19 Oct 2010

Sebaik-baik umat....


Kesyumulan ISLAM mampu meniti hati-hati tulus lagi ikhlas suku bilion penduduk muka bumi. Penterjemahan ISLAM kepada cara hidup yang menepati sunatullah manusia itu sendiri telah terbukti secara praktikalnya dalam lipatan sejarah sebagai sebaik-baik tamadun yang mampu bertahan sehingga ke saat ini walaupun diserang dengan hebat para PEMBENCI kebenaran. Kehalusan ISLAM dalam bicara perjalanan rohani, kepadalah penzahiran syariat yang indah-indah...kesantunan dan kelembutan didikan ISLAM mewarnai seni didikan anak-anak pewaris perjuangan suci ini sehinggalah kesaat ini .

Sendi masyarakat ISLAM iaitu RUMAHTANGGA subur dengan pembenihan kecintaan kepada ALLAH semata-mata. Tidak berpisah dari tiap-tiap sendi ini dengan sulaman CINTA ALLAH. Keindahan ini tampak sempurna melalui peranan setiap entiti di dalam keluarga; si suami memimpin isteri yang lemah , si isteri penasihat yang setia si suami jua menekuni sulaman didikan anak-anaknya, anak-anak menajadi pengikut paling setia mencontohi kasih -sayang ibu dan bapanya. Begitulah ISLAM mendidik umatnya dalam kekeluargaan, maka apatah lagi kepada pengurusan hidup manusia secara keseluruhan - bermula dari ekonomi, politik, pentadbiran negara, keilmuan , ketamadunan ...semuanya sudah sebati dan tercerna dengan baik sehingga tiada lagi yang tidak diliputi ISLAM dan semuanya kembali kepada CINTA ALLAH jua. Hujung jatuh penzahiran sifat hamba ini akhirnya semua tertumpu kepada abdi diri pada ALLAH.

Generasi kini tidak dapat tidak hanya mampu membina kembali ketamadunan yang dibina para sahabat dengan mengikut telunjuk ikutan sepanjang zaman ; MUHAMMAD saw. Jalan - jalan yang telah dirintis para sahabat r.a. dengan bimbingan MURABBI AGUNG , mestilah jua dilalui umat terkemudian. Bermula dari bagaimana mereka menzahirkan peribadi mereka, akhlak mereka, ibadah yang tulus, mujahadah yang menekan nafsu, pengorbanan yang tak terbayang oleh kita, serta jihad-jihad mereka pada tiap-tiap perbuatan mereka. Keimanan hakiki yang meresap lagi mencahayakan dalam hati atau kita istilahkan sebagai makrifatullah itu mengalir indah melalui tingkahlaku mereka.

Ketundukkan nafsu para sahabat dari ammarah kepada nafsu ahli JANNAH di jinakkan dengan panduan WAHYU melalui lidah mulia baginda saw . Sehingga kewajipan atas batang tubuh mereka untuk melakukan Qiamullail sekalipun adalah mudah dek keinginan bersangatan menzahirkan rasa Kecintaan yang amat mendalam seperti menyelam di dasar lautan .Hati mereka hidup dengan ALLAH dalam gerak dan diam mereka. Zahir mereka sibuk dengan urusan dunia , amanah dar ALLAH kepada mereka, namun hati mereka tidak lpernah berselisih dengan lalai dari ingatan kepadaNYA sehingga mereka menanggung keasyikan amat sangat berubudiyyah melahirkan rasa syukur dan cinta kepada RABB mereka.

Mereka dididik dengan sulaman zikir AL QURAN , sentiasa memperingati diri dengan tazkirah dan majlis-majlis demi menyuburkan rasa cinta mereka kepada ALLAH. Menjadikan akal mereka semakin puas dan kuat menterjemahkan rasa cinta ini sehingga melimpah pada perbuatan mereka. Kecintaan ini adalah rasa (dzauqi) yang bersarang di hati mereka. Hanya orang yang jatuh cinta sahaja mampu memahami bahasa dan isyarat cinta. Mereka merasainya dihati, biarpun manusia lainnya memanggil mereka gila..mereka merasa bahagia dengan cinta itu.

Hati adalah raja dan punca dan asal segala pendidikan ...begitulah dimaklumi, hatilah mesti diutamakan dalam pendidikan manusia


sumber: gerak massa malaysia

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger