30 Jun 2010

Peta Ilmu guna mengenal DUNIA


Liku-liku perjalanan salik mengembur CINTA ALLAH DAN RASUL

Dalam kitab MINHAJUL ABIDIN, pada bab mensyarahkan aqabah halangan dan rintangan sangat banyak panduan untuk si salik berjalan menuju ALLAH swt.

adapun pada yang menegah istiqamah itu ada 4 semuanya, (namun kita bicarakan yang pertama...)

1) DUNIA

Apakah pula dunia ini? ketahuilah saudaraku dunia itu segala sesuatu yang menghalang dirimu dari mengingati ALLAH swt. Mengalihkan hatimu kepada yang lain dariNYA, juga melencongkan perhatianmu dari matlamat asal mu iaitu UBUDIYYAH kepada-NYA. Atau menjadikan dirimu lupa asal kejadian mu HAMBA kepada-NYA.

Saudaraku, jika ia dunia, PASTI ia ILUSI bagimu dan engkau akan tertipu kerananya(dunia). Jika harta yang engkau buru melupakan dan melalaikan dirimu sesaat kepada mengingati-NYA itulah dunia yang menipu, jika makanan, anak-anak, kerja, hatta berzikir seklipun tetapi melalaikan engkau kepada hakikat sebenar UBUDIYYAH maka itulah dunia. Ia meneggelamkan dirimu, berat dan malas kesan darinya...engkau tenggelam dalam kelazatan dunia bukan cintaNYA. Engkau mengaku cintakan-NYA, tetapi pada bibir semata-mata. Dusta cintamu jika benar-benar engkau tilik dirimu.

Allah tidak pula memandang berapa juta zikir yang engkau ucapkan, berapa ratus rakaat sehari solat sunat yang dirimu amalkan, juga berapa kali dirimu mengkhatam AL QURAN dalam sebulan tetapi ALLAH memandang bagaimana hatimu kepada-NYA selepas dirimu berubudiyah dengan zikir, solat dan bacaan al Quran itu. Bertambah pula cintamu kepda-NYA, bertambah takut pula kepda-NYA, semakin halus pula akhlakmu, semakin ikhlas amalanmu, semakin engkau merasa tidak memiliki apa-apa, semakin engkau mahu rahsiakan amalanmu dari dilihat selain-NYA.. Akhlakmu berbunga indah , bermujahadah menjadi zikir harian , dan syariat menjadi darah agimgmu, moga dirimu terus istiqamah kepadaNYA. Ya , Ingatlah, HATI mu menjadi tempat tilik-NYA.

Adapun UZLAH itu ada 3 :

1) JASAD dan ROHANI
2) JASAD
3) ROHANI

dan contoh UZLAH adalah sepertimana yang ditunjuki para sahabat NABI saw, hati (ROHANI) mereka beruzlah dengan ALLAH sedang jasad mereka bersama-sama masyarakat.

Sedang , ZUHUD itu engkau memalingkan hati dari mencintai DUNIA.

dan QANAAH itu merasa cukup dengan segala apa yang dikurniakan-NYA

Saudaraku, untuk kalian memperolehi UZLAH, ZUHUD , juga QANAAH maka perlu dirimu kuatkan cinta kepada-NYA , dan untuk menguatan cinta kepada-NYA dan Rasul-NYA perlu pula kuatkan zikir(ingatan) kepada keduanya agar ia hadir dalam gerak dan diam mu.

Tanda dirimu ada zuhud ada 3 ;

1)Kamu lebih meyakini apa yang ada disisiNYA berbanding dengan apa yang ada di tanganmu
2) Sama sahja dirimu/hatimu samaada ia ada atau tiada.(harta, pangkat, wanita etc)
3) Sama sahaja bagimu pujian dan kejian kerana lebur dirimu dalam sifat hamba, kerana mata hatimu melihat semuanya dari NYA, milikNYA

kamu perlu kepada zuhud dan uzlah kerana:

1)Dapat kamu istiqamah pada ibadah UBUDIYYAH
2)Dapat pula kamu memperbanyakkan ibadah UBUDIYYAH itu.

apakah pula fana'? bukan pula fana' itu tidak sedarkan diri hilang waras . Ukuran fana' adalah leburnya mazmumah dalam dirimu iaitu benar kepatuhan dirimu kepada perintah-NYA dan meninggalkan larangan-NYA, ketahuilah saudaraku inilah ukuran sebenar fana'..maka tilik lah dirimu , fana kan dirimu.

Ingatlah yang dinilai pada batang tubuhmu adalah KEHAMBAAN. ALLAH LEBIH MENGETAHUI SEMUANYA


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...