30 Mar 2009

Dakwah Islam Menyeru Kepada Apa?

Dakwah itu dilakukan dengan penuh bijaksana dengan cara proses penyampaian menurut kehendak Allah swt dan izinNya. Dakwah baginda dimulakan dengan perkara-perkara dasar kepada aqidah dan amalan. Perkara ini dapat difahami secara tafsil (terperinci) jika dikaji ayat-ayat makiyyah (yang diwahyukan di Mekkah) dimana yang utamanya ialah seperti berikut:

1) Mengajak kepada Tauhid yang Mutlak
Manusia bukan hamba kepada makhluk, samada di bumi atau langit. Bahkan semuanya, samada di langit dan di bumi, termasuk juga manusia adalah hamba -hamba Allah swt diciptaNYA berada dibawah pemerintahan dan kurniaNYA.

Tiada sekutu perantaraan denganNYA .Segala bentuk syirik walau pun dengan nama perantaraaan atau sebagainya adalah menyeleweng dari prinsip tauhid yang wajib menjadi aqidah dan dihayati dalam seluruh alam ini termasuk juga manusia.

Tidak boleh menerima peraturan dan undang-undang bagi mentadbir apa-apa urusan pun selain daripada yang disyariatkan oleh Allah swt kecuali dalam perkara yang diizinkan oleh ALLAH swt. Lantaran yang Maha Mengetahui peraturan dan hukum syaria'at bagi mentadbir segala urusan itu ialah Tuhan Pencipta Alam ini dan kuasa hakimiyyah itu adalah disisi Allah swt sahaja.

2) Mengkhabarkan adanya akhirat
Di sana manusia akan dihadapkan di hadapan pengadilan Allah swt . Amalan mereka akan dihisab , ditimbang dan dijatuhkan hukuman yang seadil-adilnya dengan sifat Maha Penyayang, Pegampun dan Maha Mengetahui bagi siapa yang layak dan tidak layak. Firman ALLAH swt;

Apabila bumi digoncangkan dengan goncangannya(yang dahsyat) dan bumi telah mengeluarkan beban-beban berat,dan manusia bertanya mengapa bumi (jadi begini) ,pada hari itu bumi menceritakan beritanya .

(Kerana) sesungguhnya Tuhanmu telah memerintahkan kepadanya .

Pada hari itu manusia keluar dari kuburnya dalam keadaan yang bermacam-macam, supaya diperlihatkan kepada mereka amalan-amalan mereka.

Barangsiapa yang mengerjakan kebaikan walau sebutir zarrah sekalipun , nescaya ia melihatnya.

Dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan walau sebesar zarah sekalipun akan melihatnya

(Surah al-Zalzalah: ayat 1-8)

Kepercayaan kepada hari akhirat itu adalah antara rukun iman yang menjadikan seseorang itu mengetahui di mana tujuannya dalam perjalanan hidup ini bagi ia memilih kenderaan yang selamat dan bekalan yang secukupnya.

3) Membersihkan jiwa.
Dengan beriltizam menunaikan ibadat yang ditentukan oleh syariat Allah swt dan meninggalkan laranganNYA dengan taqwa. Firman Allah swt:

Katakanlah marilah ku bacakan apa yang diharamkan ke atas kamu oleh Tuhan kamu iaitu janganlah kamu mempersekutukan sesuatu denganNYA, berbuat baiklah terhadap kedua ibu bapa , dan janganlah kamu membunuh anak-anakmu kerana takutkan kemiskinan . Kami akan memberi rezki kepadamu dan kepada mereka , dan janganlah kamu menghampiri perbuatan-perbuatan keji, baik yang nampak diantaranya mahupun tersembunyi, dan janganlah kamu membunuh nyawa yang diharamkan oleh Allah swt ( membunuhnya) melainkan dengan satu sebab yang benar. Demikinalah diperintahkan oleh Tuhan kamu supaya kamu memahaminya. Dan janganlah kamu dekati harta anak-anak yatim melainkan dengan cara yang lebih baik hingga sampai ke peringkat umur matang. Dan sempunakanlah sukatan dan timbangan dengan adil. Kami memikulnya bebanan kepada seseorang melainkan sekadar kesanggupannya dan apabila lkmu berkata, maka hendaklah kamu berlaku adil walaupun mengenai kaum kerabatmu , dan penuhilah janji Allah swt. yang demikian itu Ia memerintah kamu agar kamu ingat. Dan bahawa ini adalah jalanku yang lurus, maka ikutilah ia dan janganlah kamu mengikuti jalan-jalan yang lain, kerana jalan-jalan itu mecerai-beraikan kamu dari jalannya. yang demikian itu Allah memerintahkan kamu supaya mengikutinya agar kamu bertaqwa.
(surah al An'am; ayat 151-153)


Dengan itu terbentuklah individu yang tunduk kepada peraturan-peraturan yang ditetapkan oleh Allah swt keada manusia sebagai sebahagian daripada alam yang mesti bergerak dan bertindak menurut tujuan yang sebenar.

4) Memelihara keperibadian masyarakat agar bersifat Islam yang diikat oleh persaudaraan dan semangat bantu membantu sera memungkinkan terbelanya orang-orang yang dizalimi, diberi pertolongan kepada orang-orang yang berhajat dan dibantu orang yang lemah.
Pekara-perkara tersebut memerlukan ikatan yang kuat di antara satu sama lain dan dilindungi pemerintah yang mendaulatkan hukum Allah swt di dalam masyarakat dan negaranya. Justeru manusia tidak mungkin mampu membuat peraturan sendiri bagi mewujudkan perkara tersebut dalam ertikata yang sebenarnya. kewujudan negara-negara yang mendaulatkan jemaah yang bersifat Islam sebagai suatu proses tani;i dalam dakwah Nabi-nabi dan Rasul-rasul.

Sabda Rasullah saw:

Adalah bani israil itu memimpin akan mereka oleh Nabi-nabi, setiap kali matinya nabi diganti oleh yang lain. Sesungguhnya tiada Nabi lagi selepasku, dan akan adanya khalifah-khalifah mereka itu yang ramai. Lalu mereka berkata (bertanya) . "Maka apakah kamu perintahkan kepada kami(kalau berada di zaman itu)", jawab Rasulullah saw," Tunaikanlah bai'ah kepada yang pertama itu adalah lebih utama. Berilah kepada mereka hak-hak mereka (keta'atan dalam perkara menegakkan agama dan menentang fitnah dan kejahatan). Maka sesungguhnya Allah swt akan menyoal mereka tentang apa yang mereka lakukan.

5) Menerangkan kepada manusia tentang alam yang lain daripada manusia, samada yang ghaib atau yang tidak dapat dikesn oleh pancaindera mereka seperti malaikat, jin dan syaitan atau yang dapat dikesan samada di langit atau di bumi, samada yang mempunyai hubungan dengan keperluan manusia(maka dijelaskan halal dan haram, memberi manfaat atau mudarat).
Kesemuanya itu mempunyai peranan masing-masing dan menjadi bukti kebesaran dan pemerintahan Allah swt.

Rujukan :
Fiqh Al harakah m/s 73, oleh Haji Abdul Hadi Awang( terbitan Dewan Pustaka Fajar)

28 Mar 2009

Muslimat Kena Langgar ?


Blog Hxxxxxh

Muslimat kena langar?...suasana dalam bilik mesyuarat seketika beralih mood. mendengar khabar seorang muslimat dilanggar sekembalinya dari melawat ayah beliau. Mulut masing-masing terkumat -kamit..melafazkan istighfar daln lafaz takziah..innalilah...

Siapa?.tanyaku sedikti tergamam...sxxxxh dan hxxxxxh...jawab sahabiah yang berada dalam meyuarat yang asalnya membincangkan bentuk modul dan pengisian untuk program tarbiyyah akhir sem ini. Sesama mereka seperti membisisk-bisik...dan seorang dari mereka telah keluar dulu tanpa meminta izin mesyuarat, tergesa-gesa yang sedikit menyinggung perasaan....

Mendegar berita itu..aku memahami. Aku terduduk dan sekilas itu juga megenangkan musibah yang ditimpakan kepada sxxxxh dan hxxxxxh. Sudah berubah suasana...aku lantas memutuskan mesyuarat ditangguhkan..dan berlalu keluar dari bilik meyuarat meninggalkan jemah musliamat dalam bilik mesyurat malam itu.

Keesokkannya, aku dengar ada beberapa muslimin yang pergi menziarahi hxxxxxh dan sxxxxh, namun dihalau pula beberapa muslimat yang sedia berada di situ. Ermm...biasalah, tak perlu diulas. Namun berita yang sampai ditelingaku, teruk juga keadaaa Hxxxxxh, sxxxxh tak seteruk hxxxxh.. patah gigi? retak tulang muka? patah kaki? ...Allahukabar..muslimin yang mendenagar melafazkan ALLAHUAKBAR..tak terucap dek kata-kata lain...membayangkan kesakitan yang dideritai. Apa punca? seorang muslimin mengajukan kepada mereka yang mewakili menziarahi...disini berlaku khilaf..ada kata kena langgar , ada kata ia melanggar...tak tahu siapa melanggar..yang pasti kesepakatan padanya seorang india mabuk membawa kereta punca kepada insiden ini.

Lantai ditepuk kuat!...Bodoh! ungkapan menggambarkan kemarahan .... dah mabuk- mabuk... kalu mati sendiri takpa..ni menyusahkan orang lain. Darah menyirap, seperti tertahan-tahan ditambah berita kata india tu tak dapat dikesan....seorang sahabat menenangkan ....perbualan berjalan seperti biasa memikirkan apa yang boleh disumbangkan. Apapun yang berkaitan minta mendapatkan segera dokumen-dokumen penting...sebut tentang dokumen..seorang sahabat mengeluh..BHEP tak datang pun....! Bengong ... sambut seorang muslimin pula. Entah kenapa perbualan malam itu terhambur kata-kata sebegitu...masakan sebegini layanan yang diberi kepada seorang mahasiswi UPM? Tindakan segera dan laporan tidak puas hati perlu dibuat.. Rasanya dah ada PIC untuk itu.

Baiklah...sekarang masanya bukan untuk memburukkan keadaan..yang pasti kesakitan dan apa yang berlaku dah pun berlaku. Disana pastinya hikmah yang banyak...sekaranglah sokongan moral dan doa kita semua perlu mengiringi penderitaan sahabat kita. Ini pastinya ujian yang berat untuk Hxxxxxh..dan tak terkecuali ujian untuk kita jua sebagai sahabat( jika betul ungkapan ini). berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul. Kita pastikan bahawa beliau tidak keseorangan menghadapi dan melalui hari-harinya... Walupun ramai muslimin tak dibenarkan melawat, namun mereka semua berimpati dan merasai kesakitan itu...



