6 Jun 2014

Pertubuhan Ikatan Kekeluargaan Rumpun Nusantara, HaRUM




HaRUM, atau Singkatan Himpunan Kekeluargaan Rumpun Nusantara adalah NGO yang kini bergiat aktif dalam dan luar negara dengan membawa mesej Tauhid serta Kasih Sayang di rantau Asia Tenggara. Nama badan NGO yang baru mula naik ini mengorak langkah menempa nama dalam kelasnya tersendiri dengan mendaaftarkan dalam United Islamic World NGO's (UNIW) di Yaman.

Penulis berhasrat menarik perhatian pembaca budiman apa yang telah diushakan HaRUM ini tdak harus dipandang sepi memandangkan ;

1.HaRUM bertindak selaku pertubuhan bukan kerajaan yang membela hak-hak kemanusiaan, pendidikan, keilmuan, pembangunan dan sosio ekonomi, dan keupayaan masyarakat Asia Tenggara dalam pelbagai bidang bagi meningkatkan taraf hidup masyarakat Nusantara setaraf dengan wilayah-wilayah lain di dunia Nusantara.

2. Gerak kerja yang bertemakan Cinta dan Kasih Sayang untuk semua lapisan masyarakat tanpa mengira latar belakang AGAMA, WARNA KULIT, STATUS dan segala bentuk diskriminasi . Kesemuanya adalah dari umat Nabi Muhammad saw dan menjadi tanggungjawab kita semua membantu mereka atas dasar kasih sayang sesama manusia. Inilah yang dilakukan HaRUM dengan misi-misi kemanusiaan yang di hantar ke beberapa daerah terpencil di Kemboja, Indonesia, Thailand, Filipina dan sebagainya.

Visi HaRUM untuk menyatukan kembali kekeluargaan dan persaudaraan masyarakat Asia Tenggara yang telah berkongsi nilai yang sama, agama, bangsa, bahasa, kebudayaan, sosio – ekonomi dan sebagainya tanpa mengira halangan geografi dan Negara dalam rangka mewujudkan wilayah Asia Tenggara yang sejahtera.


4. Misi HaRUM untuk menjadi pertubuhan bukan kerajaan yang mampu membela hak-hak kemanusian sejagat melalui bantuan-bantuan kemanusiaan, pendidikan dan keilmuan, pembangunan sosio ekonomi, dan pengupayaan masyarakat Asia Tenggara dalam pelbagai bidang bagi meningkatkan taraf hidup masyarakat Asia Tenggara setaraf dengan wilayah-wilayah lain didunia.


5.Mewujudkan RASA ikatan kekeluargaan masyarakat Asia Tenggara yang berteraskan kasih sayang, perdamaian dan nilai-nilai jati diri yang mampu menyediakan dan mengembalikan Asia Tenggara sebagai salah satu wilayah yang makmur, aman dan sejahtera.

6. Memartabatkan dan mengembalikan khazanah Nusantara seperti sejarah Kesultanan (politik), muamalat(ekonomi), sosio-budaya (adat & budaya), dakwah & keilmuan (Wali 9, Wali 7), kesenian, perubatan & Kepahlawan sebagai teras penyatuan dan pembangunan ummah Nusantara.

Pendekatan yang santai dan harmoni--menyantuni semua pihak tanpa berorientasikan mana-mana falsafah sempit aliran politik kepartian atau perkauman sewajarnya dimanfaatkan masyarakat agar dapat sama mendukung usaha murni menyatukan semua pihak atas dasar kemanusiaan dan kasih sayang .

boleh rujuk laman web :

HaRUM 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger