2 Feb 2009

Fiqh NGO (Kefahaman Tentang NGO)

Cabang ilmu baru? Bahkan ia dah lama ada, cuma memberikan satu lambungan buat penggerak dakwah seantero dunia. Penulisan blog mempunyai perspektif berbagai dari pelbagai lapangan manusia. Ada mengatakan tidak suka BLOG kerana tidak mahu idea dicedok, pemikiran sempit kerana guna hidup berbakti kepada tamadun ISLAM seluruhnya. Sekadar pemula...

Sahabat sahabiah...

Aku suka menyampaikan idea yang sangat menarik ini. Fiqh NGO memandangkan adik-adik dikampus kini berhempas pulas dalam kampus memastikan gerakan dakwah tersebar semaksima mungkin, perkongsian ini mungkin memaknakan sesuatu .Begitulah hasratnya, fikrah kita yang mahukan Agenda Kemenagan Islam perlu dirancang dan dicanang dengan sebaiknya agar setiap gerakan kita bersifat inqilabiyyah(perubahan) kepada massa dan bukan statik menuruti method lama dalam arus kekalutan zaman ini.

Politik luar sedang mengalami transmisi penyesuaiannya yang sukar dijangka ibarat bom jangka. Kesempatan ini ada banyak positifnya kepada gerak kerja amal islami kita, perlu di imbas semula setiap sudut dan aspek melalui analisis swot ruang rangka mana seharusnya diubah bagi memaksimakan kesan gerak kerja kita untuk Islam. Keanjalan strategi dan mencari idea-idea baru sangat perlu, brainstorming dengan TEAM khas perlu di gerakkan bagi memastikan idea kita dapat dilunakkan dengan baik. Cuma hadkan untuk lebih bereksperimen dengan lebih jauh dan mencapah, ada perkara yang sudah dibuat perlu di review sahaja dan perkasakan, ada perlu ditukar terus memandangkan tidak releven lagi untuk di gunakan dalam massa kini. Sangat penting kita memastikan gerak kerja dan gerakan kita tidak umpama berpatah 10 langkah kebelakang semula kerana sepatutnya kita 11 langkah kedepan dan 3 langkah lagi kearah kejayaan. Ini pendapat, mungkin betul atau salah.

NGO mungkin merupakan sesuatu yang baru atau dah biasa bagi sesetengah orang. Bagi penggerak gerakan perkaderan dan dakwah memerlukan nafas dan mencari market baru bagi memasimakan tenaga yang dicurahkan untuk memastikan objektif tercapai. Kita banyak curahkan tenaga sedangkan hasilnya sangat sedikit, sedangkan tenaga itu jika diletakkan pada tempat, masa dan kondisi yang betul pada kerahan yang sama kita sepatutnya dapat lebih dari itu. Medium NGO punyai prospek dan peranan seumpama itubahkan lebih luas manfaatnya.

1) Bagi mahasiswa, penglibatan dengan masyarakat luar kampus sangat terhad. Gerakkan kita terhad kepada kertas kerja yang asyik ditolak pemerintahan KUKU BESI Universiti sedangkan program yang kita rancangkan sangat baik Untuk U dan warganya. NGO punyai medium gerak kerja yang tidak dipunyai gerk kerja di dalam kampus. Kredibiliti mahasiswa terbina dengan baik melaui pendekatan ini.

2) Melalui gerak kerja yang kita rancang ini, hampir 90 % mampu kita laksanakan jika melalui NGO. Kita gerakkan, kita capai sendiri pengalaman dan berdepan cengan cabaran realiti suasana sebenar masyarakat..bukan lagi sesama mahasiswa yang sama tahap intelek dan suasana yang terhad. Kita akan memahirkan diri kita biasakan menyumbang kepada masyarakat. Natijahnya kita tidak akan kekok selepas keluar dari kampus. Dari masyarakat untuk masyarakat seharusnya tema yang perlu dibudayakan kepada warga mahasiswa , kitalah pencorak masyarakat dan kita seharusnya pergi kelapangan bersama masyarakat diluar membina dan mencipta sejarah umat islam.

3) Gerak kerja diluar mampu mengikat kader-kader islam kepada gerak kerja amal Islami. Amal Islami di dalam kampus masih sempit pada fikiran saya. Bahkan terhalang dengan doktrin bukan-bukan..dengan satu-satunya platform yang ada dan seringkali diserang hendap dan berhempas pulas menjaga yang satu ini..terlalu tinggi harga yang kita bayar untuknya. kegagalan DAKWAH!! berpindah kepada gerak kerja diluar..platform ini beralih medium dengan nama yang sama tetapi gerak kerja NGO diluar akan memberikan impak lebih lunak. Kader Islam, diajak sendiri merasai berbakti kepada agama mereka untuk kebaikan masyarakat. Mereka akan secara sendirinya terikat dengan team ini, kerana secara tidak langsung elemen tamrin terangkum dalam gerak kerja amal islami ini, dan ukhwah pun terjalin disitu ..Sempurna silibus USRAH semuanya untuk satu sem. sekali dengan praktikal. Ini lah ideanya yang sangat menarik tetapi minta dirahsiakan kerana musuh akan mencabuli idea ini.

(bersambung)

Untuk sambungan nanti penulis nukilkan kemudian..

Penulis memperoleh idea ini selepas secara langsung menceburkan diri dalam aliran(NGO) ini dan kelihatannya ia mempunyai potensi yang lebih banyak untuk dikongsi.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...