1 Jan 2009

Tahun baru lagi???

Salam Tahun Baru…..bagi penulis sambutan kali ini hambar…..tiada apa yang nak diraikan..Kerana penulis raikan Maal Hijrah!!!

Seperti tahun-tahun lepas, penulis tidak ketinggalan mengisi detik-detik malam tahun baru dengan gerak kerja amal islami ( amar ma’ruf nahi mungkar) bersama sahabat –s ahabat sekampus lain beriringan dengan GAMIS , NGO dan Parti politik PAS sebagai satu usaha dan inisiatif dan rasa ambil tahunya kita , pedulinya kita kepada realiti masyarakat umat Islam yang semakin parah dan “sengal ubi”.

Buat pertama kali tahun ini, penulis menaiki kereta ke sana dipandu seorang penulis BLOG juga…Pemilik blog Demah Dali membawa penulis bersama 2 lagi sahabat menuju destinasi. Bandar tasik Permaisuri….itulah arah tuju tempat berkumpul. Kelompok kami di arahkan berkeliling di kawasan ini, ada kelompok lain berkeliling di tasik Titiwangsa, Puchong dan entah berapa banyak tempat lagi..kali ini dipecah-pecahkan bagi mengelakkan bertumpu di satu-satu tempat sahaja.

Sekali telinag mengkap perkataan “ Tasik Permaisuri” macam acap kali juga mendengar nama tempat ini…dihitung-hitung..penulis baru sedar inilah tumpuan golongan GAY melepaskan gian!!! Juga tempat kaki pancing melepaskan kesibukan bekerja dengan bertenggek di birai-birai tasik buatan manusia seluas 500 meter persegi menunggu joran disambar tongsan , keli afrika, keli dan beberapa ikan yang aku sendiri pun tak pasti namanya.

Dengan sukarelawan lebih 200 orang, operasi mencegah mungkar ini menggunakan pendekatan “berinteraksi dengan sasaran dakwah” , bukan lagi pendekatan sebelumnya yang lebih kaku dan stereotaip…edar risalah dan beredar (Edar-edar)…akhirnya risalah bertaburan atas tanah menjadi sampah buatan yang memeningkan tukang sapu nak membersihkan kawasan. Jadi , kali ini risalah dikurangan, tetapi interaksi di mantapkan. Ini satu resolusi yang menarik .

Kawasan yang agak luas ini diredah dalam kelamnya malam, dan sahutan anjing liar berbekalkan lampu telefon bimbit trek larian di susur ke pinggir tasik mencari golongan-golongan gay!!!. Jam menunjukkan 11.30 malam, kelibat gay ada tapi tak ramai..berbagai andaian dibuat…ada kata mereka ni dating lewat malam, ada kata mereka bertumpu kectempat lain(club) … dalam desis-desis malam yang tidaa berangin ini, sasaran di hampiri, disalam, sapa…dan meleraikan benteng antara kita dengan mereka agar mereka selesa…. Hasilnya positif…… lebih bik dan lunak, sesekali kita menghampiri kaki-kaki pancing pula, mereka punya persepsi yang tersendiri , tentang realiti hidup…renugannya dalam..dalam kebosanan kita melihat mereka menunggu ikan yang tak mungkin disambar ikan, mereka uangkapkan itulah kepuasan…pening aku..rupanya mereka ni, nampak ja duduk diam , senyap..tetapi ‘didalam hati’ mereka hidup mungkin memikirkan sesuatu.

Tak ramai mampu bercakap dan berinteraksi dengan sasaran dakwah, tetapi tak perlu semua bercakap..cukup sekadar seorang dua melayan mereka dengan nada selamba dan mesra kerana mereka cukup memamahami apa yang kita buat… kehadiran kami yang tak disenangi mungkin menjadi faktor kurangnya kelibat Gay disini!!! Takpalah, walaupun penat dek berjalan jauh , moga ia dikira disisi ALLAh sebagai amalan soleh .



Terkenang peristiwa dakwah Nabi Luth as medakwah umatnya yang bernafsu songsang…sukarnya, tingginya cabaran, kuatnya iltizam, kuatnya kesabaran… Umat yang menolak ajarannya dilaknat Allah dan kekal dalam lipatan sejarah beserta buktinya yang kekal hingga kini..lawat internet taip..POMPEI CITY”…kesan yang ada ditemui ahli arkeologi mesir yang menajadi iktibar kita semua sehingga kini..namun mengapa mereka tidak mengambil iktibar…mengapa kita tidak bertindak??

Ya Allah , jauhkanlah diri kami, keluarga kami,keturunan kami dan saudara–mara kami sekaliannya dari beralku fasik kepada MU..selamatkan kami dari fitnah keburukan nafsu kami…Ya Allah ampunkan kami, lindungilah kami dari termasuk dalam golongan orang-orang yang zalim dan melampaui batas.

Pada jam 1.15 pagi penulis dan 3 sahabat yang lain menangguhkan operasi dan berlalu pulang, dalam kereta masing-masing senyap, mengantuk dan keletihan agaknya….., dalam keadaan mengantuk penulis teringat ayat ALLAh swt:

Wahai sekalian manusia , bertaqwalah kepada tuhan kamu, dan takutilah akan hari (akhirat) yang padanya seseorang ibu atau bapa tidak dapat melepaskan azab dosa masing-masing sedikitpun. Sesungguhnya janji Allah itu benar , maka janganlah kamu diperdayakan oleh kehidupan dunia, dan janganlah pula kamu diperdayakan oleh bisikan dan ajakan syaitan yang menyebabkan kamu berani melanggar peritntah Allah swt( Luqman:33)

SELAMAT TAHUN BARU 1430 H

SEMOGA BEROLEH KEBERKATAN UMUR

MANFAAT REZKI

PENGHABISAN HAYAT YANG DIREDHAI ALLAH SWT

Al faqir ilallah JUNDI UMMAH

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...