiNya s.a.w. ketika memerintahkan Baginda memutuskan hukuman di antara ahli al-Kitab dengan hukuman yang diturunkan oleh Allah dan meletakkan nabiNya s.a.w, daripada agama dan umatNya mengikut keterangan dari kitab Allah iaitu apa yang dikehendaki Allah dan mewajibkan taat kepadanya (nabi).

Firman Allah:
"Sesiapa yang taat kepada , Rasul sesungguhnya telah taat kepada Allah".

Firmannya lagi .
"Maka demi Tuhanmu (mereka pada hakikatnya) tidak beriman sehingga mereka menjadikan kamu hakim terhadap perkara yang mereka perselisihkan"

dan berfirman lagi:
"Maka hendaklah orang-orang yang menyalahi perintahnya "takut".
Maka hendaklah diketahui bahawa yang hak itu ialah kitab Allah kemudian sunnah NabiNya s.a.w. Tidak boleh seseorang Mufti atau seorang hakim memberi fatwa atau menghukum sehingga masing-masing mengetahui kedua-duanya. Tidak boleh seseorang menyalahi kedua-duanya atau salah satu dari keduanya"

Jika menyalahi keduanya seseorang itu telah menderhaka dan hukumnya ditolak. Jika tidak terdapat "nas-nas dari keduanya barulah ijtihad."

Keterangan Imam Al-Shafiee ai dalam bab kehakiman itu boleh dijadikan panduan selanjutnya di dalam membicarakan"konsep pimpinan dalam Islam" selain daripada memerhatikan ayat-ayat dah hadith-hadith yang lain, dalam semua peringkat dan golongan pimpinan merangkumi ketua negara, menteri, ulama' penghulu, guru-guru, da'ai, pemi.mpin masyarakat, pertubuhan, rumahtangga dan lain-lain. Kerana sumber pimpinan yang tertinqgi ialah

Al-Quran,
Al-sunnah

Ijtihad dan perkara yang hendak disuburkan dari pimpinan itu ialah keadilah ilahi dan matlamatnya kesejahteraan di dunia dan di akhirat dengan mendapat keredhaan Allah.
Maksud sabda Rasulullah s.a.w. tiap-tiap kamu pengembala dan tiap pengembala bertanggungjawab terhadap apa yang digembala."

Mewujudkankan pimpinan yang diredhai Allah

Mewujudkan pimpinan yang seumpama itu dituntut oleh syara' berdasarkan kepada ijamaa'ulummah, di antara ayat-ayatnya

"Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan menyeru kepada yang maaruf dan mencegah dari yang munkar mereka itulah orang-orang yang beruntung"
maksud ayat (A1-Imran 104).

Imam Al-Ghazali menerangkan bahawa perkataan "hendaklah ada di antara kamu" merupakan perintah , yang dzahirnya menunjukkan wajib, "mereka itulah orang yang beruntung" menunjukkan Fardhu tugas tersebut merupakan fardhu kifayah bukan fardhu a'in yaitu bilamana sebahagian umat melaksanakan terlepaslah kewajipan ke atas yang lain.

"Dan orang-orang yang beriman lelaki dan perempuan sebahagian mereka adalah menjadi penolong bagi sebahagian yang lain. Mereka menyuruh yang maaruf dan menegah yang mungkar. Mendirikan sembahyang ..."
Maksud ayat (Al-Taubah 71)

Imam A1-Ghazali menjelaskan: Bahawa orang-orang mukmin itu telah mensifatkan mereka itu menyuruh yang maaruf dan menegah yang munkar. Bermakna seseorang yang lari dari tugas itu telah terkeluar dari sifat seseorang mukmin yang dinyatakan.

Sabda Rasulullah s.a.w. "Wahai manusia Allah berfirman menyuruh kamu melakukan yang maaruf dan menegah dari yang munkar, sebelum kamu berdoa di mana tidak dimakbulkan permohonan tersebut "

maksud hadith riwayat Ahmad dan al-Baihaki.
Ditanya kepada Khudzaifah r.a. siapakah bangkai bernyawa. Jawab beliau: "ialah orang yang tidak mencegah kemungkaran baik dengan tangannya mahupun dengan lidah dan hatinya.
Pemimpin Islam menegak yang maaruf dan mencegah yang mungkar
Perkara yang maaruf merangkumi semua perkara yang dituntut dan yang diharuskan oleh syara' meliputi soal-soal akidah, syariah, akhlak dan kemanusiaan seluruhnya zahir dan batin.
Perkara yang "mungkar" ialah semua perkara yang bertentangan dengan akidah, dengan syariah, akhlak dan kemanusiaan seluruhnya zahir dan batin.

Selanjutnya kadi Al Khudah Abdul Jabar bin Ahmad menjelaskan bahawa"yang maaruf" itu terbahagi kepada apa yang wajib dan kepada apa yang sunat. Menyuruh yang wajib adalah wajib , dan menyuruh yang sunat adalah sunat. Kerana keadaan perintah tidak akan menambakan ; atas hal-perbuatan yang disuruh, pada-wajib. Adapun kemungkaran itu semuanya merupakan satu jenis sahaja di mana semua ianya wajib ditegah. Oleh itu pimpinan Islam dalam mana peringkat dan bahagian pun haruslah menjadi matlamat utamanya menegakkan kemaarufan dan mencegah kemunkaran di mana dan bila-bila masa sekalipun jika berbeza pada cara dan tindakan.

Pimpinan Islam mestilah digerakkan oleh iman dan amal saleh

Satu perjuangan yang diberi nama "perjuangan Islam" hanya dapat diakui bilamana perjuangan itu digerakkan oleh iman dan amal saleh oleh para pemimpinnya samada perjuangan itu dalam bentuk kebajikan, ekonomi, ilmu pengetahuan, politik, kemasyarakatan dan lain-lain. Pimpinan yang digerakkan oleh kepentingan diri, warna kulit, kedudukan, kemewahan dan seumpamanya bukanlah merupakan perjuangan Islam sekalipun diberi nama yang berbentuk keislaman.
Rasulullah s.a.w. pernah menyatakan di dalam sabdanya dalam peristiwa hijrah daripada Mekah ke Madinah siapa yang berhijrah kepada Allah dan rasulnya maka hijrahnya adalah kepada Allah dan rasulnya. Siapa yang berhijrah kepada dunia atau wanita yang dicintai olehnya maka ia berhijrah kepada perkara yang menjadi tujuannya.

Maka hadith ini menjalankan bahawa suatu perjuangaan sekalipun sukar dan penuh sengsara seumpama berhijrah tadi. namun bilamana tidak digarapkan oleh iman dan amal saleh tidaklah memenuhi kehendak perjuangan dan pimpinan yang sebenarnya menjadikan perjuangan itu tidak tercapai matlamatnya.

Pimpinan berkesan dapat dilihat bilamana bertambah yang maaruf dan semakin berkurangan mungkar

Itulah tanda-tanda dan kesan-kesan yang menunjukkan sesuatu kejayaan dalam mana-mana pimpinan pada mana-mana peringkat dan bahagian. Keseluruhan kesan-kesan tersebut hanya akan tercapai bilamana terlebih dahulu dapat dicapai pada bahagian-bahagian tertentu samada dalam bentuk peribadi atau jamaah. Umpamanya kesan sembahyang ialah meninggalkan kejahatan dan kemungkaran. Kesan puasa menimbulkan ketakwaan. Kesan tauhid menimbulkan kesabaran dan keberanian. Kesan jemaah merapatkan persaudaraan dan seterusnya. Di dalam keadaan kesan- kesan tersebut tidak dapat dirasakan oleh pemimpin, apatah lagi oleh yang dipimpin maka hendaklah masing-masing mengkoreksi dan merenungi dimanakah kecacatan yang ada dalam pimpinan tersebut. Kerana yang maaruf akan menerbitkan yang maaruf dan yang mungkar menimbulkan yang munkar.

Ambillah contoh mendirikan rumahtangga berdasarkan kepada firman Allah:
"Dan di antara tanda-tanda kekuasaannya ialah dia menciptakan untukmu isteri, dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan di antaramu rasa kasih dan rahmat. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang mahu berfikir."
(Surah Al-Rum ayat 21).

Suami sebagai pemimpin rumahtangga haruslah memerhatikan samada tujuan perkahwinan itu telah berhasil denqan tercapai ketiga-tiga perkara tadi atau belum mengikut cara-cara yang dikehendaki oleh Islam. Jika belum berhasil tentulah ada kecacatan di dalam pimpinan tersebut.
Contoh yang lain Allah berfirman
Maksudnya: "Sesungguhnya beruntunglah orang yang beriman (iaitu) orang-orang yang husyu' dalam sembahyangnya dan orang-orang menjauhkan diri dari (perbuatan dan perkataan) yang tiada berguna, Dan orang-orang yang menunaikan zakat. Dan orang-orang yang menjaga kemaluannya, Kecuali terhadap isteri- isteri mereka atau budak-budak yang mereka miliki maka sesungguhnya dalam hal itu tiada tercela. Maka barang siapa yang mensari yang dibalik itu mereka itulah orang yang melampaui batas, Dan orang-orang yang memelihara amanah, (yang dipikulnya) dan janjinya: Dan orang-orang yang memelihara sembahyangnya. Mereka itulah orang yang mewarisi, (yakni) yang akan mewarisi syurga firdaus, mereka kekal di dalamnya,'
(surah al-Mu'minun ayat 1 - 11)

Contoh yang lain Allah berfirman: " Dan (hamba hamba yang baik dari Tuhan) yang maha penyayang itu (ialah) orang yang berjalan di atas bumi dengan rendah hati dan apabila orang jahil menyapa mereka (dengan kata- kata yang tidak sopan) mereka mengucapkan kata-kata (yang mengandungi) keselamatan, Dan orang yang melalui malam hari denqan bersujud dan berdiri kerana Tuhan mereke. Dan orang-orang yang berkata: "Ya Tuhanku! kami jauhkan azab jahanam dari kami (kerana) sesungguhnya azabnya itu ialah kebinasaan yang kekal." Sesungguhnya jahanam itu seburuk tempat menetap dan tempat kediaman.

Dan orang-orang yang apabila membelanjakan (harta) mereka tidak berlebih-lebihan dan tidak pula kikir, tetapi adalah (perbelanjaan) itu di tengah-tengah antara yang demikian. Dan orang-orang yang tidak menyembah Tuhan yang lain berserta Allah dan tidak membunuh jiwa yang diiaaramkan Allah (membunuhnya) kecuali yang hak dan tidak berzina. Barang siapa yang melakukan demikian itu nescaya dia mendapat pembalasan (dosanya). (Yakni) akan dilipatgandakan azab untuknya pada hari kiamat dan dia akan kekal di dalam azab itu, dalam keadaan terhina, kecuali orang-orang yang bertaubat, beriman dan mengerjakan amal saleh, maka mereka itu, kejahatan mereka diqanti Allah dengan kebajikan. Dan adalah Allah maha pengampun lagi maha penyayang. Dan orang yang bertaubat dan mengerjakan amal saleh, maka sesungguhnya dia bertaubat kepada Allah dengan taubat yang sebenar-benarnya. Dan orang yang tidak memberikan persaksian palsu, dan apabila mereka bertemu dengan (orang) yang mengerjakan perbuatan yang tidak berfaedah,mereka, lalui )sahaja) dengan menjaga kehormatan dirinya. Dan orang-orang yang bilamana diberi peringatan dengan ayat-ayat Tuhan mereka, meraka tidak menghadapinya sebagai orang-orang yang tuli dan buta.
Dan orang-orang yang berkata: `Ya Tuhan kami, anugerahkanlah kepada kami, isteri-isteri kami dan keturunan kami sebagai biji mata (kami), dan jadikan kami pemuka bagi, (orany-orang yang bertakwa). Mereka itulah yang dibalas dengan mertabat yang tinggi (dalam syurga) kerana kesabaran mereka dan mereka disambut dengan penghormatan dan ucapan selamat di dalamnya."
(Surah al-Furqan ayat 63-75)

Contoh-contoh itu adalah kesan-kesan yang maaruf dari pimpinan iman yang seharusnya meresap ke dalam jiwa, rumahtangga, pertubuhan dan sebagainya yang ditanam oleh pemimpin-pemimpin yang berkaitan. Tanpa ujud kesan-kesan yang seumpama ini keseluruhan atau sebahagian darinya adalah menunjukkan kegagalan pimpinan tersebut. Dari aspek itu, kejayaan kebendaan sahaja, sudah pasti tidak mencerminkan kejayaan sebenarnya menurut pandangan Islam dalam satu- satu pimpinaSyarat-syarat menjadi seorang pemimpin

Samada seorang itu menjadi amir, mufti, kadi (hakim) dikenal da'i atau seorang yang pada hari itu sebagai mehteri, wakil rakyat, penghulu dan lain-lain lagi, ia haruslah tertakluk kepada syarat-syarat asas lainnya daripada syarat khas dan am yang berkaitan dengan tugas dan jawatan masingmasing boleh dikatakan syarat-syarat asas itu telah ijma' ulama' al-wmcrah nengenainya. Diantaranya ialah:

Muslim,'akil baligh dan laki-laki

AdilErtinya ia tidak fasik seumpama tidak meninggalkan salat beramal apa yang ia ketahui. Tidak menyalahi katanya akan perbuatannya. Tidak menyalahi akan kitab Allah dan sunnah Rasulullah s.a.w.

BerilmuErtinya ia mengetahui perkara-perkara yang berkaitan dengan fardhu ai'n dan fardhu kifayah sehingga dapat membezakan diantara yang maaruf dan yang,munkar. Mengetahui perkara-perkara'yang berkaitan dengan pimpinan.

Mempunyai kudrat, kemampuan.Ertinya boleh bertindak bagi menyelesaikan sesuatu urusan samada menggunakan tenaga; perkataan, tulisan atau flkiran di dalam apa suasana pun.

Beradab mengikut akhlak Islam,Ertinya seseorang pemimpin haruslah mampu memberi cantoh tauladan mengikut akhlak Islam kepada diri dan orang di bawah pimpinannya. Selain itu di dalam dirinya mengandungi sifat ikhlas, jujur tidak angkuh, ria' dan sebagainya. Ringkasnya terkumpul di dalam dirinya sifat-sifat terpuji dan jauh dari sifat-sifat terkeji.

Sempurna pancaindera dan sihat tubuh badan.

Memahami Al-Quran dan Al-Sunnah
Ciri terpenting dalam perjuagan dan pimpinan Islam Bagi meluaskan sedikit huraian syarat ketiga di atas maka seorang pemimpin yang menamakan dirinya sebagai barisan pemimpin Islam, tahap yang paling minima haruslah ia mampu membaca ayat al-Quran dan petikan-petikan hadith serta memahami maksudnya. Lebih jauh dapat menghafal ayat-ayat dan hadith-hadith tersebut.

Lebih jauh lagi memahami (ilmu Al-Quran) dan ."Mustalihul Hadith". Membaca Siratul Rasul, sahabat-sahabat, salaful salihan,dan riwayat hidup ulama-ulama. Membaca dan mengenali kitab-kitab yang Muktabar di bidang Tauhid, Fikah, Tasauf, Tafsir, Hadith. Dapat memahami mana yang ijmak dan mana yang ikhtilaf, mana yang usul dam mana yang furu'. Berkaatan dengan ini sedapat mungkin haruslah seseorang pemimpin itu mengetahui bahasa arab, Kerana kitab-kitab yanq original yang berkaitan dengan perkara tersebut kebanyakannya ditulis di dalam bahasa Arab. Akibat daripada tidak memahami dan mengetahui hal-hal tersebut, kadang-kadang boleh menimbulkan berbagai-bagai kesan yang tidak baik dalam pimpinan, hingga merebak kepada masysrakat yang lebih besar, yang boleh mencacatkan kesempurnaan Islam.

Kewajipan dan hak-hak pemimpin dalam negara Islam

Al-Farra' Rahimahallah menyebutkan beberapa kewajipan dan hak hak pemimpin di antaranya:
Menjaga agama mengikut usul-usul yang telah disepakati ulama-ulama
Memutuskan hukum ke atas dua pihak yang bertelingkah
Menjaga kesejahteraan umat
Melaksanakan hudud bagi menjaga berlakunya perkara yang diharamkan Allah
Mengawal kampung negeri dari dicerobohi musuh
Melakukan jihad ke atas penentang Islam selepas diajak kepada Islam samada masuk Islam atau berlindung di bawah negara Islam.
Memungut cukai dan zakat seperti yang diwajibkan oleh syara'.
Membelanjakan harta baitulmal mengikut yang seperlunya tanpa membazir atau mengikat dan membayar pada waktu yang ditetapkan.
Menyerahkan tanggungjawab kepada orang-orang yang amanah dan ikhlas bagi melaksanakan tugas-tugas negara supaya segala kerja boleh dibuat dengan sempurna dan harta terpelihara.
Melibatkan dirinya melihat keadaan umat dan keperluan mereka.
Jika sepuluh kewajipan ini dilaksanakan oleh pemimpin maka wajiblah bagi umat taat dan menyokong pemimpin tersebut.

Pimpinan dalam rumahtangga

Pimpinan di dalam Islam bermula daripada rumahtangga. Masyarakat yang sejahtera bermula daripada rumahtangga yang sejahtera. Kesejahteraan suami isteri hanya tercapai bilamana kehendak Islam itu terlaksana di dalam rumahtangga tersebut.

Di antara hak-hak suami yang harus ditaati oleh isteri ialah:

Mentaati suaminya bilamana diajak ke tempat tidur.
Tidak harus menunaikan puasa sunat kecuali dengan keizinan suami.
Tidak harus membelanjakan harta suami kecuali dengan izinnya.
Tidak harus keluar rumah kecuali dengan keizinan suami.
Hendaklah isteri beradab kepada suaminya di antaranya jangan mengumpat dan memaki suaminya. Di antaranya jangan bermegah dengan kecantikannya kepada suaminya. Dan jika suaminya huduh jangan pula merendahkannya. Di antaranya sentiasa bertakwa dan'menjaga diri di waktu ketiadaan suami di rumah dan melaksanakan tugas tumahtangga sebaik baiknya.

Di antara hak-hak isteri yang harus dilaksanakan oleh suami nya ialah:

Hendaklah suami menghormati isterinya dan hidup bersamanya dengan "maaruf" dan "ikhsan". Hendaklah suami sentiasa berada di dalam keadaan yang mengembirakan isterinya.
Hendaklah suami sentiasa berlapang dada jika berlaku sesuatu perselisihan dengan isterinya.
Hendaklah suami menjadi ikutan yang baik kepada isteri dan keluarganya.
Melaksanakan tanggungjawab rumahtangga dengan sebaik baiknya.

Pimpinan ibu bapa terhadap anak-anak

Hak anak-anak yang harus dihormati oleh ibu-bapa seperti yang diterangkan oleh Al-Imam Ghazali di dalam kitab "Ikhya' ulu muddin" seketika lahirnya di antaranya ialah:

Janganlah seseorang itu terlalu bergembira mendapat anak lelaki dan merasa dukacita mendapat anak perempuan.
Setelah anak itu lahir hendaklah diazankan di telinga kanannya dan dikamatkan di teli.nga kirinya. Bilamana anak tersebut pandai bercakap sunat di ajarkan "La ilaha illallah".
Hendaklah diberi nama yang baik. Sabda rasulullah s.aow. yang inermaksud: "Sesungguhnya kamu akan dipanggil nama kamu dan nama bapa kamu pada hari kiamat. Sebab itu bagusilah nama-nama kamu".Sebab itu sesiapa yang mempunyai nama-nama yang tidak baik digalak menukarkannya kepada nama-nama yang baik.
Melakukan akikah pada hari ke tujuh kelahiran anak.
Hendaklah ibu-bapa memberi didikan yang baik kepada anak-anak mereka. Ajarlah mereka bersembahyang ketika berumur tujuh tahun. Pukullah secara mengajar jika mereka malas ketika berumur sepuluh tahun, marah dan berilah amaran jika mereka tidak menurut selepas itu. Tunjuklah kepada mereka contoh tauladan yang baik di dalam pergaulan sehari-hari, supaya mereka menjadi insan yang baik di masa hadapan.
Kewajapan ini tersimpul di dalam Firman Allah bermaksud "Selamatkanlah diri kamu dan kaum keluargamu dari api neraka."

Pimpinan ketua terhadap orang-orang di bawahnya

Di antaranya:
Hendaklah memulakan "kebaikan" maaruf daripada dirinya sendiri.
Tidak bersikap angkuh dan sombong. Boleh jadi ada orang-orang lain yang lebih baik daripadanya di bidang ilmu dan pimpinan.
Bersikap adil iaitu sentiasa meletakkan sesuatu di tempatnya.
Bersimpati dengan masaalah-masaalah yang dihadapi oleh orang-orang di bawah jagaannya dan menyelesaikannya dengan cara yang baik.
Dan bagi seseorang majikan hendaklah "membayar upah sebelum kering keringat pekerjanya."

Piminan ketua tentera

Seperti yang dipesankan oleh Saidina Abu Bakar r.a.
Bilamana kamu datang kepada perajurit kamu janjilah kepada mereka dengan kebaikan. Bila kamu berjanji penuhilah janji tersebut.
Perbaikilah dirimu nescaya orang-orang di bawahmu menjadi baik:
Jika datang kepada kamu utusan musuh muliakanlah , kedudukan mereka, janganlah mereka itu terlalu dikawal biarlah mereka bebas sedang mereka tidak mengetahui rahsia kedudukanmu.
Jangan biarkan orang lain bercakap dengan utusan musuhmu kamu sendirilah yang bertutur dengan mereka.
Jangan jadikan rahsiamu sama dengan perkara yang tidak rahsia nescaya gagal tugasmu.
Sekiranya kamu bermesyuarat selidiki lah berita nescaya berhasillah mesyuaratmu.
Sekiranya sampai sesuatu berita musuh kepadamu hendaklah kamu rahsiakan dahulu sehingga kamu menyeledikinya. Jangan hebohkan berita tersebut kepada tenteramu. Hendaklah bersiap sedia
Banyakkanlah pemeriksaan mengejut terhadap perajuritmu siang dan malam.
Berilah semangat bila bertemu dengan tenteramu. Janganlah kamu pengecut nescaya yang lain akan menjadi pengecut:

Pimpinan guru terhadap muridnya

seperti yang disebutkan oleh A1-Imam Ghazali

Kasihan dan bertimbangrasa terhadap muridnya supaya terselamat daripada malapetaka.
Memandu muridnya ke jalan yang diredai syara'
Tidak membiarkan muridnya menerima sebarang nasihat yang tidak baik dari orang lain.
Mengingatkan dengan baik kepada muridnya mengenai bahaya akhlak yang tidak baik.
Mengingatkan muridnya jangan merendah-rendahkan ilmu yang lain yang tidak dipelajarinya.
Menyampaikan ilmu mengikut kadar kemampuan murid.
Kepada murid yang tercicir berilah kepadanya penjelasan yang sesuai sehingga jangan menimbulkan kebosanan belajar kepadanya.
Hendaklah guru beramal dengan ilmunya. Jangan lain apa yang dibuat daripada apa yang dikata.

Kesimpulan

Dari contoh yang ditunjukkan di atas dapatlah disimpulkan sebagas berikut:
"Konsep pimpinan dalam Islam" merangkumi semua tingkatan hidup bermula daripada negara membawa kepada masyarakat, dan rumahtangga.

Pimpinan di dalam Islam mengajak manusia kepada yang maaruf dan menegah yang mungkar.
Sumber pimpinan Islam ialah Al-quran dan Al-Sunnah
Ajaran Islam hendaklah diresapkan bermula daripada ,individu seterusnya ke dalam keluarga seterusnya negara.

Pimpinan Islam pada setiap masa dan tempat hendaklah memahami dan mengetahui dasar ajaran Islam dan mengamalkannya terlehih dahulu.
Makna pimpinan melibatkan semua pihak daripada ketua negara yang memerintah membawa kepada menteri-menteri; ketua-ketua jabatan, pegawai-pegawai. kanan, ulama-ulama, guru-guru, suami-isteri, ketua pertubuhan, penghulu dan lain-lain.

Timbulnya krisis, keruntuhan masyarakat, rasuah, dadah, kezaliman, pengelapan harta benda, penipuan dan lain keburukan adalah disebabkan manusia lari dari pimpinan Ilahi lalu mengambil pimpinan selainnya.

Penutup
".........Ya Tuhan kami janganlah engkau hukum kami jika kami lupa. atau kami tersalah.Ya Tuhan' kami jangahlah Engkau bebankan kepada kami beban yang beratsebagaimana engkau bebankan kepada orang-orang yang sebelum kami.Ya Tuhan kami janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya.Beri maaflah kami, ampunilah kami dan rahmatilah kami.Engkau penolong kami maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir. "
(Maksud surah Al-Baqarah ayat 286.)
Wallahu a'lam

Kekeliruan dalam Pilihanraya Kampus (PRK)

Pertamanya Jundi Ummah mengucapkan tahniah dan terima kasih buat calon PROMAHASISWA kerana sanggup mencalonkan diri menjadi wakil check and balance dalam ASPIRASI -UMNO di mana-mana kampus.

