28 Mar 2009

Muslimat Kena Langgar ?


Blog Hxxxxxh

Muslimat kena langar?...suasana dalam bilik mesyuarat seketika beralih mood. mendengar khabar seorang muslimat dilanggar sekembalinya dari melawat ayah beliau. Mulut masing-masing terkumat -kamit..melafazkan istighfar daln lafaz takziah..innalilah...

Siapa?.tanyaku sedikti tergamam...sxxxxh dan hxxxxxh...jawab sahabiah yang berada dalam meyuarat yang asalnya membincangkan bentuk modul dan pengisian untuk program tarbiyyah akhir sem ini. Sesama mereka seperti membisisk-bisik...dan seorang dari mereka telah keluar dulu tanpa meminta izin mesyuarat, tergesa-gesa yang sedikit menyinggung perasaan....

Mendegar berita itu..aku memahami. Aku terduduk dan sekilas itu juga megenangkan musibah yang ditimpakan kepada sxxxxh dan hxxxxxh. Sudah berubah suasana...aku lantas memutuskan mesyuarat ditangguhkan..dan berlalu keluar dari bilik meyuarat meninggalkan jemah musliamat dalam bilik mesyurat malam itu.

Keesokkannya, aku dengar ada beberapa muslimin yang pergi menziarahi hxxxxxh dan sxxxxh, namun dihalau pula beberapa muslimat yang sedia berada di situ. Ermm...biasalah, tak perlu diulas. Namun berita yang sampai ditelingaku, teruk juga keadaaa Hxxxxxh, sxxxxh tak seteruk hxxxxh.. patah gigi? retak tulang muka? patah kaki? ...Allahukabar..muslimin yang mendenagar melafazkan ALLAHUAKBAR..tak terucap dek kata-kata lain...membayangkan kesakitan yang dideritai. Apa punca? seorang muslimin mengajukan kepada mereka yang mewakili menziarahi...disini berlaku khilaf..ada kata kena langgar , ada kata ia melanggar...tak tahu siapa melanggar..yang pasti kesepakatan padanya seorang india mabuk membawa kereta punca kepada insiden ini.

Lantai ditepuk kuat!...Bodoh! ungkapan menggambarkan kemarahan .... dah mabuk- mabuk... kalu mati sendiri takpa..ni menyusahkan orang lain. Darah menyirap, seperti tertahan-tahan ditambah berita kata india tu tak dapat dikesan....seorang sahabat menenangkan ....perbualan berjalan seperti biasa memikirkan apa yang boleh disumbangkan. Apapun yang berkaitan minta mendapatkan segera dokumen-dokumen penting...sebut tentang dokumen..seorang sahabat mengeluh..BHEP tak datang pun....! Bengong ... sambut seorang muslimin pula. Entah kenapa perbualan malam itu terhambur kata-kata sebegitu...masakan sebegini layanan yang diberi kepada seorang mahasiswi UPM? Tindakan segera dan laporan tidak puas hati perlu dibuat.. Rasanya dah ada PIC untuk itu.

Baiklah...sekarang masanya bukan untuk memburukkan keadaan..yang pasti kesakitan dan apa yang berlaku dah pun berlaku. Disana pastinya hikmah yang banyak...sekaranglah sokongan moral dan doa kita semua perlu mengiringi penderitaan sahabat kita. Ini pastinya ujian yang berat untuk Hxxxxxh..dan tak terkecuali ujian untuk kita jua sebagai sahabat( jika betul ungkapan ini). berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul. Kita pastikan bahawa beliau tidak keseorangan menghadapi dan melalui hari-harinya... Walupun ramai muslimin tak dibenarkan melawat, namun mereka semua berimpati dan merasai kesakitan itu...



Jangan bayak komen tentang apa yang berlaku, patah gigi 4 batang pun sakit luar dan dalam...ujian seperti ini apatah lagi.... teringat pula seorang sahabatku menghambur kata ..hebat tarbiyyah ALLAh bagi kat muslimat.....! Semoga dengan ujian ini, menghampirkan diri kita kepadaNYA. teruslah merintih kepada ALLAH..Pastinya disana banyak rahmat mengiringi ujianNYA...menagislah semahu-mahunya...jangan putus harap dari hikmah-hikmah Allah ..belaianNYA sangat halus...semoga kita semua dikasiNYA.

Bukti kasih ALLAH pada hambaNYA ..tak mahu kita lalai..ruanya DIA nak bagi syurga pada hambaNYA. Bersabarlah mendepani dugaan yang berat ini..., terbukalah hati menerima dugaan ini...teruskan senyum dengan hati yang tenang...saat kita diuji..kita semakin hampir kepadaNYA..itu rahmat.Sedang ramai yang terleka jauh..dan menjauhi rahmatALLAH...

Allah ampuni dosa kami, berilah kekuatan kepada kami menghadapi ujianMU..tak tertanggung rasanya fitnah yang kami terima..kepadaMu kami mengadu..sebusuk manapun diri kami, kami tetap mengharap kedudukan disisMu..

Allah kurniakan kami ketaatan dan pengabdian kepadaMu..ALAh kurniakan kami dengan taubat nasuha..dan masukkakanlah kami diakalangan orang -orang soleh dan bukan tertipu dengan amal sendiri. Allah berilak kekutan kepada sahabat kami dengan ujianMu..kasih sayangmu mengatasi segalanya...ALLAH,ALLAH,ALLAH... kami lemah, kami lemah, kami lemah......

1 comment:

Anonymous said...

"Ya Allah, kami sayangkan sahabat kami. Ampunilah dosa kami. Bagi kami kekuatan utk menghadapi ujian-Mu. Ya Allah sembuhkan sahabat kami. Sirami kami dgn rahmat dan kasih-Mu.amin.."

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...