Jangan bayak komen tentang apa yang berlaku, patah gigi 4 batang pun sakit luar dan dalam...ujian seperti ini apatah lagi.... teringat pula seorang sahabatku menghambur kata ..hebat tarbiyyah ALLAh bagi kat muslimat.....! Semoga dengan ujian ini, menghampirkan diri kita kepadaNYA. teruslah merintih kepada ALLAH..Pastinya disana banyak rahmat mengiringi ujianNYA...menagislah semahu-mahunya...jangan putus harap dari hikmah-hikmah Allah ..belaianNYA sangat halus...semoga kita semua dikasiNYA.

Bukti kasih ALLAH pada hambaNYA ..tak mahu kita lalai..ruanya DIA nak bagi syurga pada hambaNYA. Bersabarlah mendepani dugaan yang berat ini..., terbukalah hati menerima dugaan ini...teruskan senyum dengan hati yang tenang...saat kita diuji..kita semakin hampir kepadaNYA..itu rahmat.Sedang ramai yang terleka jauh..dan menjauhi rahmatALLAH...

Allah ampuni dosa kami, berilah kekuatan kepada kami menghadapi ujianMU..tak tertanggung rasanya fitnah yang kami terima..kepadaMu kami mengadu..sebusuk manapun diri kami, kami tetap mengharap kedudukan disisMu..

Allah kurniakan kami ketaatan dan pengabdian kepadaMu..ALAh kurniakan kami dengan taubat nasuha..dan masukkakanlah kami diakalangan orang -orang soleh dan bukan tertipu dengan amal sendiri. Allah berilak kekutan kepada sahabat kami dengan ujianMu..kasih sayangmu mengatasi segalanya...ALLAH,ALLAH,ALLAH... kami lemah, kami lemah, kami lemah......

23 Mar 2009

Seruan Jihad Bukit Gantang..

Roslan SMS
Mon | Mar 23, 09 | 1:15:18 pm MYT

Dalam suasana tegang ketika mengharungi krisis perlembagaan di Perak, ditakdirkan Allah S.W.T. ahli parlimen PAS di Bukit Gantang Roslan Shaharum, meninggal dunia. Oleh kerana tuntutan Pakatan Rakyat agar dibubarkan dewan undangan negeri Perak bagi mengambil kembali mandat dari rakyat tidak dipedulikan, maka pilihan raya kecil parlimen Bukit Gantang dilihat sebagai peluang yang dibuka oleh Allah S.W.T. bagi masing-masing menguji sokongan rakyat.
Iklan




PAS atau Pakatan Rakyat tidak meminta pilihan raya kecil ini, tetapi Allah S.W.T. yang mentakdirkannya. Lantaran itu inilah masa dan peluang bagi jentera PAS khususnya dan PR amnya bagi membuktikan yang rakyat masih berdiri di belakang kita.

Bukit Gantang akan menjadi kayu pengukur kekuatan PR di Perak. Dan sukatannya adalah sokongan rakyat melalui undi, kiranya ia melonjak naik atau terus kekal bersama PAS maka ia merupakan petunjuk bahawa rakyat tidak dapat menerima "politik pintu belakang" yang diamalkan oleh BN di Perak.

Sebaliknya jika BN menang atau menang besar, berkemungkinan "politik pintu belakang" bakal menjadi lesen bagi mereka untuk terus mencabul demokrasi di negeri-negeri lain yang mana mereka kehilangan kuasa.

Oleh itu penting bagi seluruh jentera dan kekuatan PAS memberikan tumpuan pada pilihan raya kecil ini. Ini bukan masanya untuk memberi peluang dan membuka ruang pada musuh untuk mengeksploitasi kelemahan dan kelonggaran kita. Disaat dan ketika ini kita perlu buktikan yang PAS ini satu dengan matlamat dan dasar perjuangan yang jelas dan bersedia menggempur sesiapa sahaja yang mencabar kemaraan agenda politik dan perjuangan kita dengan satu nafas dan kesungguhan.

Pertempuran di Bukit Gantang nanti bukannya suatu yang mudah. Seperti biasa kita akan berhadapan dengan jentera kekuatan Barisan Nasional yang sudah pasti tidak bersedia untuk kalah kali ketiga berturut-turut. Mereka telah kecundang di Permatang Pauh dan kemudiannya di Kuala Terengganu, jika terlungkup juga mereka kali ini di Bukit Gantang, bermakna mereka sudah tidak ada kemampuan untuk melangkah ke hadapan lagi.

Di sinilah penting bagi PAS untuk memberikan isyarat kepada rakyat bahawa ia sudah bersedia untuk mengambil-alih peranan Umno malah akan mampu memberikan kepimpinan yang lebih baik dan berkualiti berbanding dengan apa yang diterima rakyat dari Umno selama ini. Jika rakyat di Bukit Gantang bangkit memberikan isyarat yang jelas bermakna selepas ini seluruh "bengkung Melayu" sudah bersedia untuk menerima kepimpinan PAS bagi membawa dan memandu mereka bagi puluhan tahun mendatang seterusnya.

Kemenangan di Bukit Gantang pada 7 April nanti adalah isyarat bahawa rakyat mahukan PR terus kekal memerintah di Perak. Ia bakal menjadi mahkamah rakyat yang bakal mendidik semua pihak bahawa hasrat dan kemahuan rakyat jangan dihalang-halang dengan politik kotor "pintu belakang".

Agenda politik Islam yang menjanjikan kebaikan, keadilan dan kesejahteraan buat semua mesti bermula dari umat Melayu, kerana itu Bukit Gantang akan menjadi pencetus ke arah lonjakkan besar perubahan paradigma khasnya di kalangan orang-orang Melayu dan seluruh rakyat di Malaysia amnya. Arus politik baru yang akan menyelamatkan ummah dan Negara terletak pada tangan para pengundi di Bukit Gantang.

Oleh itu PAS perlu bekerja keras, dengan calon yang dapat diterima semua, ia mesti meneruskan terjun bertemu dan meyakinkan rakyat sebagaimana di Kuala Terengganu baru-baru ini. Jika di Kuala Terengganu dengan izin Allah kita mampu menumbangkan BN, mengapa tidak di Bukit Gantang?

Begitulah juga harapan kita terhadap PKR di DUN Bukit Selambau dan Batang Ai yang turut bertarung atas panji-panji Pakatan Rakyat.

(Roslan Shahir bin Datuk Mohd Shahir adalah Setiausaha Akhbar Presiden PAS) _

18 Mar 2009

Ciri-Ciri Jemaah Islam Sebenar.

MUQADDIMAH

Sabda Nabi SAW;

لَا تَزَالُ طَائِفَةٌ مِنْ أُمَّتِي يُقَاتِلُونَ عَلَى الْحَقِّ ظَاهِرِينَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ

Maksudnya;
“sentiasa ada satu golongan dari umatku yang berperang atas kebenaran dalam keadaan menzahirkannya hingga hari kiamat[1]


Jemaah Islam atau dipanggil juga sebagai gerakan Islam merupakan satu tuntutan yang lahirnya disebabkan kejatuhan khalifah Islam yang terakhir, iaitu di turki pada tahun 1924. Ekoran dari kejatuhan khalifah islam itu menyebabkan, dunia dan umat Islam di timpa dengan pelbagai kekusutan disamping diserang dengan pelbagai serangan yang datang dari musuh Islam, samada musuh Islam itu dari kalangan mereka yang non muslim, juga dari mereka yang beranggapan mereka beragama Islam.



.



Kejatuhan khalifah islam telah menyebabkan ramai ulama-ulama Islam telah berijtihad dengan ijtihad yang disandarkan kepada nas agar melakukan sesuatu tindakan dalam menghadapi kehinaan yang telah dilakukan oleh musuh Islam terhadap islam ketika itu.

Dari itu, lahirlah insane-insan yang nama-nama mereka yang sering disebut sejarah disebabkan hasil perjuangan mereka dalam pembentukan gerakan islam di seluruh dunia. Maka itu, boleh dikatakan mejoriti umat Islam akan menyenali insane yang bernama As-Syahid Imam Hassan Al-Banna, As-Syahid Sayed Qutub, As-Syaikh Said Hawa, Abu ‘Ala Al-Maududi, As-Syahid Dr Abdullah Yusuf Al-Azzam, As-Syaikh Abu Bakar Al-Bakir dan banyak lagi.



Kelahiran ulama-ulama haraki ini adalah menggambarkan betapa perjuangan untuk mengembalikan khalifah yang hilang itu telah diijtihadkan dengan wadah perjuangan yang disebut sebagai “jamaah islam” atau “gerakan islam”.

Ekoran dari itulah, lahirnya banyak gerakan-gerakan islam di dunia, seperti Al-Ikhwan Al-Muslimin di Mesir, Jamaat Islami di Benua India, PAS di Malaysia dan banyak lagi.



Maka dari itu, lahirnya pelbagai gerakan Islam di dunia ini disebabkan pelbagai tempat. Walaupun begitu, Kadangkala berlaku juga kelahiran gerakan Islam yang pelbagai dalam sesesuatu tempat. Kelahiran ini telah mengakibatkan kebingungan sesetengah muslim dalam menentukan sesuatu gerakan itu bertepatan dengan kehendak gerakan Islam atau tidak.



Justeru itu, dalam penulisan ringkas ini, akan dijelaskan cirri-ciri gerakan Islam yang sebenar. Mudah-mudahan ianya memberi manfaat kepada semua pembaca.

ASAS JEMAAH ISLAM

Asas bagi gerakan islam adalah firman Allah SWT;

وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً

Maksudnya;
“dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada Malaikat; "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di bumi"

(surah Al
-Baqarah : 30)

Firman Allah dalam ayat ini pada asasnya menceritakan tentang penciptaan Adam AS. Penciptaan Adam bukanlah sekadar untuk mewujudkan makhluk di bumi Allah semata-mata, tetapi disana terdapat tanggungjawab yang lebih besar, iaitu melaksanakan tuntutan ilahi di atas bumi Allah.

Tuntutan Ilahi itu tidak dibataskan kepada perlaksanaan tuntutan dari sudut aqidah uluhiyyah sahaja, iaitu seperti mendidik manusia dalam perkara ibadat yang bersifat khusus, seperti solat, zakat, zikir dan sebagainya. Bahkan, disana ada tuntutan besar yang perlu di tunaikan oleh manusia, iaitu melaksanakan tuntutan yang terkandung dalam aqidah rububiyyah, iaitu perlaksanaan Islam secara menyeluruh didalam pentadbiran dunia.

Maka dengan itu, sesuatu perkara yang telah diharamkan oleh Allah, perlu dinyatakan pengharamannya disamping pengharaman itu perlu dilaksanakan dalam pentadbiran. Begitujugalah sebaliknya.

Pun begitu, dikalangan manusia itu, ada sebilangan mereka yang mempunyai kehendak nafsu yang terlalu kuat menyebabkan lahirnya golongan yang melanggar tuntutan Allah ini. Ekoran dari itu, mereka menghalalkan perkara yang Allah haramkan, begitujuga mengharamkan perkara yang telah di halalkan oleh Allah SWT.

Tindakan golongan ini samalah seperti yang telah dilakukan oleh golongan yahudi dan nasrani. Keadaan ini sangat jelas dinyatakan oleh Allah dalam firman-Nya;

اتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ

Maksudnya;
“mereka (ahli Kitab) menjadikan pendita-pendita dan Ahli-ahli ugama mere
ka sebagai pendidik-pendidik selain dari Allah”

(surah At-Taubah : 31)

Menurut Imam Al-Qurtubi, ahli ilmu Ma’ani menyatakan, maksud golongan ahli kitab menjadikan pendeta-pendeta dan ahli-ahli ugama mereka sebagai “arbab” atau pendidik-pendidik dalam firman Allah ini adalah, mereka mentaati segala perkara yang dinyatakan oleh pendeta-pendeta dan ahli-ahli ugama mereka[2].

Maksud ahli ilmu ma’ani dikuatkan lagi dengan hadis daripada Abi Al-Bakhtari;

سئل حذيفة عن قول الله عز وجل اتخذوا أحبارهم ورهبانهم أربابا من دون الله هل عبدوهم فقال لا ولكن أحلوا لهم الحرام فاستحلوه وحرموا عليهم الحلال فحرموه

Maksudnya;
“Khuzaifah di tanya berkenaan firman Allah “mereka menjadikan pendeta-pendeta dan ahli-ahli agama mereka pendidik selain dari Allah”. adakah mereka men
yembah mereka? lalu berkata, tidak, tetapi mereka menghalalkan kepada mereka perkara yang haram, lalu mereka menghalalkannya, dan mengharamkan atas mereka perkara yang halal, lalu mereka mengharamkannya[3]”

dari firman Allah SWT dan tafsirannya dari hadis Nabi SAW, jelas kepada kita, perlaksanaan Islam itu tidak cukup sekadar dalam perkara ibadat khusus sahaja, bahkan perkara yang besar dari itu adalah melaksanakan tuntutan Al-Quran dalam sudut pemerintahan yang sememangnya tidak lepas dari urusan dosa dan pahala.

Apabila kandungan Aqidah Uluhiyyah dan rububiyyah ini tidak dapat dilaksanakan, maka usaha kearah kewujudannya adalah sesuatu perkara yang wajib.

Usaha untuk mewujudkannya tidak dapat dilakukan dengan secara bersendirian, maka disitu lahirnya jemaah-jemaah islam dalam menghadapinya. Semuanya adalah bertujuan untuk mengembalikan khalifah islam yang dapat mendaulatkan islam dalam pemerintahan.

Kaedah fiqh menyatakan;

وما لا يتم الواجب إلا به فهو واجب

Maksudnya;
“tidak sempurna perkara wajib mela
inkan dengannya, maka ia adalah wajib”



JEMAAH ISLAM ADALAH WADAH

Jemaah islam merupakan wadah dalam berusaha untuk mencapai matlamat perlaksanaan islam. sesuatu wadah tidak dapat dijanjikan kemenangan oleh Allah sekiranya tidak disertai dengan cirri-cirinya yang bersesuaian dengan kehendak Allah.

Maka dengan demikian, antara cirri-ciri jemaah Islam yang perlu diketahui oleh ahli-ahli jemaah islam adalah seperti berikut;

a. MENJADIKAN AL-QURAN DAN AL-HADIS SEBAGAI SANDARAN ASAS

Al-Quran dan Al-Hadis merupakan asas dalam penentuan sesuatu jemaah itu benar-benar berada dilandasan yang betul atau tidak.

Sandarannya adalah hadis;

عن أبي هريرة رضي الله عنه قال قال رسول الله (ص) إني قد تركت فيكم شيئين لن تضلوا بعدهما كتاب الله وسنتي

Maksudnya;
“Daripada A
bu Hurairah RA yang berkata, Bersabda Nabi SAW; aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, tidak akan sesat selepas kedua-duanya, iaitu Kitabullah dan Sunnahku[4]”

Jemaah islam yang sebenar adalah jemaah yang menyediakan islam sebagai alternative kepada manusia. Segala penyelesaian dalam menghadapi isu dan keadaan dikembalikan kepada kandungan Al-Quran dan As-hadis.

Jemaah yang menyediakan selain Islam sebagai bahan alternative, seperti menyediakan penyelesaian isu dengan merujuk kepada pandangan-pandangan barat semata-mata, pandangan ahli-ahli falsafah, tanpa dirujuk kepada kandungan Al-Quran dan Al-Hadis merupakan jemaah yang bukan jemaah islam.

Disamping itu juga, ijtihad yang berasaskan kepada kandungan Al-Quran dan As-Sunnah juga menjadi punca penentuan kepada sesuatu jemaah itu adalah jemaah islam yang sebenar atau tidak.

Jemaah islam perlu menyediakan “badan ijtihad” dalam menghadapi kemungkinan-kemungkinan yang berlaku di zaman kini, tetapi tidak didapati di zaman dahulu. maka dengan itu, kemungkinan-kemungkinan itu pasti berlaku dan perlu kepada kajian secara ijtihadi bagi menyelesaikannya berasaskan kepada kandungan Nas.

Perkara ijtihadi tersebut tidak diperlukan sangat dalam perkara yang berbentuk “ijtihad nassi”, tetapi yang paling penting adalah mewujudkan “ijtihad tatbiqi” atau “ijtihad tanzili” dalam menyesuaikan sesuatu kejadian dengan nas-nas.

Dari keadaan ini, mana-mana gerakan atau jemaah yang menjadikan sandaran hukumnya yang tidak diasaskan kepada dua perkara ini, disamping tidak menyediakan persiapan ijtihad dalam menghadapi isu dan keadaan, maka jemaah tersebut tidak boleh disebut sebagai jemaah islam yang sebenar.

b. AQIDAH AHLI SUNNAH WA AL-JAMAAH

Jemaah islam yang sebenar adalah jemaah yang mendokong aqidah ahli sunnah wa al-jamaah. Aqidah ahli sunnah wa al-jamaah adalah aqidah yang menjadikan Rasulullah SAW sebagai model dalam penentuan pemahaman iman disamping menjadikan sahabat-sahabat dan para salaf soleh sebagai rujukan beraqidah.

Hadis yang diriwayatkan daripada Auf bin Malik yang berkata, bersabda Nabi SAW;

افْتَرَقَتْ الْيَهُودُ عَلَى إِحْدَى وَسَبْعِينَ فِرْقَةً فَوَاحِدَةٌ فِي الْجَنَّةِ وَسَبْعُونَ فِي النَّارِ وَافْتَرَقَتْ النَّصَارَى عَلَى ثِنْتَيْنِ وَسَبْعِينَ فِرْقَةً فَإِحْدَى وَسَبْعُونَ فِي النَّارِ وَوَاحِدَةٌ فِي الْجَنَّةِ وَالَّذِي نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ لَتَفْتَرِقَنَّ أُمَّتِي عَلَى ثَلَاثٍ وَسَبْعِينَ فِرْقَةً وَاحِدَةٌ فِي الْجَنَّةِ وَثِنْتَانِ وَسَبْعُونَ فِي النَّارِ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ مَنْ هُمْ قَالَ الْجَمَاعَةُ

Maksudnya;
“Yahudi berpecah
kepada 71 puak. 1 puak dalam syurga dan 70 lgi dalam neraka. Nasrani berpecah kepada 72 puak. 71 puak dalam neraka dan 1 sahaja dalam syurga. Dan demi nyawa Muhammad di tangan-Nya, umatku akan berpecah kepada 73 puak. 1 puak dalam syurga dan 72 puak dalam neraka. Dikatakan, Wahai Rasulullah SAW, siapakah mereka? menjawab Baginda SAW : al-jamaah[5]”

Dalam mensyarahkan hadis ini, As-Sindi menyatakan, maksud dengan jemaah yang disebut oleh Nabi SAW adalah;

الْمُوَافِقُونَ لِجَمَاعَةِ الصَّحَابَة الْآخِذُونَ بِعَقَائِدِهِمْ الْمُتَمَسِّكُونَ بِرَأْيِهِمْ

Maksudnya;
“mereka yang menyerupai jemaah sahabat, mengambil aqidah mereka disamping berpegang dengan pandangan mereka[6]”

Disamping asas aqidah adalah ahl sunnah wa al-jamaah, jemaah Islam tersebut tidak b
oleh mengabaikan tanggungjawab mereka dalam membaiki pemikiran dan jiwa manusia yang telah terlibat dengan fahaman dan ajaran yang menyesatkan.

Maka dengan itu, antara kewujudan jemaah Islam adalah menyelamatkan aqidah umat dari tergelincir kepada kesesatan. Maka dengan itu, sifat jemaah islam adalah menerima mereka yang asalnya dalam kesesatan, lalu di tarbiyyah sehingga aqidah mereka bertepatan dengan kehendak yang sebenar.

sila dengar ulasan Tok Guru Haji Abdul Hadi;



dan



c. PERJUANGAN ISLAM SECARA SYUMUL

Jemaah Islam yang sebenar adalah jemaah yang memikul tanggungjawab dalam berusaha untuk memperjuangkan Islam dari semua sudut.

Firman Allah;

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ

Maksudnya;
“Wahai orang-orang Yang beriman! masuklah kamu ke Dalam ugama Islam (dengan mematuhi) Segala hukum-hukumnya; dan janganlah kamu menurut jejak langkah Syaitan; Sesungguhnya Syaitan itu musuh bagi kamu Yang teran
g nyata”

(Surah Al-Baqarah : 208)

Kandungan firman Allah ini menjelaskan, ketaatan kepada Allah hendaklah dilakukan secara menyeluruh disamping tidak dicampuri perkara maksiat yang merupakan ajakan Syaitan.

Sesuatu jemaah yang mencampur adukkan perkara ketaatan disamping tidak menjauhkan perkara maksiat, maka jemaah itu tidak boleh disebut sebagai jemaah islam.

Begitujuga, jemaah islam yang sebenar adalah jemaah yang tindakan mereka tidak mengambil sebahagian dari kandungan kitab dan menafikan kandungan yang lain. tindakan sebegini merupakan tindakan yang dimurkai oleh Allah SWT.

Firman Allah;

أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَمَا جَزَاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذَلِكَ مِنْكُمْ إِلَّا خِزْيٌ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يُرَدُّونَ إِلَى أَشَدِّ الْعَذَابِ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ

Maksudnya;
“Patutkah kamu hanya percaya kepada sebahagian (dari isi) Kitab Taurat dan mengingkari akan sebahagian Yang lain? maka tiadalah balasan bagi orang Yang berbuat d
emikian itu dari antara kamu, selain dari kehinaan ketika hidup di dunia, dan pada hari kiamat akan ditolak mereka ke Dalam azab seksa Yang amat berat. dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali lalai akan apa Yang kamu lakukan”

(Surah Al-Baqarah : 85)

Ada sebilangan jemaah yang hanya mengambil sudut kebajikan sahaja, maka jemaah itu tidak boleh dikira sebagai jemaah islam. Ini adalah kerana, Islam sendiri adalah agama fitrah, yang kandungannya mencangkupi seluruh kehidupan manusia, tanpa difokuskan kepada kebajikan semata, bahkan Islam mempunyai banyak perkara yang perlu diperjuangkan, seperti keadilan, ekonomi, munakahat dan sebagainya.

Firman Allah;

فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ

Maksudnya;
“maka hadapkanlah dirimu (engkau dan pengikut-pengikutmu, Wahai Muhammad) ke arah ugama Yang jauh dari kesesatan; (turutlah terus) ugama Allah, Iaitu ugama Yang
Allah menciptakan manusia (dengan keadaan bersedia dari semulajadinya) untuk menerimanya; tidaklah patut ada sebarang perubahan pada ciptaan Allah itu; itulah ugama Yang betul lurus, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui”

(Surah Ar-Rum : 30)


d. JEMAAH YANG BERTINDAK SECARA AMALI DAN WAQII

Jemaah islam yang sebenar adalah jemaah yang mempunyai tindakan secara amali. Tindakan amali tersebut bertetepatan dengan waqii setempat dan tidak tersasar dari kandungan penghujahan nas.

Tindakan amali jemaah Islam di Malaysia tidak boleh disamakan dengan tindakan amali jemaah islam di Negara-negara luar, seperti Lubnan, Palestine, Afghanistan dan sebagainya.

Jika di Afghanistani, iraq, Palestine dan Lubnan menggunakan senjata dalam bertindak, maka itu merupakan kesesuaian mereka dalam menghadapi musuh disana.



Adapun di Malaysia, tindakan amali yang paling sesuai dalam menghadapi musuh adalah dengan menghubungkan diri dalam pilihanraya, maka menggabungkan diri dalam piliharanya merupakan tindakan amali dan waqii bagi jemaah islam di malaysia.

Firman Allah;

فَمَنِ اعْتَدَى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَيْكُمْ

Maksudnya;
“sesiapa Yang melakukan pencerobohan terhadap kamu maka balaslah pencerobohannya itu seimbang Dengan penceroboha
n Yang dilakukannya kepada kamu”

(Surah Al-Baqarah : 194)

Amali tersebut hendaklah dilakukan dengan sepaling upaya yang mampu. Jika di sesuatu tempat itu mampu menggunakan cara pilihanraya dalam menghadapi musuh Islam, maka wajib kepada jemaah islam itu melibatkan diri dengan pilihanraya.

Jika dalam keadaan mampu untuk bertindak dengan cara pilihanraya, tetapi tetap dengan cara yang kurang dari kemampuan yang sepatutnya, seperti mengajak manusia kepada solat sahaja, mengajak manusia kepada kebajikan sahaja dan sebagainya, maka jemaah itu bukanlah jemaah islam yang sebenar.

Firman Allah;

وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّى لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ لِلَّهِ

Maksudnya;
“dan perangilah mereka sehingga tidak ada lagi fitnah, dan (sehingga) menjadilah ugama
itu semata-mata kerana Allah”

(Surah Al-Baqarah : 193)

Dari firman Allah ini, secara mafhumnya difahami bahawa, perjuangan Islam itu hendaklah dilakukan sehabis-habis usaha sehinggakan ketiadaan lagi “fitnah” berlaku di atas muka bumi Allah SWT.

e. MEMBEBASKAN UMAT ISLAM DARI KEHINAAN

Jemaah islam yang sebenar adalah jemaah islam yang berusaha untuk membebaskan umat islam dari kehinaan hidup di dunia, lebih-lebih lagi di akhirat.

Kehinaan hidup umat adalah berpunca dari penafian mereka terhadap pengamalan Islam dalam kehidupan. Begitujuga, ianya berpunca dari pengamalan sebahagian Al-Quran dan mengingkari sebahagian yang lain.

Firman Allah:

وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآَخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ

Mak
sudnya;
“dan sesiapa Yang mencari ugama selain ugama Islam, maka tidak akan diterima daripadanya, dan ia pada hari akhirat kelak dari orang-orang Yang rugi”

(Surah Al-Imran : 85)

Dan juga firman Allah;


أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَمَا جَزَاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذَلِكَ مِنْكُمْ إِلَّا خِزْيٌ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يُرَدُّونَ إِلَى أَشَدِّ الْعَذَابِ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ

Maksudnya;
“Patutkah kamu hanya percaya kepada sebahagian (da
ri isi) Kitab Taurat dan mengingkari akan sebahagian Yang lain? maka tiadalah balasan bagi orang Yang berbuat demikian itu dari antara kamu, selain dari kehinaan ketika hidup di dunia, dan pada hari kiamat akan ditolak mereka ke Dalam azab seksa Yang amat berat. dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali lalai akan apa Yang kamu lakukan”

(Surah Al-Baqarah : 85)

Melihat kepada keadaan ini, ubat mujarab bagi mengembalikan kemuliaan ini adalah dengan membina kembali pemerintahan islam. ini adalah kerana, pemerintahan adalah penentu atas kehinaan atau kemuliaan umat Islam dalam sesuatu Negara dan tempat.

Sabda Nabi SAW;

لتنقض عرى الإسلام عروة عروة كلما انتقضت عروة تثبت الناس بالتي تليها منهن فأولهن نقضا الحكم وآخرهن الصلاة

Maksudnya;
“simpulan islam akan terun
gkai satu persatu. Ketika terungkainya satu simpulan, nescaya manusia mengikuti dengan simpulan yang selanjutnya. Perkara yang mula-mula sekali terungkai adalah pemerintahan, dan perkara yang terakhir sekali terungkai adalah solat[7]”

Maka dengan demikian, jemaah islam yang sebenar adalah jemaah yang akan berusaha kearah pembinaan sebuah Negara yang menjadi Islam sebagai dasar pemerintahan, yang ianya merupakan cara untuk mengembalikan kemuliaan Islam dan membebaskan umat Islam dari kehinaan.

f. MEMBINA AHLI BERJIWA JUNDULLAH

Jemaah islam adalah jemaah yang meletakan perjuangannya semata-mata kerana Allah. Jemaah islam tidak akan menerima perjuangan yang berasaskan kepada kepentingan dunia semata-mata. Segala perjuangannya adalah untuk mendaulatkan kalimah Allah. maka dengan demikian, segala kepayahan dan kesusahan yang dilakukan oleh musuh Islam, tidak akan menatijahkan putus asa dikalangan anggota jemaah, bahkan berkekalan dalam perjuangan disebabkan perjuangannya itu berasaskan kepada ridha Allah SWT.

Bagi mendapat keikhlasan ini, ia memerlukan kepada pembinaan anggota-anggota jemaah yang mempunyai semangat dan jiwa “jundullah” atau tentera Allah.



Jiwa jundullah adalah jiwa yang sering mengharapkan keridhaan Allah, kecintaan mereka kepada Allah dan Rasul-Nya melebihi segala-galanya, merendahkan diri sesame mukmin dan keras terhadap musuh-musuh Islam, berjihad di jalan Allah dan meletakan kesetiaan hidup kepada Allah dan Rasul-Nya tanpa berbelah bahagi.

Firman Allah;

مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ

Maksudnya;
“Nabi Muhammad (s.a.w) ialah Rasul Allah; dan orang-orang Yang bersama dengannya bersikap keras dan tegas terhadap orang-orang kafir Yang (memusuhi Islam)”

(Surah Al-Fath : 29)

Jem
aah islam yang sebenar akan membina pendokong-pendokongnya berjiwa sedemikian. Bagi melahirkan pendokong-pendokong berjiwa jundullah ini, jemaah islam tersebut akan menyediakan satu proses yang dinamakan sebagai “Tarbiyyah”.

Program dalam pembinaan ini selalunya dimulai dengan kuliah haraki, usrah, tamrin, mukhayyam dan sebagainya.

Pembinaan jiwa jundullah ini telah berjaya dilakukan oleh Rasulullah SAW terhadap sahabat-sahabat baginda. Maka dengan demikian, dikalangan sahabat lahirnya insan-insan yang nama mereka sering menjadi sebutan sejarah, seperti Al-‘Irbad bin Sariyyah yang pernah menangis kerana tidak mampu memberi sumbangan dalam perjuangan islam disebabkan kelemahan asal yang ada pada dirinya[8], Saad bin Abi Waqas yang pernah digelar sebagai singa yang menyembunyikan kukunya[9] dan ramai lagi sahabat-sahabat nabi SAW yang lain.

g. MEMBINA SEMANGAT UKHUWWAH SESAMA MUKMIN

Jemaah islam yang sebenar adalah jemaah yang membina semangat ukhuwwah sesame mukmin. Mereka meletakan sayang sesame mereka semata-mata kerana Allah SWT.

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ ثَلَاثٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ وَجَدَ حَلَاوَةَ الْإِيمَانِ أَنْ يَكُونَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَحَبَّ إِلَيْهِ مِمَّا سِوَاهُمَا وَأَنْ يُحِبَّ الْمَرْءَ لَا يُحِبُّهُ إِلَّا لِلَّهِ وَأَنْ يَكْرَهَ أَنْ يَعُودَ فِي الْكُفْرِ كَمَا يَكْرَهُ أَنْ يُقْذَفَ فِي النَّارِ

Maksudnya;
“daripada Anas bin Malik R.A, daripada Nabi SAW bersabda; tiga perkara yang jika ada, maka didapati kemanis
an Iman. Bahawa Allah dan Rasul-Nya lebih disayangi dari segala-galanya. Menyayangi seseorang yang tidak disayanginya melainkan kerana Allah. dia benci kembali kafir seperti benci dicampakkan dalam api[10]”

Ukhuwwah yang dibina atas ikhlas kerana Allah akan melahirkan natijah manusia akan sentiasa melakukan taat kepada Allah. ini adalah kerana, apabila seseorang kawan telah melakukan maksiat, sebagai kawan yang bersaudara dengannya kerana Allah, pasti dia akan menegur tindakan dari kawannya yang telah melakukan maksiat tersebut. maka dengan demikian, jemaah tersebut akan menjadi jemaah yang berada dalam keadaan ukhuwwah.

Pun begitu, dalam keadaan pembinaan ukhuwah tersebut, maka tidak selayaknya ahli jemaah islam itu “berkeras kepala” dalam perkara kebenaran sekiranya ditegur. Anggota jemaah islam sudah pasti akan mengambil sikap telus dalam menjalankan kerja jemaah dan tidak menyimpan “agenda-agenda tertentu” dalam perjalanan jemaah.

Jika ianya berlaku, menandakan disana ada unsure-unsur tidak sihat bagi memecahbelahkan ukhuwwah islamiyyah dalam jemaah islam.

PENUTUP

Tulisan ringkas ini sekadar memberi gambaran umum berkenaan kepentingan dan kefahaman terhadap pergerakan jemaah Islam.

Mudah-mudahan ianya memberi manfaat kepada semua dan dikurniakan ridha Allah dalam meneruskan perjuangan dalam mendaulatkan Islam dalam pemerintahan

Amin Ya Rabb Al- ‘Alamin.

Sekian
Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
http://laptopdarulfiqh.blogspot.com/

e-mail :
abu_abdillah_azzam@yahoo.com




[1] Sahih Al-Bukhari : 1/373 : hadis no : 225.
[2] Tafsir Al-Qurtubi : 8/120.
[3] Tafsir Al-Qurtubi : 8/120
[4] Al-Mustadrak ‘Ala As-Sahihain : 1/172.
Hadis no : 319.
[5] Sunan Ibnu Majah : 2/1322 : hadis no : 3992.
[6] Hasyiyah As-Sindi ‘Ala Ibni Majah : 7/361
[7] Sya’b Al-Iman : 4/326 : hadis no : 5277.
[8] Siyar Al-‘Alam An-Nubala’ : 3/420 dan Tafsir Ibni Kathir : 2/383.
[9] Mutiara kisah para sahabat Nabi SAW : m/s 552
[10] Sahih Al-Bukhari : 1/14 : hadis no : 16.



Jemaah ISLAM-Suatu Kajian Ilmiah Berasaskan FAKTA NAS dan SEJARAH

JAMAAH ISLAM DAN TAADDUD JAMAAH DI MALAYSIA

MUQADDIMAH

Perbahasan tentang jamaah Islam dan taaddud jemaah sering dibincangkan diseluruh dunia Islam, samada dikalangan ulama atau dari manusia biasa. Perbahasan ini pada hakikatnya adalah untuk mencari satu titik pertemuan dan kekuatan dalam mengembangkan Islam.

Malaysia juga tidak ketinggalan dalam memperdebatkan isu Jamaah islam dan taaddud jemaah ini. Ini disebabkan bahawa di Malaysia terdapat beberapa jemaah yang didakwa sebagai jemaah Islam.

Maka dengan demikian, selayaknya perdebatan ini dilihat dari kacamata ilmiyyah beserta waqii di Negara ini, agar ianya mendapat mencari kekuatan dalam usaha hendak mendaulatkan islam.

BAHAGIAN PERTAMA
KEDAULATAN ISLAM MELALUI JAMAAH ISLAM

1. KEWAJIPAN MENDAULATKAN UNDANG-UNDANG ISLAM

Mendaulatkan Islam merupakan tanggungjawab semua manusia yang hidup atas muka bumi ini. Tanggungjawab tersebut bermula dari kejadian Nabi Adam A.S lagi. Ini dinyatakan oleh Allah didalam firman-Nya;

وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً
Maksudnya;
“Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi."

(Surah Al-Baqarah : 30)

Khalifah yang dimaksudkan adalah seperti yang telah didefinisikan oleh ulama iaitu;

نيابة عن الشارع في حراسة الدين وسياسة الدنيا به

Maksudnya;
“pengganti syari’ didalam menjaga agama dan mentadbir dunia dengannya (agama)”[1].

Dari ini difahami bahawa, penciptaan manusia atas muka bumi ini dinyatakan oleh Allah adalah untuk melaksanakan agama dan mentadbirkan muka bumi ini dengan agama.

Islam telah membuktikan pemerintahannya berasaskan khalifah semenjak zaman Rasulullah SAW sehinggakan tahun 1924, iaitu tahun kejatuhan kerajaan turki osmaniyyah; yang telah dijatuhkan dengan pemikiran secular yang di dokong oleh seorang bapa pemoden turki yang bernama Mustafa Kamal At-Tarturk.[2]

Dengan kejatuhan tersebut, umat Islam seluruh dunia hidup dalam keadaan terumbang ambing, disamping kehinaan demi kehinaan datang menimpa yang menyebabkan ulama-ulama Islam terpaksa memikirkan “kaedah dan mekanisma baru” bagi menghadapi kehinaan sedemikian rupa.

Dengan keadaan sedemikian, lahirlah ulama-ulama yang kehadapan dalam menghadapi kelemahan ini seperti As-Syahid Imam Hassan Al-Banna (1906-1949[3]) yang berjaya menubuhkan sebuah gerakan islam yang terkenal di seluruh dunia, iaitu “Al-Ikhwan Al-Muslimun” pada tahun 1928; yang ditubuhkan di suatu daerah di Negara Mesir yang bernama “Ismailiyyah”; yang ketika itu, Imam Hassan Al-Banna baru sahaja berumur 21 tahun[4].

Begitujuga, lahirnya seorang tokoh didalam gerakan islam “Al-Ikhwan Al-Muslimun” yang terkenal juga; bernama As-Syaikh Said Hawa (1935-1989[5]), sebagai penerus perjuangan Al-Ikhwan Al-Muslimun yang diasaskan oleh Imam Hassan Al-Banna. Beliau mempunyai keluasan ilmu dan pengalaman yang semuanya itu boleh diketahui melalui banyak tulisan-tulisan beliau.

Imam Mujahidin Al-Afghanistan As-Syahid Dr Abdullah bin Yusuf Mustafa Azzam atau lebih dikenali dengan nama As-Syahid Dr Abdullah Azzam (1941 – 1989[6]) merupakan salah satu tokoh pejuang Islam yang tidak kurang juga dikenali kehebatannya; beliau telah meninggalkan kehidupannya yang mewah di bumi Jordan dan Pakistan semata-mata mahu mentarbiyyah pemuda-pemuda Islam di lereng-lereng bukit di Afghanistan bagi meneruskan usaha untuk mengembalikan kegemilangan islam ketempatnya yang asal.

Dan banyak lagi tokoh-tokoh pejuang Islam yang lahir setelah kejatuhan kerajaan Osmaniyyah tersebut, yang ini membuktikan kebenaran hadis Nabi SAW yang bersabda;

لَا تَزَالُ طَائِفَةٌ مِنْ أُمَّتِي يُقَاتِلُونَ عَلَى الْحَقِّ ظَاهِرِينَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ

Maksudnya;
“sentiasa ada dikalangan umatku satu puak/golongan yang terang-terangan berperang di atas kebenaran hingga hari kiamat[7]”

Tidak ketinggalan juga di Negara ini, sebuah jemaah islam yang bernama Hizbul muslimin di tubuhkan oleh ulama-ulama di Malaysia ketika itu, merupakan anak-anak murid Muhammad Abduh sebagai sebuah gerakan Islam yang berusaha kearah mendaulatkan undang-undang Islam seperti yang dinyatakan oleh Allah didalam surah al-baqarah ayat 30.

Amat menyedihkan, pada 18 Jun 1948, pihak british telah mengharamkan gerakan Islam Hizbul Muslimin melalui akta darurat dan akhirnya dalam tekanan, usaha demi usaha yang dilakukan oleh bekas pendokong-pendokong Hizbul muslimin sehinggakan tertubuh Parti islam Semalaysia (PAS).

2. KELAHIRAN JEMAAH ISLAM ADALAH KEWAJIPAN UMAT

Dengan kejatuhan kerajaan Osmaniyyah di turki pada tahun 1924 itu, maka bermulakan usaha demi usaha yang dilakukan oleh beberapa tokoh ulama untuk mendaulatkan balik undang-undang Islam serta menjadikan Islam sebagai agama yang memerintah bukan di perintah.

Usaha tersebut dilihat tidak akan menghasilkan kejayaan jika dilakukan bersendirian, juga tidak mampu di lakukan secara masyarakat ramai, ini disebabkan masyarakat ramai sudah bergelumang dengan pemikiran secular ini di samping fahaman secular ini tidak didokong oleh individu-individu tertentu, tetapi sudah di kuasai sehinggakan berjaya membentuk dalam bentuk system pemerintahan.

Maka dengan itu, ulama memulakan usaha kearah kedaulatan undang-undang islam itu dengan menubuhkan jemaah Islam, terdiri dari pendokong-pendokong yang mampu memberi komitmen sepenuhnya untuk usaha kearah kedaulatan Islam tersebut.

Justeru itu, lahirlah Ikhwan Muslimun di mesir, Jamaat Islami di Pakistan, PAS di Malaysia dan sebagainya. kelahiran semua jemaah islam ini bukanlah untuk kesenangan dunia atau mencari keuntungan hidup semata-mata, tetapi kelahirannya merupakan tanggungjawab melaksanakan amar makruf, nahi mungkar yang dipertanggungjawabkan kepada seluruh umat Islam yang hidup di atas muka bumi Allah ini.

Amar makruf dengan menjadikan umat Islam beraqidah dengan aqidah Islam yang sebenar dan nahi mingkar adalah menyelamatkan manusia dari fahaman secular yang merosakan aqidah; yang merupakan punca kerosakan dan kemusnahan kehidupan manusia di dunia.

Firman Allah;

أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَمَا جَزَاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذَلِكَ مِنْكُمْ إِلَّا خِزْيٌ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يُرَدُّونَ إِلَى أَشَدِّ الْعَذَابِ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ

Maksudnya;
“Apakah kamu beriman kepada sebahagian Al Kitab (Taurat) dan ingkar terhadap sebahagian yang lain? Tiadalah balasan bagi orang yang berbuat demikian daripadamu, melainkan kenistaan dalam kehidupan dunia, dan pada hari kiamat mereka dikembalikan kepada siksa yang sangat berat. Allah tidak lengah dari apa yang kamu perbuat”

(Surah Al-Baqarah : 85)

3. PAS MELAKSANAKAN TUGAS AMAR MAKRUF, NAHI MUNGKAR

Membaca muqaddimah perlembagaan PAS menyatakan;

“BAHAWA dengan sesungguhnya adalah diisytiharkan, demi untuk menyempurnakan taqwa kepada Allah dan Kebaktian sesame manusia, yang dijadikan bagi menegakkan AL-AMRU BIL MA’RUF WAN NAHYU ‘ANIL MUNKAR dalam kehidupan bermasyarakat dan bernegara, maka inilah diisytiharkan sebuah pertubuhan yang dinamakan “PARTI ISLAM SE-MALAYSIA”[8]

Dari isi muqaddiman perlembagaan PAS, jelas menyatakan bahawa PAS memandang tindakan menghapuskan mungkar dan menyuruh manusia kepada ma’ruf di Negara ini adalah sesuatu yang penting. Kepentingannya tersebut sehinggakan PAS menjadikannya sebagai satu dasar yang termaktub didalam perlembagaan.

Kewajipan melaksanakan Amar Makruf dan Nahi mungkar di nyatakan oleh Allah didalam Firman-Nya;

وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ

Maksudnya;
“Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, sebahagian mereka (adalah) menjadi penolong bagi sebahagian yang lain. Mereka menyuruh (mengerjakan) yang ma'ruf, mencegah dari yang munkar”

(Surah At-Taubah : 71)

Melaksanakan amar ma’ruf dan nahi mungkar memerlukan kepada kekuatan dan kuasa, ini kerana, tanpa kekuatan dan kuasa, tindakan melaksanakan amar ma’ruf dan nahi mungkar di ibaratkan seperti “melepaskan batuk di tangga”.

Amar ma’ruf dan nahi mungkar tidak memadai dengan semata-mata dengan menyeru manusia tanpa disertai dengan kekuatan, ini kerana, usaha tersebut akan melahirkan satu “kemandulan” didalam melaksanakan tugasan tersebut.

Berdasarkan kepada hadis, daripada Abu Said berkata;

سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ مَنْ رَأَى مِنْكُمْ مُنْكَرًا فَلْيُغَيِّرْهُ بِيَدِهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِقَلْبِهِ وَذَلِكَ أَضْعَفُ الْإِيمَانِ

Maksudnya;
“Aku dengar Rasulullah SAW bersabda; barangsiapa yang melihat kemungkaran, maka hendaklah dia menukarnya dengan tangan, sekiranya tidak mampu, maka dengan lidahnya, sekiranya tidak mampu, maka dengan hatinya, dan demikian merupakan selemah-lemah Iman[9]”

Imam An-Nawawi menukilkan kata-kata Qadi Iyadh dalam mensyarahkan hadis ini dengan katanya;

هَذَا الْحَدِيث أَصْل فِي صِفَة التَّغْيِير فَحَقُّ الْمُغَيِّر أَنْ يُغَيِّرهُ بِكُلِّ وَجْه أَمْكَنَهُ زَوَاله بِهِ قَوْلًا كَانَ أَوْ فِعْلًا

Maksudnya;
“Hadis ini adalah asal (dalil) pada sifat mengubah (dari mungkar kepada ma’ruf). Hak (wajib) kepada pengubah bahawa mengubahnya (maksiat) itu berdasarkan kepada kemampuannya yang dia mampu sehinggakan maksiat tersebut terhapus, samada dengan perkataan atau dengan perbuatan[10]”

Dari kata-kata Qadi Iyad ini menjadi bukti atas tindakan PAS yang berusaha hendak menghapus maksiat syirik yang berlaku dikalangan umat Islam. Kadar kemampuan maksima yang mampu PAS berikan adalah dengan menyertai Pilihanraya bagi mendapatkan kuasa memerintah yang memungkin kepada PAS untuk menghapuskan segala maksiat-maksiat dikalangan manusia di Negara ini, daripada sekecil-kecil maksiat sehinggakan sebenar-besarnya.

Tindakan tersebut telah terbukti hasilnya dikala PAS memerintah Kelantan dan Terengganu yang berjaya mengharamkan Judi, arak, penindasan kepada rakyat dan sebagainya.

4. PAS ADALAH JEMAAH ISLAM DI MALAYSIA

Bagi memastikan sesuatu jemaah itu adalah jemaah Islam ataupun tidak, perlu kepada penelitian disebalik ulasan ulama-ulama yang muktabar terhadap Nas syarak, samada dari Al-Quran dan Hadis Nabi SAW.

Perbincangan berkenaan sesebuah itu jemaah Islam atau tidak adalah bertitik tolak kepada hadis yang dikenali sebagai hadis Khuzaifah bin Al-yaman, iaitu kandungan hadisnya seperti berikut;

كَانَ النَّاسُ يَسْأَلُونَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ الْخَيْرِ وَكُنْتُ أَسْأَلُهُ عَنْ الشَّرِّ مَخَافَةَ أَنْ يُدْرِكَنِي فَقُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّا كُنَّا فِي جَاهِلِيَّةٍ وَشَرٍّ فَجَاءَنَا اللَّهُ بِهَذَا الْخَيْرِ فَهَلْ بَعْدَ هَذَا الْخَيْرِ مِنْ شَرٍّ قَالَ نَعَمْ قُلْتُ وَهَلْ بَعْدَ ذَلِكَ الشَّرِّ مِنْ خَيْرٍ قَالَ نَعَمْ وَفِيهِ دَخَنٌ قُلْتُ وَمَا دَخَنُهُ قَالَ قَوْمٌ يَهْدُونَ بِغَيْرِ هَدْيِي تَعْرِفُ مِنْهُمْ وَتُنْكِرُ قُلْتُ فَهَلْ بَعْدَ ذَلِكَ الْخَيْرِ مِنْ شَرٍّ قَالَ نَعَمْ دُعَاةٌ عَلَى أَبْوَابِ جَهَنَّمَ مَنْ أَجَابَهُمْ إِلَيْهَا قَذَفُوهُ فِيهَا قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ صِفْهُمْ لَنَا قَالَ هُمْ مِنْ جِلْدَتِنَا وَيَتَكَلَّمُونَ بِأَلْسِنَتِنَا قُلْتُ فَمَا تَأْمُرُنِي إِنْ أَدْرَكَنِي ذَلِكَ قَالَ تَلْزَمُ جَمَاعَةَ الْمُسْلِمِينَ وَإِمَامَهُمْ قُلْتُ فَإِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُمْ جَمَاعَةٌ وَلَا إِمَامٌ قَالَ فَاعْتَزِلْ تِلْكَ الْفِرَقَ كُلَّهَا وَلَوْ أَنْ تَعَضَّ بِأَصْلِ شَجَرَةٍ حَتَّى يُدْرِكَكَ الْمَوْتُ وَأَنْتَ عَلَى ذَلِكَ

Maksudnya;
“manusia bertanya Rasulullah SAW berkenaan kebaikkan. Aku pula bertanya kepada baginda berkenaan kejahatan, kerana bimbang menimpa diriku. Aku berkata; Wahai Rasulullah SAW, sesungguhnya kami dalam jahiliyyah dan kejahatan, lalu Allah mendatangkan kepada kami kebaikan ini (islam), maka adakah wujud kejahatan selepas dari kebaikan ini? Menjawab baginda SAW; ya (ada). Aku berkata; adakah wujud kebaikan selepas kejahatan itu? Menjawab baginda SAW; ya (ada), padanya dakhan (perkara yang tidak disukai), aku berkata; apa itu dakhan? Berkata Nabi SAW; kaum yang mencari petunjuk tidak dengan petunjukku, kamu kenal mereka dan kamu ingkari (mereka). Aku berkata; adakah wujud kejahatan selepas kebaikan itu? Menjawab baginda SAW; Ya (ada), iaitu penyeru-penyeru ke Pintu neraka, barangsiapa menyahut seruan mereka, nescaya mereka mencampaknya kedalam neraka. Aku berkata; Wahai Rasulullah SAW, nyatakan sifat mereka kepada kami !! berkata Nabi SAW; kulit mereka serupa dengan kulit kita, bercakap dengan bahasa kita. Aku berkata; apa suruhan kamu sekiranya kami berjumpa dengan mereka? Bersabda Nabi SAW; iltizamkan diri kamu dengan Jemaah Muslimin dan (taat) imam mereka (muslimin. Aku berkata; sekiranya tiada jemaah dari kalangan mereka (muslimin) dan tiada imam? Bersabda Nabi SAW; berenggang dirilah kamu dari puak-puak itu semuanya, walaupun kamu terpaksa mengigit akar pokok sekalipun, hinggalah kamu mati[11]”.

Didalam mensyarahkan hadis ini, Imam Ibnu Hajar menukilkan ulasan Qadhi iyadh; yang mana, Qadi Iyyad memaksudkan dengan “kejahatan” didalam hadis ini adalah kejadian selepas kematian Saidina Osman. Adapun “kebaikan selepas dari kejahatan” yang dimaksudkan dalam hadis ini adalah pemerintahan Omar bin Abdil Aziz. Dan maksud dengan “kamu mengenali mereka dan kamu ingkarinya” adalah pemimpin selepas daripada pemerintahan Omar bin Abdil Aziz, yang mana, ada dari kalangan pemimpin ketika itu yang berpegang kuat dengan sunnah dan ada yang menyeru kepada bidaah dan melakukan kezaliman[12].

Melihat kepada tafsiran Qadhi Iyyad, difahami bahawa “maqasid” atau kandungan nas di sebalik ulasan ini adalah fitnah yang telah menimpa di zaman selepas kewafatan Nabi SAW.

Maka dengan demikian, suruhan nabi SAW beriltizam dengan jemaah muslimin adalah bagi menyelamatkan diri umat islam daripada terjerumus kejurang fitnah yang berlaku di zaman tersebut.

Sesungguhnya sesuatu fitnah itu tidak sama antara satu tempat dengan tempat yang lain, begitujuga masa dengan masa yang lain. Maka dengan demikian, fitnah yang menimpa umat Islam di Malaysia tidak boleh disamakan fitnah yang menimpa umat Islam di Palestine, di Iraq, di Mesir dan sebagainya. Justeru itu, menentukan sesebuah jemaah tersebut adalah jemaah Islam di sesuatu tempat, perlu kepada pemahaman waqii di tempat tersebut.

APAKAH FITNAH UMAT ISLAM DI MALAYSIA?

Membaca sejarah Islam di Negara ini, didapati bahawa Negara ini pernah di perintah mengikut ajaran islam. Ini di buktikan dengan penemuan batu bersurat di Terengganu yang bertarikh 1303.

Dalam batu bersurat itu, terkandung arahan raja yang memerintah ketika itu yang bernama Raja Mandalika terhadap rakyatnya supaya berpegang kuat dengan ajaran islam dari semua sudut kehidupan. Ianya menyentuh soal langkah mengelakkan berlaku kemungkaran seperti zina dan tidak membayar hutang. Juga hukuman terhadap mereka yang tidak mengikut kehendak syariat yang tidak dibataskan kepada rakyat semata, bahkan terhadap pemerintah juga.[13]

Penggunaan kalimah “Sultan” terhadap raja-raja melayu juga merupakan pengaruh pemerintahan Islam di Negara ini. Ini kerana, penggunaan kalimah “Sultan” pada asalnya adalah identity pemerintahan Islam yang mula di gunakan pada abad ke-10 masehi dengan munculnya kesultanan Seljuq sebagai pemegang tampuk pemerintahan dalam zaman Abbasiah. Kekuasaan Seljuq merupakan satu pembentukan yang berasal dari turki selepas mereka menguasai kota Baghdad, iaitu pusat pemerintahan Khalifah Abbasiah[14].

Kalimah “sultan” juga di gunakan dizaman pemerintahan osmaniyyah turki sebagai ganti kepada penggunaan kalimah Khalifah.

Empayar osmaniyyah merupakan sumber kekuatan inspirasi yang meniup semangat perjuangan di kalangan kesultanan-kesultanan melayu untuk berjuang bagi menghapuskan penjajah yang sering menyerang umat Islam. Ini di buktikan dengan sokongan kesultanan melayu terhadap empayar osmaniyyah turki yang ketika itu menyokong jerman dalam peperangan dunia pertama[15], pada bulan ogos tahun 1914[16].

Pada tahun 1924, khalifah Osmaniyyah di turki telah di jatuhkan oleh seorang tokoh secular turki yang bernama Mustafa Kamal Art-Tarturk dengan slogan “garbie doegroe” yang memberi maksud “berarak menuju barat[17]” telah memberi tamparan hebat terhadap dunia Islam termasuk alam melayu. Ini kerana, ketika itu kesultanan-kesultanan melayu ini mendukung system kekhalifahan yang berpusat di turki sebagai tunggak kekuasaan di mana mereka ikut berpayung[18].

Dengan kejatuhan khalifah osmaniyyah itu, maka bermulalah fitnah secular didalam system pemerintahan dunia Islam, yang tidak terketinggalan menerima fitnah tersebut adalah Malaysia. Maka dengan itu, lahirlah berbagai-bagai gerakan Islam di seluruh dunia Islam, seperti lahirnya Ikhwan Muslimin di Mesir, Jamaat Islami di Pakistan, PAS di Malaysia dan sebagainya.

Melihat suasana di Malaysia kini, fitnah yang paling berbahaya yang sedang menimpa umat Islam bukanlah amalan bidaah dalam perkara furu’, seperti talkin, tahlil dan sebagainya, tetapi fitnah yang paling besar adalah “fitnah syirik secular” yang sedang menyerang masuk kedalam jiwa-jiwa umat Islam di Malaysia.

Bagi mengatasi perkara tersebut, perlu kepada satu gerakan islam yang dapat menghapuskan kesyirikan ini, yang jika di perhatikan bahawa semua ini tidak mampu di atasi oleh jemaah-jemaah selain dari PAS.

BAHAGIAN KEDUA
BAHAYA TAADDUD JAMAAH

1. MENGAPA TAADDUD JAMAAH BERBAHAYA

Setelah melihat kepada ulasan-ulasan lepas, didapati bahawa PAS merupakan sebuah jemaah Islam yang wajib kepada semua umat Islam menyertainya. Semuanya adalah kerana PAS berusaha kearah kedaulatan dan perlaksanaan Undang-undang islam di Negara ini.

Bagi merealisasikan kejayaan tersebut perlu kepada penyatuan fikrah dan gerak kerja, ini dapat mengelakkan berbagai-bagai fikrah dan berbagai-bagai wala’ dalam melaksanakan tugasan yang penting ini.

Sekiranya sebuah jemaah berijtihad supaya tidak melibatkan diri dalam pilihanraya, sedangkan PAS pula mahu menggunakan pilihanraya, maka ini sudah dapat dilihat bagaimana kecelaruan dalam melaksanakan tanggungjawab yang penting ini.

Maka dengan sebab itulah, tidak hairan Nabi SAW ada bersabda;

عن أبي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ قال قال رسول اللَّهِ (ص) إذا بُويِعَ لِخَلِيفَتَيْنِ فَاقْتُلُوا الْآخَرَ مِنْهُمَا

Maksudnya;
“Daripada Abi Said Al-Khudri berkata : bersabda Nabi SAW : apabila di Baiaah dua orang khalifah, maka hendaklah di bunuh salah satu daripada kedua-duanya[19]”

Daripada hadis ini, terdapat beberapa perbahasan yang seperti berikut;

Perbahasan pertama;

Maqasid disebalik maksud bunuh didalam hadis ini adalah kerana wujudnya dua khalifah yang mewujudkan dua wala’. Maka dengan demikian, Baginda SAW menyuruh bunuh salah satu daripada kedua-dua khalifah tersebut dengan tujuan memudahkan untuk diberi wala’, ini kerana, sekiranya wujud dua baiaah yang mewujudkan dua wala’. Maka dengan demikian, bagaimana hendak memberi wala’ dalam satu masa, yang kadangkala kedua-dua khalifah mempunyai ijtihad yang berbeza.

Perbahasan kedua;

Imam An-Nawawi menyatakan, apabila berlaku dua baiaah, maka khalifah yang wajib diberi wala’ adalah khalifah yang di baiaah terlebih dahulu. Adapun khalifah dibaiaah terkemudian, maka hendaklah dilaksanakan hukuman bunuh kepadanya[20]. Ulasan imam An-Nawawi ini menyamai ulasan yang dikemukakan oleh Imam Al-Qurtubi didalam kitabnya “Jami’ Li Ahkam Al-Quran[21]”

Perbahasan ini dilihat ketika kewujudan khalifah. Adapun dunia Islam kini berada dalam kerangka pemerintahan yang tidak mempunyai khalifah, maka dengan demikian, perbahasan ini perlu kepada “pengecilan skop” untuk di realisasikan kepada reality jemaah-jemaah islam yang wujud di sesebuah Negara.

Maka dengan itu, maksud disebalik “bunuh khalifah yang terkemudian” adalah dengan membunuh “pemberian wala’” kepada jemaah yang wujud terkemudian, dan wajib memberi wala’ kepada jemaah yang terdahulu.

Memahami perbahasan ini, di fahami bahawa, di Malaysia, jemaah Islam wajib di beri wala’ adalah PAS, ini kerana, PAS adalah jemaah Islam yang tertua di Negara ini, jika dibandingkan dengan jemaah-jemaah islam yang lain.

BENARKAN PAS ADALAH JEMAAH ISLAM YANG TERTUA DI MALAYSIA?

Pada 21 Zulkaedah 1370, bersamaan 24 November 1951, PAS berjaya didaftarkan sebagai satu badan politik yang berdaftar secara rasmi[22].

PAS adalah singkatan nama dari “Parti Islam Se-Malaysia[23]” yang telah di pelopori oleh gerakan Ulama di Malaya. Kelahirannya adalah hasil dari kesedaran politik Islam untuk mendaulatkan Agama Allah di muka bumi ini.

Berdasarkan kepada sejarah, kelahiran PAS berpunca dari beberapa orang agamawan di Negara ini, yang merupakan anak-anak murid kepada As-Syaikh Muhammad Abduh dari Timur tengah.[24] Kelahiran PAS tersebut bermula dengan nama Hizbul Muslimin yang telah diharamkan oleh British melaui akta darurat pada 18 jun 1948.

Selepas dari pengharaman tersebut, ramai dari pemimpin-pemimpin Hizbul Muslimin di tangkap oleh British yang menyebabkan gerakan ulama tersebut terpaksa bergerak “secara rahsia” dengan menyertai bahagian-bahagian agama dan pelajaran pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO) dengan tujuan untuk menyampaikan mesej agama kepada masyarakat[25].

Hasil dari gerakan ulama “secara rahsia” tersebut, bekas ahli-ahli Hizbul Muslimin telah menyerapkan kefahaman islam kepada masyarakat sehinggakan berjaya mengumpulkan ulama-ulama yang tersebar di Negara ini dibawah satu badan, yang melahirkan satu persidangan Ulama Malaya, yang diadakan di Muar Johor pada 21-22 Febuari 1950[26].

Dengan persidangan tersebut, melahirkan satu lagi persidangan yang sama buat kali keduanya pula pada 23 ogos 1951 bertempat di Kelab Sultan Sulaiman Kuala Lumpur.

Dari persidangan kali kedua tersebut melahirkan satu perlaksanaan usul bagi menubuhkan sebuah organisasi yang didokong oleh golongan ulama-ulama ini; yang diberi nama dengan “Persatuan Ulama Malaya”.

Dengan tertubuhkan persatuan ulama Malaya ketika itu, membayangkan golongan ulama-ulama yang mendokong persatuan ulama Malaya tersebut, keluar dari UMNO sudah tergambar, disamping banyak isu-isu islam yang gagal di atasi oleh UMNO, seperti isu Natrah, sekongkol UMNO dengan British, anjur program Funfair, Loteri dan kaberet UMNO.

Maka dengan demikian, lahirnya satu persidangan ulama Malaya yang tidak dilibatkan oleh Bahagian Agama dan pelajaran UMNO yang menyebabkan nama Persatuan Ulama Malaya bertukar kepada Persatuan Islam SeMalaya, dengan nama ringkasnya PAS[27].

Daripada perbahasan dan fakta sejarah yang dinukilkan ini, membuktikan bahawa PAS adalah sebuah jemaah islam yang tertua di Negara ini, jika dibandingkan dengan jemaah-jemaah yang lain.

Maka dengan demikian, jika di perhatikan segala perbahasan di atas difahami bahawa jemaah Islam yang wajib mengiltizamkan diri adalah PAS, bukan yang lainnya.

2. PENGAJARAN DARI AFGANISTAN UNTUK MEMAHAMI BAHAYA TAADUD JEMAAH

Taadud bermakna “berbilang-bilang”. Berbilang-bilang jemaah merupakan sesuatu yang amat bahaya kepada kesatuan umat Islam, yang kadangkala boleh melahirkan fitnah dimata-mata non muslim.

Ini di buktikan dengan kejadian yang telah berlaku di Afghanistan di zaman peperangan Islam bersama dengan tentera soviet Rusia.

Membaca sejarah Afgahnistan, didapati bahawa peperangan di Afgahnistan di zaman Soviet, gerakan jihad yang menyerang tentera Rusia terdiri dari beberapa jemaah, iaitu adalah seperti berikut;

Jemaah yang di kepalai oleh General Hekmatyar
Jemaah yang dikepalai oleh Prof Burhanuddin Rabbani
Jemaah yang dikepalai oleh Masoud.

Setelah kekalahan Rusia yang menyebabkan mereka keluar dari Afghanistan dalam keadaan hina, Afghanistan di perintah oleh golongan-golongan mujahidin ini, yang melahirkan perebutan kuasa dalam menentukan portfolio masing-masing didalam kerajaan.

Maka dengan demikian, berlakulah beberapa pertelagahan sesama mereka, terutama diantara General Hekmatyar dan Prof. Burhanuddin Rabbani sehinggakan lahirlah satu pergerakan mahasiswa (Taliban) bagi membendung perbalahan ini yang dikepalai oleh seorang ketua pelajar mereka yang bernama Mulla Omar mujahid yang berasal dari Bandar Kandahar, dan ketika itu berumur 33 tahun. Beliau telah bangkit bersama-sama dengan 15 hingga 30 orang pelajar-pelajar agama untuk menyelesaikan perbalahan ini. [28]

Tindakan permulaan Taliban dalam menyelesaikan perbalahan antara General Hekmatyar dan Prof. Burhanuddin Rabbani adalah dengan menghantar rombongan yang terdiri daripada beberapa orang Ulama dan beberapa orang Komander untuk menyelaraskan undang-undang Islam bagi menyempurnakan maksud perjuangan mereka yang sebenar.

Rombongan tersebut tidak dilayan oleh mereka berdua yang menyebabkan Taliban menghantar orang-orang tua yang berjanggut dan berpakaian putih (orang-orang yang dihormati) buat kali keduanya, untuk berbincang lagi bagi menyelaraskan undang-undang Islam dan menghentikan perbalahan diantara mereka.

Tindakan Taliban tersebut menyebabkan golongan Hekmatyar dan Burhanuddin menjadi marah dan mengambil sikap untuk menyerang Taliban. Sikap dari dua golongan ini menyebabkan berlakunya peperangan antara Taliban dengan mujahidin-mujahidin yang pernah berperang menentang Rusia terdahulu[29].

Daripada fakta sejarah Taliban ini sudah cukup untuk digambarkan betapa bahayanya fahaman “Taaddud Jemaah” yang memberi kesan buruk kepada kesatuan umat Islam. Juga, memberi gambaran buruk kepada agama Islam sendiri di mata-mata non muslim.

KESIMPULAN

Melihat segala perbahasan ini, difahami bahawa PAS adalah jemaah Islam yang wajib diiltizamkan diri oleh setiap umat Islam di Negara ini. Jika tidak berbuat demikian, maka orang islam tersebut dibimbangi berada dikalangan mereka-mereka yang mudah tergelincir ke lurah fitnah yang sedang hebat menyerang aqidah-aqidah umat islam.

Juga, setelah difahami bahawa PAS adalah jemaah Islam, maka tidak selayaknya ahli-ahli PAS yang sudah bersama dengan PAS memberi wala’ kepada jemaah yang lain dari PAS, ini kerana, perbuatan tersebut menyanggahi “maqasid” atau kandungan maksud sabda Nabi SAW;

إذا بُويِعَ لِخَلِيفَتَيْنِ فَاقْتُلُوا الْآخَرَ مِنْهُمَا

Maksudnya;
“Apabila di Baiaah dua orang khalifah, maka hendaklah di bunuh salah satu daripada kedua-duanya[30]”

Kelemahan didalam sesuatu jemaah islam adalah perkara biasa, tetapi dengan kelemahan tersebut tidak bermakna mesti menubuhkan jemaah islam yang lain. Ini kerana, dengan tindakan sedemikian akan melahirkan kelemahan yang lain pula, yang dengan demikian usaha untuk mencapai matlamat tidak akan kesampaian.

Adalah tidak wajar bagi seorang doctor, apabila dia melihat klinik sahabatnya kekuarangan pakar, lalu dia menubuhkan klinik yang lain dengan harapan untuk melahirkan sebuah klinik yang sempurna. Dengan itu, kliniknya pula menghadapi kekuarangan pakar. Adalah baik baginya kalau dia menggabungkan dirinya dalam klinik yang sudah sedia ada. Kepakarannya dapat di gabungkan dengan kepakaran sahabatnya yang berada di klinik itu.

Mungkin ada dari kalangan mereka menyatakan bahawa, berbilang-bilang jemaah adalah sesuatu yang tidak menjadi kesalahan dengan bukti mereka yang merujuk kepada ulasan Dr Yusuf Al-Qaradhawi didalam bukunya “Fiqh Ad-Daulah”.

Bagi memastikan kebenaran dakwaan ini, perlu merujuk kepada tulisan Al-Qaradhawi sendiri. Setelah dibaca dari tulisan itu secara menyeluruh, didapati bahawa keizinan dari fakta Dr Yusuf Al-Qaradhawi itu adalah sekiranya semua jemaah berada dalam kefahaman dan saling kuat mengkuatkan. Hal ini boleh dirujuk didalam buku karangan Dr Yusuf Al-Qaradhawi sendiri, iaitu buku Fiqh daulah di halaman 253 (terjemahan)[31].

Jika di perhatikan di Malaysia, kewujudan jemaah yang lain tidaklah mengandungi maksud seperti yang dinyatakan oleh Dr Yusuf Al-Qaradhawi. Ini dibuktikan dengan kejadian penglibatan Dato’ Sri Anuar Ibrahim ke dalam UMNO pada tahun 1982, yang rata-rata ulama-ulama didalam ABIM dan JIM ketika itu, yang “memfatwakan” bahawa “harus masuk UMNO” sehinggakan mereka sendiri memperlekeh dengan gerak kerja yang telah dilakukan oleh PAS ketika itu.

Mudah-mudahan dengan tulisan yang terhasil dari kajian yang tidak seberapa ini memberi gambaran sebenar dalam memahami maksud “bahaya di sebalik taaddud jemaah”

Sekian
Wallahualam.


BIBLIOGRAFI

Badai’ As-Suluk Fi Tartib As-Sanai’ : ‘Alauddin Al-Kasani : Dar An-Nasyr : Bairut : 1982 : cetakan kedua

Pendita yang hilang : Mustafa Kamal Atarturk : Ahmadi Al-Aziz : Usnie Publisher : 1998 : cetakan pertama.

30 Pendekar dan pemikir Islam dari masa ke masa : Imam Munawwir : pt. Binailmu : 2006 : cetakan kedua.

Jihad dalam Politik & persoalan Negara Islam mengikut Pandangan Sa’id Hawa : Muhammad Pisol Mat isa : M Khari Enterprise : 2001 : cetakan pertama.

Abdullah Azzam : merintis khilafah yang hilang : Ibnu Ismail : Pustaka Syuhada : 2001 : cetakan kedua.

Sahih Muslim : Muslim bin Hajjaj Abu Al-Husain Al-Qusyairi An-Naisaburi : Dar Ihya’ At-Turath Al-‘Arabi : Bairut : tahqiq : Muhammad Fuad Abdul Baqi : tanpa Tarikh.

Perlembagaan Parti islam Semalaysia (PAS) Pindaan 1993

Syarh An-Nawawi ‘Ala Sahih Muslim : Abu Zakaria Yahya bin Syarf bin Mary An-Nawawi : Dar Ihya at-turath al-arabi : Bairut : 1392 H : cetakan kedua.

Al-Jami’ As-Sahih Al-Mukhtasar (sahih Al-Bukhari) : Muhammad bin Ismail Abu Abdillah Al-Bukhari Al-Ju’fi : Dar Ibni Kathir : Al-Yamamah : bairut : 1407 H : 1987 M : cetakan ketiga.

Fath Al-Bari Syarh Sahih Al-Bukhari : Ahmad bin Ali bin Hajr Abu Al-Fadhl al-‘Asqalani As-Syafii : Dar Al-Ma’rifah : Bairut : Tahqiq : Muhibbuddin : tanpa tarikh

Tradisi Pemerintahan Islam dan Kolonialisme dalam sejarah Alam Melayu : Auni Haji Abdullah : Darul Fikir Sdn Bhd : 2005 : cetakan pertama.

Tok Janggut : pejuang atau penderhaka? : Nik Anuar bin Nik Mahmud : Hazco Print : 2005 : cetakan pertama.

Al-Jami’ Li Ahkam Al-Quran : Abu Abdillah Muhammad bin Ahmad Al-Ansari Al-Qurtubi : Dar An-Nasyr : Kaherah : tanpa tarikh

15 sebab kenapa memilih PAS : Ustaz Idris bin Haji Ahmad : Angkatan Edaran Ent. Sdn. Bhd : tanpa tarikh.

Siapakah Tholiban? (terjemahan) : Fadhal Muhammad bin Nur Muhammad Yusuf Zaei : Pustaka Reka : 2001 : cetakan pertama.

Fiqh Ad-Daulah menurut perspektif Islam (terjemahan) : Dr Yusuf Al-Qaradhawi : Maktabah Al-Qardhawi, Selangor : 1998 : cetakan pertama.


Al-Bakistani
http://laptopdarulfiqh.blogspot.com

e-mail : abu_abdillah_azzam@yahoo.com


[1] Badai’ As-Suluk : 1/192.
[2] Pendita yang hilang : Mustafa Kamal Atarturk : m/s 58
[3] 30 Pendekar dan pemikir Islam dari masa ke masa : m/s 506.
[4] 30 Pendekar dan pemikir Islam dari masa ke masa : m/s 509.
[5] Jihad dalam Politik & persoalan Negara Islam mengikut Pandangan Sa’id Hawa : m/s 16-39
[6] Abdullah Azzam : merintis khilafah yang hilang : m/s 1-8.
[7] Sahih Muslim : 1/137 : hadis no : 156.
[8] Perlembagaan Parti islam Semalaysia (PAS) Pindaan 1993 : m/s 1.
[9] Sahih Muslim : 1/167 : hadis no : 70.
[10] Syarh An-Nawawi ‘Ala Sahih Muslim : 1/131
[11] Sahih Al-Bukhari : 3/1319 : hadis no : 3411.
[12] Fath Al-Bari : 13/36.
[13] Tradisi Pemerintahan Islam dan Kolonialisme dalam sejarah Alam Melayu : m/s 2.
[14] Tradisi Pemerintahan Islam dan Kolonialisme dalam sejarah Alam Melayu : m/s 4
[15] Tradisi Pemerintahan Islam dan Kolonialisme dalam sejarah alam melayu : m/s 6.
[16] Tok Janggut : pejuang atau penderhaka : m/s 24.
[17] Pendita yang hilang : Mustafa Kamal Atarturk : m/s 58.
[18] Tradisi Pemerintahan Islam dan Kolonialisme dalam sejarah alam melayu : m/s 6
[19] Sahih Muslim : 3/1480 : hadis no : 1853.
[20] Syarah Sunan Ibnu majah : 1/206.
[21] Al-Jami’ Li Ahkam Al-Quran Li Al-Qurtubi : 1/272.
[22] 15 sebab kenapa memilih PAS : 22
[23] Perlembagaan PAS (Pindaan 1993) : bab pertama fasal 1: m/s 1.
[24] 15 sebab kenapa memilih PAS : m/s 9.
[25] 15 sebab kenapa memilih PAS : m/s 9
[26] 15 sebab kenapa memilih PAS : m/s 10.
[27] 15 sebab kenapa memilih PAS : m/s 13.
[28] Siapakah Tholiban? :m/s 30
[29] Siapakah Tholiban? :m/s 45-46.
[30] Sahih Muslim : 3/1480 : hadis no : 1853.
[31] Lihat Fiqh Ad-Daulah (terjemahan) : m/s 253.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...