Keduanya sekalung tahnah buat anda semua calon yang berjaya, PRO-MAHASISWA dan ASPIRASI-UMNO keduanya mempamerkan persaingan yang sengit walaupun tak berapa sihat.

Perkara yang paling utama, buat anda semua...Perlantikan sebagai pemimpin bukan atas dasar kuasa dan kudrat kita yang menentukannya..Hati kita ni di pegang Allah mlikNYA. Hati kita semua di pandu oleh Allah....Kemenangan kali ini memang mungkin bersabit usaha setiap calon melobi undi. Hakikatnya semua ini perancangan Allah swt. Telah di tentukan sejak azali(bukan TNC AZALI) lagi.....

Kita tinggalkan itu sebentar...Persoalan paling besar bagi setiap calon yang menang ialah, apa yang anda semua mahu pertahankan?Kes terbaru seorang calon PRO-MAHASISWA di buag kolej serta merta semasa hari pengundian tanpa sebab yang jelas ...bukan memlalui PENGETUA KOLEJ 17 tetapi penolong pengurus kolej..apabila diajukan dengan permintaan bukti dan alasan jelas...jawapan paling menyakitkan hati dan rasa dizalimi..ini arahan TNC-HEP.

Nah ...selama ini bertempi melolong di SPEAKING CORNER...kini diam membisu seribu bahasa??? Jundi Ummah dan sahabat perjuangan yang lain mengundi denagan harapan perkara kebajikan mahasiswa seperti ini dipertahankan..jelas lagi terang etika dan hak dicabuli sesuka hati oleh TNC. Tidak kira anda PRO-MAHASISWA atau PRO -ASPIRASI keadilan mesti diruntut. Namun jika inipun dipandang sepi untuk apa anda berada diatas sana..turun danbagi mereka yang sanggup perjuangkan hak mahasiswa..Bukan apa yang TNC buat, semua pakat angguk kepala, mengaku itu anda smeua yang buat..

Satu ketika dizaman Pemerintahan Umar Abdul Aziz...baginda pernah menceritakan .."khalifah sebelumku mati mereka dalam keadaan kepala tidak dapat dihadapkan ke kiblat akibat ketidak adilan mereka semasa memerintah..." Umat mahasiswa UPM yang mengundi kalian semuanya akan mempersoalkan tanggungjawab kalian kelak...sebab itu seorang pemimpin sebelah kaki sudah berada didalam neraka...Jundi Ummah cuma memperingatkan bagi orang yang ada iman dalam dadanya.

Sepatutnya tidak ada double satandard bagi layanan terhadap mahasiswa PROASPRASI dan PRO MAHASISWA...Pro-Mahasiswa juga mengundi Pro Aspirasi apa? denagan harapa kebajikan mereka terjaga, andaikata perkara ini di pandang sebelah mata...INAGTLAH KEZALIMAN AKAN DIBALAS KEZALIMAN..doa orang yang dizalimi sangat makbul...Jika tidak hari ini esok lusa masih ada....Kaffarah(Penebus) itu akan menipa kalian kembali.

Setakat pemerhatian dan perbincangan Jundi mmah dengan MANTAN PRO ASPIRASI..mereka juga tidak mahu ASPIRASI menjadi balaci TNC yang rakus . Hilang kredibiliti kita sebagai wakil mahasiswa. Namun mahasiswa akan berbangga jika MPP turun padang menyatakan..WAHAI TNC, ANDA MELAKUKAN KESILAPAN! Anda bergadai demi kebajikan mahasiswa..dan itulah yang kita ahukan dari seorang pemimpin sejati...

Katanya Sabree bakal menjadi YDP? Tidak kira siapa..beban ini mesti MPP pikul. Atas nama KOMUNITI MPP anda berada dalam satu board...memang ada 2 aliran PRO MAHASISWA dan ASPIRASI-UMNO..itu satu hal yang lain dan kebajikan pula satu hal yag lain .Profesional la sikit....tak kan itu pun nak diajar.

Prioriti utama apa? Barulah Bahtera dapat berlayar denagan megah...dan kemegahan pula bukan itu yang kita cari...


Yang terakhir setakat ini...Jundi Ummah amat pantang dengan sikap sambil lewa terhadap isu Islam..Ingat! Jndi Ummah tidak teragak -agak melancarkan perang terhadap MPP andai bersambil lewa terhadap isu Islam tercinta...Jika MPP sendiri melakukan onar..bersedia menghadapi perang dari Mujahideen UPM!!!Itu perkara paling penting, namun jika MPP adil,lagi telus MUJAHIDEEN UPM akan bekerjasama dengan anda..

Isu MURTAD, COUPLE, MAKSIAT ,ZINA,.....Menindas ULAMA' ..Jundi akan memantau ini...SB2 Jundi berada di mana2..hatta dalam kalangan ASPIRAsi sendiri...Ini bukan perkara main-main, bukan seperti kebajikan, boleh tak boleh untuk dibuat...Jika anda tak mampu turun dari awal..MARKAS MPP bukan tempat tidur, bukan tempat berdating..cubalah jika berani!! Semuanya andadapat semata nak menjaga kebajikan mahasiswa, jika tak mampu untuk buat anda tidak layak mendapat imbuhan itu...ada GIVE n TAKE disitu..

Jundi tidak cuba mewujudkan suasana tegang..sekadar menyatakan ketegasan...mungkin suatu masa nanti kalian akan kenal siapa Jundi sebenar....


Salam Perjuangan, Salam Muhibbah, Salam Kemesraan..

TAKBIR-Allahuakbar, SABILUBA- Jihad!!!!

26 Sep 2007

SAHABAT PERJUANGAN




azanuddin,syukri, mawi,Abe Zul, Yamin, Hassan, Abe KA, dan Paan.....









Buat kesekian kalinya aku kembali menulis, setelah apa yang berlaku dalam kehidupan aku beberapa minggu yang lepas. Mendepani kehidupan sebagai manusia biasa dalam suasana yang penuh dengan cabaran, dugaan, mehnah dan tribulasi. Acapkali aku merenung masa silamku, kemudian aku kembali merenung masa depanku. Sejarah yang berlalu menjadikan aku sering mengeluh menyesal. Kenapa? Kesilapan yang aku buat menjadikan di mana aku berada sekarang. Terkadang menangis di buatnya, bukan kerana menyesal dengan ketetapan Allah, tetapi kerana menyalahi kehendak Allah swt.









Merenung masa depan menjadikan aku menarik nafas panjang, penuh paru-paru dengan udara..menenangkan hati yang keluh -kesah. Aku masih optimis masa yang Allah masih berikan kepadaku adalah untuk aku memperbaiki kesilapan silamku.Sungguh, Allah masih memberikan masaNya untuk aku perguankan diri dan menebus kembali kesilapan silam. Kemana sahaja aku pergi masih terbayang-bayang dalam benak fikiranku apa yang telah aku rancang untuk menggapai apa yang di katakan sebagai matlamat hidup.


Nama-nama diatas merupakan antara insan yang bayak mewarnai kehidupanku, bersulamkan kesilapan yang aku perbuat....mereka menjadi inspirasi dan pengubat duka di hati. Aku terbayangkan siapa diriku tanpa mereka disisi??? Cuma aku sangat berharap mereka tahu, mereka sahabat aku yang aku hargai di dunia ini. Walaupun kadang-kadang..biasalah manusia..ada pasang surutnya..inilah sahabtku yang seadanya.Seumah pulak tu..dah boleh agak peel masing-masing, kelemahan....


11 Sep 2007

Kehidupan KEMBALI

Setelah sekian hari bercuti , balik ke Kuantan dan menikmati suasana desa..kini aku kembali semula ke kampus UPM tercinta.



Perkara pertama yang bersarang dalam benak fikiran kau kini, bagaimana boleh aku menyiapkan proposal projek yang akan dibentangkan pada hari Rabu ini. Segalanya agak kabur, ditambah pula dengan persediaan yang kurang dan tidak sistematik. Perkara ini sebenarnya menjadi buah mulut setiap orang di fakulti.Masing-masing sibuk mengedit, berbincang dan bersoal jawab bagi memastikan tiada sebarang masalah ketika pembentangan. Namun semua berjalan lancar dengan pelan kecemasan yang ada. Kini aku telah berjaya membentang proposal , cuma perlu sedikit penambahbaikkan.

Dalam kesibukan merancang perjalanan thesis aku, kini kita telah melangkau ke episod baru bulan Ramadhan al Mubarak.Alhamdulillah Allah swt masih panjangkan umur kita untuk kesekian kalinya bagi menikmati rahmat dan limpahan kasih sayang Allah pada hambaNya pada bulan ini. Jangalah kesibukan dunia mengalpakan kita merebut peluang yang umpama bulan jatuh keriba. Sepanjang bulan lepas, kedengaran beberapa insan yang aku kenali telah kembali kerahmatullah, dari semuda 19 tahun hinggalah ke umur 70-an, mereke pergi menyahut panggilan Ilahi. Tamat sudah masa untuk mereka berzikir, bertasbih, beristighfar, beramal, dan membuat kebajikan..masa pantas berlalu dan kini mereka berada dialam yang kita sendiri akan pasti melaluinya. Mereka kini berehat untuk masa yang panjang bagi kita didunia ini. Tiada lagi Ramadhan untuk mereka..sedekahkan Al-fatihah untuk mereka ..Al-fatihah.

Peringatan terus dari Allah tentang kematian seharusnya menginsafkan sanubari kita untuk kejap tetap pada ketaatan titah perintahNya. Entah mengapa kita pasti akan lupa dan terus lupa bahawa berdosa itu akan menyusahkan kita...mengapa tetap kita perbuat dosa?..mungkin kita perlu muhasabah kembali masa dan saat-saat kita berhubung denganNya...sejauh mana komitmen kita, kualiti yang kita bagi untuk setiap hari-hari yng kita laui, setiap kebaikan yang kita perbuat, setiap kalimah zikir yang kita lafazkan, setiap takbir yang kita ungkap untuk bersolat, setiap ilmu yang kita amalkan, setiap minit yang kita luangkan dengan alim ulama'. Adakah semakin baik? atau semakin jauh pula dari haikat sebenar pengabdian kita kepadaNya?
Lantas menjadi hijab untuk kita merasa ihsan terhadap pencipta kita.

Muhasabah yang kita perbuat tiap hari mestilah berkisar pada niat kita....apa tujuan kita?Kemana hala tuju kita..??maka ruang KERAHMATAN RAMADHAN yang terhidang buat kita ini kita manfaatkanlah sungguh-sungguh untuk perbaiki diri kita. Jinakkan nafsu, bukan melayan kehendaknya.kelak sakit badan , menyesal tak sudah....

Burulah rahmatNya...rebutlah anugerahNya..manfaatkan ruag masa yang diberikanNya...selagi ada degup nadi, nafas kehidupan...laksanakn ikrar kita sehari - hari yang kita ungkapkan dalam solat...hidupku, matiku hanya untuk Tuhan sekalian alam..

Dalam kita mendepani permasalahan hati dan amalan persendirian,..aku terpanggil untuk kita juga memperingat akan urusan umat yang berlaku disekeliling kita. Bilamana Islam dicabar, umat Islam diinjak-injak, diperlakukan seperti binatang di negeri sendiri; hatta dalam rumah mereka sendiri, Quran di kencingi, syariat dicabar, munafik berpesta dengan kezaliman yang mereka perbuat terhadap orang Islam, maruah dirobek,Kuffar laknatullah memperbudak-budakkan umat Islam..menyembah bumi keagungan yang kita kecapi ketika zaman para sahabat r.a.suatu ketika dulu.Hialng upaya untuk bertindak, sesak dada bial memikirkannya...APA YANG KITA PERLU LAKUKAN??

Kewajipan terpikul atas tiap kita yang bergelar MUSLIM...berzikir tetap perlu, keberadaan didalam masjid juga perlu untuk kita laksanakan...namun JIHAD juga perlu kita lancarkan...Kekuatan yang bagaimana untuk kita gembelengkan untuk kita juga menjadi peserta dalam gelanggang umat??, bukan sekadar penonton setia!!

Sedarilah sahabat, Jahiliyyah sudah lama kembali menapak dalam masyarakat kita.Zaman fitnah untuk umat ini sangat serius sehingga barah ini berakar umbi ke hati orang Islam. Kenali JAHILIYYAH dalam umat ini dan bangkit menentangnya...SEKULARISME, KOMUNISME, HENDONISME,DARWINISME,FEMINISME, ISLAM LIBERAL, PEMIKIRAN ISLAM HADHARI..DAN SEIRBU MACAM PEMIKIRAN BENTUK BARU TAJAAN AKAL FIKIRAN MANUSIA UNTUK KEPENTINGAN DUNIAWI MEREKA ATAU NIAT JAHAT MEREKA..
Kerahkan segala kekuatan yang ada untuk Islam.agar tiada lagi fitnah untk Islam melainkan semuanya hanay bagi ALLAH.

Kita berpernan di kedudukan mana kita berada..jika kita tentera...berperanan sebagai tentera Islam, jika mahasiswa..berperananlah sebagai mahasiswa Islam yang melancarkan JIHAD setiap msa demi kecintaan kepada Allah dan Rasul, Pekerja? Pengarah?Penyapu sampah? Peniaga?siapa sahaja kita sama-samalah berperanan sebgagai umat Islam yang prihatin.

Panduan kita Al-Quran dan Sunnah...dan ikutan kita bagi zaman kita ialah Pewaris Nabi SAW..itulah dia alim Ulama' yang terlebih faqih(ALIM) dalam agama ALLAH ini. Agama akan rosak jika ditafsir mebuta tuli mengikut haw nafsu..tiada hak untuk kita berbuat demikian..Agama ini Hak ALLAH swt..bukan hak kita...tetapi kita wajib memeliharanya

Menjalankan usaha dakwah, dalam suasana fitnah yang hebat kini..memerlukan kita kepada gerak kerja berkelompok(berjemaah). Carilah medium untuk bergerak kerja..semakin sukar dugaan dan cabarannya..semakin benarlah perjuangan yang didukung.. jika perjungan senang tanpa sebarang ujian, pasti terdapat sesuatu keganjilan disana. Sunnah dalam perjuangan , jalannya sukar, tidak ramai orang nak mengikutinya Mereka berjanji diri mereka semata-mata untuk agama ALLAH, ada yang mati kerananya..dan mereka syahid..dan mereka yang tetap dengan perjuangan.. menunaikan janji-janji mereka dan menunggu giliran masing-masing untuk syahid...dan mereka tidak takut kepada celaan orang yang mencela..moga Allah golongkan aku dalam golonagn tersebut(Syahid)

Dari sebesar-besar konteks perjuangan sehinggalahke ruang yang lebih kecil; ke kampus..masing-masing ada peranan dan ujian yang tersendiri.Hanya Jauhari yang Mengenal Manikam...Mereka berjaga malam membicarakan urusan umat, dikala yang lain sibuk melayan mimpi, peluh mereka menitis semata-mata memastikan Islam berada ditempat sepatutnya.
Mereka saling membantu, sebahagian mereka membantu sebahagian yang lain..Ikatan yang wujud atas dasar akidah menjadikan mereka kuat walau badai halangan menghempap mereka.

Gerakan Islam , Pejuang-pejuang Islam akan tetap bergerak diaman sahaja di pelusok dunia..menunaikan janji mereka...persoalannya tidakkah kita ingin mengambil bahagian??? FIKIRKANNYA...

28 Aug 2007

Meniti hari yang malang...

Hari ini aku melaui hari dengan sedikit dugaan...



Pagi ini aku menghantar sahabatku ke Fakultinya...yelah dah lewat bagun..tak terjangka kadang-kadang sebab sambung tidur lepas subuh. Keadaan seperti biasa, cuma entah kenapa serba tak kena hari ni. Bawa motor macam biasa tapi bila sampai disekatan jalan aku tak terperasan palang yang melintang jalan . Apalagi...BAM!! motor aku melanggar palang kayu 4x 3 inci ...secepat kilat palang itu membidas keting aku...ADUH!! demi Allah sangat sakit , aku hanya menahan kesakitan dengan mengucapkan Alhamdulillah..mungkin kafarah dari Allah swt buat ku..aku tak mem"brake" kerana nak hantar member sorang ni yang dah lewat 30 minit kuliah sejamnya... tambahan bahaya aku membrake kerana motor aku tak stabil, takut member aku jatuh motor pulak.Sebaik sahaja menghantarnya aku memecut terus ke fakulti untuk ke kuliah aku pula...kebas di kaki tak hilang lagi..aku buat tak tau jer..mungkin hilang lah nanti.



Sampai kat fakulti , aku diingatkan pula tentang tugasan 2 minggu lepas yang tak bersentuh apa-apa tetapi perlu dihantar hari ini. Ya Allah, dugaan apa pula kali ini?? aku memang tak teringat langsung. Mana nak ingat, buku yang sentiasa mengingatkan aku tentang tugasan yang perlu aku buat hilang entah kemana...Merenung jauh aku dibuatnya.Biasanya dalam keadaan ini Pelan B ialah COPY PASTE...pinjam orang punya, salin dan edit sikit...Sepanjang kuliah tadi aku siapkan tugasan ini...Berserabut kepala ditambah lagi dengan projek akhir aku pulak..Esok penasihat projek pulak nak jumpa seawal 9 pagi, dengan deraf soalan survei yang perlu diserahkan 2 hari lepas..juga tak bersentuh apa lagi...ini lah kelemahan aku sejak dulu..kerja last minit, kerana bertangguh..kerja tak pernah sempurna...Aku hilang rentak sem ini. Aku tenangkan diri, bilamana terfikir pulak bengkel projek yang diadakan Ahad lepas aku tak hadir...TERLUPA ! Habis !!! mana aku nak rujuk...???Course mate je lah tempat aku boleh buat rujukan.



Sesak dada dibuatnya, tetapi lega sikit kerana amali 3 jam petang ini dibatalkan pensyarah. Walaupun terasa dada lapang sikit namun tertekan jugak sebab keputusan ujian pertama dah keluar. Aku bersaing dengan rakan aku, sem ni aku kalah sikit dengannya, prestasiku merosot. Namun dalam keadaan ini aku tak boleh mudah jatuh semangat , semua ni dugaan dan menjadikan aku lebih tabah...



BAlik rumah sewa pulak , tambah serabut baju yang tak berbasuh sejak aku balik dari kem minggu lepas. bayangkanlah, sampai dah tak berapa nak ada baju untuk dipakai. Tak boleh jadi aku kata...aku angkur t semuanya masuk dalam besen dan mulakan senaman pinggang. Lenguh pinggang dibuatnya membasuh baju-baju tu...



