6 Apr 2009

Terima kasih Sahabat.


Iqbal meyelak daun pintu, seolah-olah mahu membincangkan sesuatu..terpana aku bertanya l..ada apa? Bersiap-siap untuk mendaratkan badan atas tilam susana bilik seketika sunyi...Iqbal bertanya nak tidur dah?.. sepantas kilat aku menjawab ha'ah..letih syeikh...ada nak bincag apa-apa ka? Melintas beberpa ketika selalu jugak Iqbal berbincang sesuatu berkaitan gerak kerja jemaah... namun malam ni dirasakan penat ..tak mampu nak berfikir..mungkin esok sahajalah. getus naluri dalam hatiku. Mungkin reaksi spontan ku sudah dibaca Iqbal....di tutup daun pintu dan berlalu...Aku mencapai suis dan menutup lampu...dan suasana gelap gelita... beristghfar, merenung diri dan aku separa tidur saat itu....

Fikiran meleret sepanjang hari ini...Sepanjang hari ini bertungkus lumus menyibukkan diri ...aku bukan pun ajk..tapi tak semestinya tiadak jadi ajk tak perlu buat kerja....Desis hatiku seawal pagi hari ini. Dikuatkan lagi dengan beberapa missed call dan mesej FASI TAK CUKUP! Peserta 140 orang .....sasarn awal 70 orang ..,merasakan kesusahan itu ..aku capai kunci motor dan bergegas ke kolej 13 mendapatkan Fasi AD -HOC yang diuruskan jawatankuasa Kem Sure Solat untuk dibawa ke tempat program.

Menjadi rutin dan hampir setiap program..perkara ad HOC seperti ini pasti berlaku..Pelan-pelan backup untuk fasi yang tidak dapat hadir mesti di selsesaikan..apatah lagi bertambah pulak pesertanya. Memecut laju dengan motor mawi dengan fasi adhoc sebagai pembonceng, habis miyak aku pulas dan akhirnya selamat sampai . Sesampai di muka masjid...mesej masuk. Adikku Liyana WISH birtday pada ku...aku balas dgn mesej tazkirah dan seperti biasa ucapan penghargaan..Tq. Dlaam kekalutan membaca mesej aku mencari dewan program kem SMART solat berlangsung...nah berrtembug dengan AZAN(pengarah Program yang berjalan laju seolah-olah mencari sesuatu)...aku bertanya..mana tempatnya?.....dan kahirnya aku pun jadilah ajk tak rasmi...sampai habis, walaupun hajatnya aku nak balik petang sebab projek aku pun tak siap lagi..TERBAIK lah... takpalah buat tak tahu ja, nanti adjust lah ikut lain.

Hari yang penat melayan adik-adik seawal umur 6 tahun hingga 12 tahun..belajar solat. Kesimpulannya perlu diperbaiki bayak lagi perkara sepanjang program ini.

Balik seawal jam 12 tgh malam...sampai dirumah bergegas bersihkan diri selesaikan solalt isyak dan aku pun dah nak tidur.... Dalam keadaan separa mengantuk tu terkenang umurku dan mencapai 23 tahun(5 april 1986)... apa lah aku dah buat pada umur sebegini? nak masuk syurga pun tak lepas dgn amal tak seberapa...tapi moga ALLAh rahmati diriku kerana tak sanggup aku menerima azab nerakaNYA...mesej-mesej yang sahabat ku hantar tadi semuanya mendoakan semoga keberkatan umurku ..semoga doa itu dikabulkanALLAH swt.

Secara tiba-tiba aku dikejutkan RO...duduk sebelah tilam seperti mahu berbicara sesuatu ..entah bila dia masuk bilik akupun tak tahu... Ana tahu enta letih tapi...nak bicnang sesuatu sekejap...suara Ro seperti serius mahu membincag sesuatu lewat malam ...kenapa lewat malam ni?(desis hatiku)...Lampu terpasang..dan Tu diaaaa...kek dan makanan dibawa sahabat-saabat BA(IQBAL, SAFWAN,ABG ZUL, SHUKRI(AZAN DAN FAD DTG LEWAT SIKIT))...SELAMAT HARI LAHIR!!!! La....aku merespon ...ttak terkata lagi..kemanisan saat bersahabat seperti ini memberi kesan pada jiwaku... Aku pernah menyuarakan jika mereka ingat..dalam dunia ni sahabat ku mereka yang aku kenal dalam jemaah ni...seburuk manapun mereka ..merekalah sahabat ku ... aku tiada sahabat yang rapat seperti dalam jemaah..aku mengenali erti bersahabat juga dalam jemaah..dulu hidupku sunyi..kini ia berisi dengan susah payah dan suka duka gerak kerja jemaah berasma-sama mereka. Aku larut dengan mereka..kadang-kadang marah, kadang kadang suka, kadang-kadang termakan hati tapi biasalah..macam adik beradik..kakak berselisih dgn adik, abang dengan adik...macam sesama kembar pun kadang-kadang berselisih....tapi itulah kemanisan hidup..part of our learning process...Manusia macam-macam kerenah.. kena raikan mereka setiap satunya, tak boleh pukul rata....kemulian mereka sanggup bersama jemaah sudah sangat baik..raikan mereka.

Inilah first time hari jadi aku diraikan sahabat..aku tak pernah mengharap..tetapi saat ini menjadikan ia kenangan memori indah bersama mereka..takut aku kehilangan bersama-sama mereka selepas mula keluar dari dunia kampus, perkahwinan..bekerja..bolehkan lagi aku merasai saat seperti ini...?? Aku mula memikirkan kembali..lumrah kehidupan...patah tumbuh hilang berganti...putaran hidup ada pasang surut. Jauh di mata tapi sangat dekat dihati tersimpan kukuh dan terpatri kuat dalam jiwaku...

Sahabat-sahabat ku..semuanya dalam jemaah..aku khabarkan kepadamu sangat cintanya aku kepada kalian semuanya hattajika kalian bayak mengguris hati. Aku sanggup wakafkan masaku , jiwa ku dan rasa senang ku untuk bersama-sama kalian dalam gerak kerja amal ISLAMi ini.

Apalah harta yang paling berharga buatku ..jika tidak kelurgaku...dan kalian adalah keluarga ku... Aku pernah jatuh menyembah bumi kesakitan...dan kalianlah yang membantuku memapahku.. , kalianlah yang memberikan ku samangat,dan kalianlah yang memaknakan hidupku yang kesakitan... jika boleh menangis , aku menangis jika itu dapat mengabadikan hubungan kekeluargaan ini..

Sahabat jangan pinggirkan daku..aku akan menyesali seumur hidupku andai setiap dari dirimu mula melupakan saat susah senang kita bersama. dulu.....

Aku disini seperti diriku..ada kelemahan...maafkan aku andai juga banyak kerenahnya. Aku juga manusia seperti kalian...banyak cuainya, banyak lupanya, melampaui batas terkadangnya... tapi ku khabarkan sekali lagi ..aku cintakan kalian semuanya.

Allah satukan hati -hati kami semuanya.... Ya ALLAh kekalkanlah ikatan ini dan kemesraan antaranya....Ya ALLAH maafkan segala kesilapan kami....dan suburkan jiwa kami dengan taqwanya kepadaMU.

Terima kasih semua . semoga ALLAh membalas jasa-jasa kalian semuanya.

5 APRIL 2009
faqir illalh JUND UMMAH

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...