21 Oct 2008

Keluhan Rasa




Aku renung tajam, aku lemparkan pandangan ku jauh ke padang melalui tingkap....
Panas membara hati aku mebuak-buak, aku pendam dan cuba bersabar..panasnya tidak hilang.. tak boleh jadi..aku genggam penumbuk dan aku lepaskan tepat pada almari aku.. PECAH dan BERLUBANG almari pakaian aku. Entah kenapa aku tak dapat menahan perasaan marah difitnah dan diadu domba oleh sahabat-sahabat sendiri.

Demi ALLAh aku tidak akan redha akan mereka yang menyebarkan aib diriku!!!! Akan aku tutut dihadapan ALLAH kelak...Umpatan-umpatan atas diriku akan aku tuntut ganti ruginya dengan azab JAHANNAM!!

Siapa boleh tahan, perkara aib diri dihebohkan seperti berita sensasi.Untuk apa?? Jika nak nasihat , nah datang bersemuka dan luahkan..akan aku jelaskan segalanya jika itu memuskan hati...bukan berprasangka yang bukan-bukan dan meletakkan persepsi suka hati sendiri....

Aku akui kesilapan diri, tetapi ia bukan tiket untuk maruahku di carik-carik...
Siapa berani bersumpah, seumur hidupnya tidak berdosa??? Satu lagi, siapa sanggup bersumpah aib diri dibicara dengan orang ramai??

Langkah ku longlai, lemah. aku adukan pada RABBKU..ALLAH, mereka fitnah aku, mereka adu domba aku, mereka sebarkan aibku sedang aib mereka aku simpan...ALLAH ...ampunkan dosakau.. engkau hinakan mereka yang hinakan aku dikhalayak...engkau buka aib mereka yang buka aib ku...

Tiba-tiba mataku rasa basah, telingaku panas....dadaku panas membara semakin berbolak-balik anatara nafsu amarah dan rasional akal...Aku ambil wuduk dan aku redakan sakitnya hati ku...

Mereka kata aku berubah..?apa mereka sedar tak diri mereka JUGA BANYAK BERUBAH??? Tidak adilnya manusia menghukum manusia!! Aku musuh mereka kah? aku ibliskah?...

Tidak mengapalah, perbuatlah sesuka hatimu..engkau tanggung akibatnya kelak Akan aku teruskan hidupku mencari makna hidup bertuhan, semoga ALLAh ampunkan dosaku dan matikan driku dalam IA redha akan diriku...

Terima kasih aku ucapkan bagi mereka yang ikhlas menegurku...aku terima dan hormat dengan cara yang terhormat..tetapi tidak bagi mereka yang sebaliknya
Allah kasihanilah daku, aku tak mampu menghadapi fitnah ini.....

3 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum ustaz Amirul yang dihormati,
bersabarlah...ana tak taw ape yang sedang bergolak di jiwa ustaz, tapi ana sebagai anak buah ustaz ingin menitip kata-kata hikmat agar ia benar-benar menjadi hikmat dan ubat serta berupaya mengubah kesakitan yang menimpa diri ustaz..

BERSABARLAH
Kenapa aku diuji?
“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja
mengatakan; `kami telah beriman,’ sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yg benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yg dusta.” (Al-Ankabut : 2-3)

Kenapa aku tak dapat apa yg aku idam-idamkan?
“boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.” (Al-Baqarah : 216)

Kenapa ujian seberat ini?
“Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan
kesanggupannya.” (Al-Baqarah : 286)

Kecewa?
“Jgnlah kamu bersikap lemah, dan jgnlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yg beriman.” (Al-Imran : 139)

Bagaimana harus aku menghadapinya?
“Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah- daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan).” (Al-Imran : 200)

“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk.” (Al-Baqarah : 45)

Apa yang aku dapat drpd semua ini?
“Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu’min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga utk mereka…” (At-Taubah : 111)

Kepada siapa aku berharap?
“Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain daripadaNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal.” (At-Taubah : 129)

Aku tak dapat tahan!!!
“… dan jgnlah kamu berputus asa dr rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dr rahmat Allah melainkan kaum yg kafir.” (Yusuf : 12)

Ustaz, ini kata2 terakhir ana di sini,
"Sabar ye.."

(^_^)
munirnukman

JUNDI UMMAH said...

Jazakalah...

SERAMBI MEKAH said...

“Aku ingin hati yang bersih
Yang jujur bila berbicara,
Yang ikhlas bila membantu,
Yang kuat bila difitnah,
Yang tabah bila diuji,
Yang bersyukur bila disakiti,
Yang gembira bila dikhianati,
Yang ceria bila dibenci,
Aku ingin hati yang bersih,
Yang aib bila menghina,
Yang hina bila meminta,
Yang insaf bila terleka,
Yang menangis bila menyakiti,
Yang sugul bila membenci,
Yang malu bila dipuji,
Yang tawaduk bila dikasihi.

Ya Allah, jadikan kami pejuang Islam yang tabah dan kuat menghadapi setiap serangan dari musuh-Mu. Moga tarbiyah dari-Nya menambah kematangan akal, rohani, jasad dan nafsu.
Banyakkan bersabar ustaz.
Tiada mustahil, redah je.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...