Petang ni pulak aku ada janji jam 3 hendak berbincang dengan member aku berkaitan projek final. Proposal tak siap lagi, ..aku kena sedikan masa untuk memahami betul2 proses menyiapkan thesis aku, kalau tak habis semuanya..jadi amcam Bengkel tempoh hari...Aku ada masa 2 minggu lagi sebelum proposal dibentang.



Petang tadi baru balik dari perjumpaan dengan member berkaitan thesis ,aku berlanggar dengan kereta yang secara tiba -tiba membelok ke kanan dalm perjalana nak balik kerumah sewa. Aku terjatuh dari motor dan terhentak sedikit kat pinggul akau. Sakit nya rasa sampai sekarang..sengal-sengal sikit. Alhamdulillah aku tak terluka namu motor aku, tongkat bengkok keatas...Alhamdulillah..satu lagi ujian dari Allah swt...

Aku terfikir kembali , ini pasti suatu peringatan CASH dari Allah akibat dosa maksiat yang telah aku lakukan. Allah swt masih memberikan aku peluang untuk bertaubat kepadaNya...apa akan berlaku jika aku mati?? pasti aku akan menyesal tak habis. Kasih sayang ALlah tiada batasnya..kini aku sedar, semuanya ada hikmah..Allah swt sayang pada hambaNya , maka diperingatkan apabila kita jauh dari Nya...itulah yang akau alami..hari malang yang aku alaui memang wajar aku alami..kerana semuanya berpunca dari diri aku sendiri..Ya Allah. ampunkan dosaku, kezaliman ku, maksiat yang aku lakukan..hanya kepada Mu kami berserah diri, masukkan aku dalam rahmatMu..kurniakan aku kemaafan..AMIN!!!

22 Aug 2007

KATA -KATA DAN HATI

“Harry, open the door!”
“Harry, can you please open the door!”

Dua ungkapan dengan maksud yang sama, tetapi menghasilkan kesan yang berbeza.
Semasa saya kecil, Sesame Street adalah salah sebuah rancangan televisyen yang amat saya minati. Salah satu episod yang masih segar di ingatan saya ialah “The Magic Word“.

“The Magic Word” bertujuan mengajar kanak-kanak supaya menggunakan perkataan-perkataan yang sopan terutamanya apabila meminta pertolongan. Perkataan please, kindly dan yang seumpama dengannya adalah “The Magic Word” yang dimaksudkan.

AKAL DAN HATI

Saya sentiasa berhati-hati agar jangan perkataan saya menyinggung sesiapa. Maka saya juga mengharapkan yang sama dari orang lain. Ia adalah fitrah manusia. Allah mencipta manusia dengan akal dan hati, yang saling berbeza tabiat dalam memberikan reaksi kepada perkataan. Akal memproses logik. Hati memproses emosi.

Akal dan logik menghasilkan tahu.
Hati dan emosi mencetuskan mahu.

Apabila kita meminta sesuatu dari orang lain dengan menyebut “Ali, buka pintu tu”, ia adalah arahan kepada akal. Apabila akal memahami arahan tersebut, ia akan memberikan kefahaman tentang reaksi dan tindakan yang sepatutnya diambil terhadap arahan itu.
Tetapi arahan yang hanya mempedulikan akal, walaupun boleh difahami, ia mungkin tidak mencetus mahu. Arahan itu tidak mengambil kira soal hati. Sedangkan kemahuan datang dari hati.

Bagaimana kalau ayat yang sama diungkap dengan cara yang lebih sopan, seperti “Ali, tolong bukakan pintu tu. Terima kasih!”
Bagaimanakah perasaan dan kesediaan kita untuk bekerjasama dengan permintaan yang sedemikian rupa, berbanding arahan pertama?

Saya yakin, kita lebih bersungguh dan berkemahuan untuk memenuhi permintaan itu kerana perkataan “buka pintu” memberitahu akal, manakala perkataan “tolong” dan “terima kasih” menggerakkan hati.

Tidak bolehkah peraturan semudah ini kita amalkan dalam hidup?

LUQMAN DAN BAHASA KASIH SAYANGNYA

Lihat sahaja bagaimana Luqman menasihati anaknya. Beliau mulakan ungkapan nasihat itu dengan lafaz “Ya Bunayya“, yang boleh dimaksudkan sebagai “wahai anakku sayang”. Ia adalah lafaz akal dan hati. Luqman tidak bersikap angkuh terhadap anaknya atas status dirinya sebagai bapa. Malah kuasa kasih sayang dan bahasa yang mengungkapkannya, menjadikan nasihat itu lebih berkesan dan penuh hikmah.

Manusia tidak bertindak berdasarkan apa yang dia tahu (akal), tetapi manusia bertindak berdasarkan apa yang dia mahu (hati). Jangan lupa yang itu. Jangan hanya mengeluarkan arahan, tetapi manfaatkan fitrah manusia yang ada perasaan.

BAHASA TERHAKIS

Saya semakin merasakan betapa generasi hari ini semakin tidak mempedulikan bahasa. Tidak pandai berbahasa. Tidak bijak menutur kata. Saya tidaklah mengharapkan bahasa bangsawan atau sastera. Tetapi cukup dengan bahasa “The Magic Word” yang sudah begitu sebati dengan adat resam dan budaya kita.

Lihat sahaja pada mesej-mesej di shoutbox dan komen. Saya tidak bermaksud mahu memperlekeh sesiapa, tetapi saya tidak enak membaca tulisan yang tidak manusiawi. Tidak cerdik berkata-kata. Apakah kerana generasi muda hari ini semakin banyak berhubung di alam virtual, maka mereka menjadi tuli terhadap nilai-nilai kemanusiaan pada bahasa dan perhubungan?

Sengaja saya cetuskan Sesama Street sebagai muqaddimah kisah ini kerana saya ingin menunjukkan kepada pembaca betapa masyarakat Barat, masih ramai yang particular dan mengambil berat tentang hal ini. Mereka mengajar anak-anak mereka berbudi bahasa.

Bagaimana dengan kita yang Muslim ini? Islam yang mengajar kita bahawa muka dan bahasa yang manis itu adalah suatu kebajikan. Bagaimana dengan Melayu yang suka dikenali sebagai bangsa yang berbudi bahasa?

Sudikah kalian memikirkannya? Terima kasih

Dipetik dari:
ABU SAIF @ www.saifulislam.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...