14 Jul 2008

Perlunya pada membuang sikap KIBIR-kerana ia warisan iblis.

Aku pernah mendengar kisah sahabat nabi saw..kisah yang memberi moral dan keindahan akhlak para sahabat bilamana ia menyedari kesilapan mereka atas dasar persaudaraan sesama Islam.

Suatu masa sahabat pernah berselisih atas suatu ,perkara antara seorang sahabat dengan Bilal bin RaBBAH. Perselisihan kata ini menjadi semakin panas apabila masing-masing cuba mempertahankan idea masing-masing. Perbuatan ini dilihat Rasulullah saw, ia berlaku depan mata nabi.

Dalam keadaan tegang itu berlaku sesuatu yang tak sepatutnya , terkeluar dari sahabat yang bertengkar dengan Bilal.."hah , senyap lah kau kulit hitam!"..mendengar itu Rasulullah bersuara...cukuplah tu...!

Merasai diri ia tersilap menghina bilal bin rabbah,sedar dirinya telah kibir terhadap bilal dan merisaui ia akan dilemparkan ke lembah neraka kerana rasa kibirnya itu lantas direbahkan kepalanya dekat kebumi..dalam keadaan menagis dan merayu , sahabat ini meminta Bilal bin Rabbah memijak kepalanya bagi memohon maaf atas keterlanjurannya..

Sahabat ini dalam keadaan penuh kesesalan, menangis teresak-esak..meminta bilal memijak kepalanya bagi menebus kesilapannya berulang-ulang kali..

Bilal, pijak lah kepalaku..aku telah berlaku zalim terhadap mu...bilal pijaklah kepalaku...pijak kepalaku...diselangi tangisan penyesalan..ia teresak-esak mengulangi ayatnya..

Apa yang bilal buat? disambut tangan sahabat yang menagis teresak-esak tadi , lalu dipeluknya...mereka sahabat!!! Akhlak mereka tercermin dari perilaku mereka...ALLAh ...indahnya akhlak yang dipamerkan. Inilah nilai sahabat yang seharusnya tercermin dari tarbiyyah yang panjang, bukanlah sebaliknya.

Tiada gunanya, menerima tarbiyyah yang panjang..sesama sahabat pun boleh cela-mencela, kata mengata...sehingga perkataan "BABI" terkeluar dari mulut mereka....Tiada bezanya antara orang yang menerima - tarbiyyah dengan yang tidak dapat menerima tarbiyyah.Atas alasan ikut hati kerana marah, tidak seharusnya sesama kita cela mencela dan hina menghina. Bagiku aku sukar memaafkan kesilapan ini..tiada gunanya beretorika membahas dan berteori tentang ukhwah..hakikatnya perkara simple pun dah kalah.

Jika akulah...akan aku tuntut didepan ALLAh terhadap mereka yang mencerca sesuka hati
selagi mereka tidak memohon maaf! secara personal.Hatiku membengkak..menyimpan kepedihan kata-kata mereka yang kita anggap sahabat!sedangkan ia tidak wajar....
Untukku berlapang dada seperti bilal mungkin susah sekali, tetapi kita sama cuba elakkan perbuatan seperti cela dan kata mengata- apalagi kita sesma ahli gerakan ISLAM

Bandingkan kita dengan orang dalam klip video diatas..apa bezanya???
Wallahua'lam

1 comment:

Anonymous said...

Alahai... Orang Islam.

"Kepimpinan Melalui tauladan"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger