11 Sep 2014

Memajukan Diri , Memotivasikan Rohani




Saban hari kita berpagi dengan 1001 bentuk ''TEKANAN" yang biasanya menjadikan kita cepat menjadi kurang bermotivasi. Hakikatnya setiap tekanan itulah ubat yang sangat mujarab. Kita mesti fokus dengan apa yang kita mahu capai dalam kehidupan ini dan sentiasalah berfikiran positif dalam mendepani kehidupan.

Jadilah ibarat air yang sentiasa mengalir hatta dalam rekahan batu batan yang besar, potensi yang ada pada air bisa melekukkan batu yang keras, dan apa yang ada pada air mampu menggerakkan sebuah kereta api dengan bantuan enjin wap. 

Usahlah terlalu memfokuskan kepada lemahnya air, kelembutannya bisa membunuh . Nah kita dapatkan sumber tenaga positif agar potensi kita sentiasa terbina. dengan kecanggihan maklumat serta sistem langit terbuka kini agak merugikan jika kita masih bedrtongkat dagu , lemas dalam kotak pemikiran sempit dan merasa 'kurang sempurna'.


Kita bukanlah mencari kesempurnaan --kerana merak yang mencari kesempurnaan akan kecewa. Kita mengharapkan pada Allah semata dalam setiap KUDRAT yang dipergerakkan . Nafikan diri dan segala alam ini dan isbat hanya ALLAH swt yang MAHA SEMPURNA. 

Kegagalan merupakan satu bentuk ilmu rasa --bukan untuk ditangisi dan dikecewakan bahkan ia batu loncatan untuk kita menggerakkan setiap sel otak kita agar berfungsi . barulah padan dengan segala kelebihan yang dikurniakan ALLAh swt kepada kita. Dengan segala kecanggihan teknologi yang paling maju dalam setiap inci tubuh badan kita --hanya otak kita dan kandungan air didalamnya sahaja yang menghadkan TINDKAN kita.

Cara kita berfikir dan bertindak menentukan siapa kita ...ayuh bangun dari kelekaan kepada MENCIPTA SEJARAH. Gagal sekali tidak bermakna kita gagal selamanya ...Anggaplah cabaran dos yang mematangkan pemikiran ..sebarkan kasih sayang dan cinta . Tersenyumlah kerana kehidupan ini terlalu singkat untuk kita bersedih . Gembirakan manusia seluruhnya ..buat lah sesuatu yang bermanfaat untuk masyarakat DUNIA.

Faqirnya kita disisi ALLAH ..tetapi kita bergerak dengan CINTA kepada ALLAH dan RASUL. Jiwai pengorbanan para RASUL disepanjang sejarah DUNIA. mereka juga bisa diuji dengan sebenar-benar ujian. Namun mereka bangkit dengan panduan ILAHI---menyebabkan PARSI dan QISRA berkeping-keping menyembah bumi. Mereka tidak sempurna--tetapi dengan sifat ketidaksempurnaan mereka bisa melakar TAMADUN DUNIA yang dicemburui sepanjang zaman 

Gunakanlah kuasa SYUKUR..kerana ia akan memadamkan kedukaan hati....lebih ramai mereka yang sepatutnya berduka tetapi sangat GEMBIRA .jadi mengapa kita harus bersedih ???


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...