16 May 2008

Perginya tak kembali...AL FATIHAH!


Hello Asalamualaikum..AYAh sakit kuat lagi!!!..Mungkin itulah yang kerap ABG ZUL terima dari corong telefon bimbit beliau..Lantas dikemas barang dan baju beberapa helai yang ada dan ia akan bergegas Ke KELANTAN.. Kasihnya seorang anak pada ayahnadanya..itulah apa yang dinamakan Kerisauan seorang anak terhadap Keluarganya...

Begitulah rutin mingguan ABG ZUL ..memang kerap aku melihat ABG ZUL balik ke Kelantan hampir setiap minggu bulan ini. mukanya mengambarkan kerisauan seorang anak..lintasan - lintasan tidak sedap hati menggagahkan ia pulang ke kampung.. Saat ini keluarganya lebih memerlukan ia disisi.Kerap ayah beliau ditahan di wad...

Aku jarang bertanya ..takut terusik hati..lalu aku diamkan sahaja.Mukanya mengambarkan kerisauan seorang anak.. Mungkin adik angkatnya tahu apa patut dibuat..ya MAWI mungkin labih memahami.Aku jarang mengganggu ABG ZUL, kerana aku tahu ia penat dan perlukan rehat...kerjanya seharian...kadang-kadang sampai lewat pagi..

Aku menghadap komputer aku... dengan perlahan aku menaip baris - baris huruf..http://ibnuqalil.blogspot.com/..dan akau akan memasuki paparan bl0g yang simple..Harapan Tidak Buta... Ini blog ABG ZUL..memang sejak beberapa bulan ini beliau akan mencoretkan apa yang berlaku dalam keluarga beliau..emak, kakak, ayah... meneliti baris-baris entry yang beliau karang..sesekali hatiku jua terusik, menahan sebak..setiap orang punya dugaan. tetapi Alhamdulillah kelihatannya ABG ZUL melalui hari-hari akhir bersama ayahnya dengan matang dan sangat bermakna. Ia berusaha berada disisi ayahandanya setiap kali ada peluang..dilayani ayahnya dihiburkan emaknya... mana tahu rupanya hari ini bapanya kembali kerahmatullah buat selamanya..

Sebelum menerima panggilan dari mawi ,Aku sebenarnya baru melewati BLOG Harapan Tidak Buta...sekali lagi ia menceritakan tentang keluarga ..ayah beliau marah-marah...pelik..aku biasa mendengar , dan acapkali orang sakit yang tiba2 marah-marah..mungkin tertekan dengan sakit yang dialami..aku memendam sesuatu dalam hati, berperasangka mungkin harinya semakin hampir...sesuatu yang pasti mengejutkan..
Bibit- -bibit kata dalam tajuk "IBU JANGAN MENANGIS"..sekali lagi meruntun hatiku..harapan dan doa-doa sering ABG ZUL titipkan dalam tulisannya...baru aku nak isikan ruang comments tulisan beliau tak semena-mena hand phone ku "vibrate" ..Mawi call!! Ku angkat dan mendengar SALAM,..Amirrul, ayah ABANG ZUL meninggal pagi ini....
.....Tergamam dengan berita ini...perkataan pertama yang mampu aku lafazkan ...Hanya dari Allah kita datang dan KepadaNya kita kembali..

Peringatan bemakna buat diriku...siapa sangka ..sekelip mata kita sudah kehilangan orang tersayang bila tuhan menjemput..

Yang pergi biarkan ia pergi bertemu RABBNYA...ia tidak mati , sebenarnya kembali kesisi TUHANNYA..Esok lusa kita pun akan turut menyertainya. Alhamdulillah perginya pada hari jumaat..baik matinya..moga Allah letakkan ia dikalangan hamba-hambanya yang soleh

Abang Zul diharap dapat bersabar dengan ketentuannya..ABANG ZUL masih punyai emak , kakak..dan kami disini..Apa sahaja pertolongfan yang ABG ZUL perlukan bagi tahu kami...kami pasti membantu..Kuatkan semangat dan teruskan melangkah..

Teringat kata-kata ABNG ZUL dalam blog...

"Semoga ayah tabah dengan ujian sakit ini. Zul masih perlukan ayah dan mak. Ayah dan mak sumber inspirasi Zul. Zul cinta mak dan ayah."

Sebak dada, aku patut nyatakan perkataan ini pada dua oarang tuaku jua.... Allah ampunilah dosa dua ibu bapaku...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger