2 Feb 2009

Kebijaksanaan Yahudi.


Setelah berada 3 tahun di Israel kerana menjalani housemanship dibeberapa hospital disana, ada beberapa perkarayang menarik dapat saya perhatikan untuk dijadikan tesis ini, iaitu"Mengapa Yahudi Bijak?". Memang tidak dapat dinafikan ramai cendikiawanberbangs a Yahudi, dari segala bidang, Engineering, musik, saintis dan yangpaling hebat ialah bidang perniagaan, dimana ia memang paling tersohor. Hampir70% perniagaan di dunia dikuasai oleh kaum Yahudi, dari kosmetik, pakaian,pemakanan, senjata, perhotelan, perfileman diHollywood dan sebagainya.

Ketika tahun kedua, akhir bulan December 1980 dan sedang saya menghitung hariuntuk pulang ke California saya terfikir apakah sebab nya kaum Yahudi begitupintar? Kenapa tuhan memberi kelebihan kepada mereka? Apakah ini suatukebetulan? Atau olah manusia sendiri? Adakah bijak boleh dijana? Seperti kilangpengeluaran?

Maka saya pon tergerak membuat tesis untuk Phd saya, disamping kebaikan untukumat sejagat dan dapat hidup secara harmoni. Untuk pengetahuan anda tesis yangsaya lakukan ini mengambil masa hampir lapan tahun, ini kerana untukmengumpulkan data-data yang setepat mungkin.

Antara data-data yang saya kumpulkan ialah pemakanan, adat resam, ugama,persiapan awal untuk melahirkan zuriat dan sebagainya dan data data tadi sayacuba bandingkan dengan bangsa dan kaum kaum lain.

Marilah kita mulakan dengan persiapan awal melahirkan zuriat. Di Israel,setelah mengetahui yang sang ibu sedang mengandung, pertama kali sayaperhatikan ialah, sang ibu akan sering menyanyi dan bermain piano dan si ibudan bapa akan membelibuku metamatik dan menyelesaikan masalah metamatik bersama suami, saya sungguh hairan kerana teman saya yang mengandungsering membawa buku metamatik dan bertanya kepada saya beberapa soalan yangbeliau tak dapat menyelesaikanya, oleh kerana saya memang minat tentangmetamatik, tentu saja dengan senang saya bantu beliau. Saya bertanya kepadabeliau, adakah ini untuk anak kamu? Beliau menjawab, "ia, ini untuk anaksaya yang masih didalam kandungan, saya sedang melatih otak beliau, semuga iamenjadi genius apabila dewasa kelak" Perkara ini membuat saya tertarikuntuk mengikut perkembangan beliau seterusnya. Berbalik kepada metamatik tadi,tanpa merasa jenoh beliau membuat latihan metamatik sehingga beliau melahirkananak.

Seperkara lagi yang saya perhatikan ialah pemakanan beliau, sejak awalmengandung beliau gemar sekali memakan kacang badam dan korma bersama susu , dan untuktengah hari makan utama beliau ialah roti dan ikan tanpa kepala bersama saladyang digaul dengan badam dan berbagai jenis kekacang, menurut beliau daging ikan sungguh baik untukperkembangan otak dan kepala ikan mengandungi kimia yang tidak baik yang dapatmerosakkan pengembangan dan penumbuhan otak anak didalam kandungan. menurutbeliau ini adalah adat orang orang yahudi ketika mengandung dan ianya menjadisemacam kewajipan untuk ibu ibu yang sedang mengandung mengambil pil minyakikan.

Ketika saya diundang untuk makan malam bersama orang orang Yahudi, perkarapertama yang saya perhatikan ialah menu mereka. Setiap undangan yg samaperhatikan ialah mereka gemar sekali memakan ikan (hanya isi atau fillet) danbiasanya daging tidak akan ada bersama dimeja jika ada ikan, menurut mereka,campuran daging dan ikan tak elok dimakan bersama. Salad dan kacang adalahsuatu kemestian, terutama badam.


Seperkara yang pelik ialah mereka akan memakan buah buahan dahulu sebelum memakan hidanganutama. Jangan terperanjat jika anda diundangkerumah Yahudi anda akan dihidangkan buah buahan dahulu. Menurut mereka, denganmemakan hidangan kabohidrat (nasi atau roti) dahulu kemudian buah buahan, iniakan menyebabkan kita merasa ngantuk dan lemah dan payah untuk memahamipelajaran disekolah.

Di Israel, merokokadalah taboo, apabila anda diundang makandirumah Yahudi, jangan sekali kali merokok, dan tanpa malu mereka akan menyuruhanda keluar dari rumah mereka dam merokok diluar rumah mereka. Menurut saintisdi Universiti Israel , siasatan menunjukkan nikotin dapat merosakkan sel utamapada otak manusia dan akan melekat pada genes, ini bermakna keturunan perokokbakal membawa generasi yg cacat otak ( bodoh atau lembab). Suatu penemuan ygdahsyat ditemui oleh saintis yg mendalami bidang genes dan DNA. Para perokokharap ambil perhatian. (Ironi nya, pemilik pengeluar rokok terbesar adalah ……tekalah sendiri..!)

Perhatian saya selanjutnya ialah melawati tadika mereka, Pemakanan anak anaktadi cukup dikawal, makanan awal ialah buah buahan bersama kacang badam,diikuti dengan menelan pil minyak ikan (code oil lever) Didalam pengamatansaya, kanak Yahudi sungguh bijak dan rata rata mereka memahami 3 bahasa iaituHebrew, Arab dan Inggeris dan sedari awal lagi mereka telah dilatih bermainpiano dan violin, ini adalah suatu kewajipan. Menurut mereka bermain musik danmemahami nota notanya dapat meningkatkan lagi IQ kanak kanak dan sudah tentubakal menjadikan budak itu bijak.

Ini menurut saintis Yahudi, gegaran musik dapat stimulate (semacam senamanuntuk otak) maka itu terdapat ramai sekali genius musik terdiri dari kaumYahudi.

Seterusnya ke darjah 1 hingga 6, anak anak Yahudi akan diajar metamatikberkonsepk an perniagaan dan pelajaran sains amatlah diberi keutamaan. Di dalamperhatian peribadi saya, perbandingan dengan anak anak di California , ianyajauh berbeza tentang IQ dan boleh saya katakan 6 tahun kebelakang!! !. Segalapelajaran akan dengan mudah di tangkap oleh anak Yahudi. Selain dari pelajarantadi sukan juga menjadi kewajipan bagi mereka dan sukan yg diberi keutamaanialah memanah, menembak dan berlari, menurut teman saya ini, memanah danmenembak dapat melatih otak mem fokus sesuatu perkara disamping mempermudahkanpersi apan untuk perhidmatan negara.


Selanjutnya pemerhatian saya menuju ke sekolah tinggi (menengah) disini muridmurid ditekan dengan pelajaran mata sains dan mereka digalakkan menciptaproduk, segala projek mereka walaupon kadangkala kelihatannya lucu danmengarut, tetap diteliti dengan serius apatah lagi ianya berupa senjata, perubatandan engineering, idea itu akan dibawa ke institute tinggi di Politeknik danUniversiti.

Satu lagi yg di beri keutamaan ialah fakulti perniagaan. Saya sungguhterperanjat melihat mereka begitu agresif dan seriusnya mereka tentangperniagaan. Diakhir tahun diuniversiti, para penuntut dibidang niagadikehendaki melakukan projek dan memperaktik kanya dan anda hanya akan lulusjika kumpulan anda(10 pelajar setiap kumpulan) dapat keuntungan sebanyak$US1juta! Anda terperanjat? Itulah kenyataan, dengan rangkaian seluruh duniadan ditaja sepenuhnya oleh syarikat milik Yahudi, maka tidak hairanlah merekadapat menguasai ½ perniagaan didunia! Siapakah yg mencipta design Levis ygterkini? Ianya dicipta di Universiti Israel oleh fakulti bisnes dan fesyen.

Pernahkah anda melihat cara orang Yahudi melakukan ibadah mereka? Salah satucaranya ialah dengan menggoyangkan kepala mereka, menurut mereka ini dapatmengaktifkan otak mereka dan menambahkan oksijan dikepala, banyak ugama lain diTimur Tengah, seperti Islam juga ada menyuruh umatnya menunduk ataumenggoyangkan kepala, ini guna dapat mensimulasikan otak kita supaya bertambahaktif. Lihat orang orang Jepun, mereka sering menunduk nundukkan kepala danianya sebagai adat. Ramai orang orang Jepun yg pandai? Adakah ianya sebagaikebetulan? Kegemaran mereka ialah sushi (ikan mentah). Adakah ini kebetulan?Fikirkanl ah!

Berpusat di New York, Dewan perniagaan Yahudi bersedia membantu mereka ygberminat untuk melakukan bisnes (sudah tentu untuk Yahudi sahaja) jika merekaada idea yg bernas, jawatan kuasa akan memberi pinjaman tanpa faedah danpentadbir dari jawatan kuasa tadi akan bekerjasama dengan anda untuk memastikanyg perniagaan mereka menurut landasan yg betul. Maka itu lahirlah Starbuck,Dell comptr, Cocacola, DKNY, Oracle, Perfileman di Hollywood, Levis, DunkinDonut dan ada beratus kedai ternama dibawah naungan dewan perniagaan Yahudi diNew York. Graduan Yahudi dari fakulti perubatan New York akan disarankan untukmendaftar dipersatuan ini dan digalakkan memulakan klinik mereka sendiri denganbantuan wang tanpa faedah, barulah saya tahu mengapa hospital di New York danCalifornia sentiasa kekurangan doktor pakar.

Kesimpulanya, pada teori saya, melahirkan anak dan keturunan yg bijak bolehdilaksanakan dan tentunya bukan semalaman, ianya memerlukan masa, beberapajenerasi mungkin? Persiapan awal adalah ketika sang ibu mengandung, galakkanlahsiibu melakukan latihan metamatik yg mudah tetapi konsisten disamping mendengarmusik klasik. Seterusnya ubahlah cara pemakanan, makanlah makanan yg elok danberhasiat yg baik untuk otak, menghayati musik sejak kecil adalah baik sekaliuntuk penumbuhan otak kanak kanak, dengan bermain piano dan violin sudah tentudapat melatih anak anak mencerdaskan otak mereka demikian juga sukan ygmemerlukan konsetrasi yg tinggi, seperti memanah, bola keranjang, dart danmenembak.

Merokok menjanjikan jenerasi yg moron (goblok) dan sudah tentu genes bodoh akanmengikut ke jenerasi siperokok. Lawatan saya ke Singapore pada tahun 2005 amatmemeranjatkan sekali, disini perokok seperti dianak tirikan dan begitu susahsekali untuk perokok dan anda tahu berapa harga sekotak rokok? US$ 7 !!! inibersamaan perbelanjaan sehari untuk makan anda!! Saya puji sekali sikappemerintah Singapore dan menkjubkan sekali!!! dan seperti Israel ianya begitutaboo dan cara pentadbiran dan segi pembelajaran mereka hampir serupa denganIsrael , maka itu saya lihat banyak institusi pelajaran mereka bertaraf duniawalaupon hakikat nya negeri Singapore hanyalah sebuah pulau sebesar Manhattan!!

Anda mungkin muskil, benarkah merokok dapat melahirkan jenerasi goblok, sayatelah menemui beberapa bukti menyokong teori ini. Lihat saja Indonesia, jikaanda ke Jakarta, dimana saja anda berada, dari restoran, teater, kebun bungahingga kemusium hidung anda akan segera terbau asak rokok! Dan harga rokok?Cuma US$ .70cts !!! dan hasilnya? Dengan penduduknya berjumlah jutaan orangberapa banyak kah universiti terdapat disana? Hasil apakah yg dapatdibanggakan? Teknologi? Jauh sekali. Adakah mereka dapat berbahasa selain daribahasa mereka sendiri? Mengapa mereka begitu sukar sekali menguasai bahasaInggeris? Ditangga berapakah kedudukan mereka di pertandingan metamatiksedunia? Adakah ini bukan akibat merokok? Anda fikirlah sendiri.

Di tesis saya ini, saya tidak akan menimbulkan soal ugama atau bangsa, adakahYahudi itu zalim sehingga diusir dari semenjak zaman Paraoh hingga ke Hitler,bagi saya itu isu politik dan survival, yg ingin saya ketengahkan ialah, mampukah kita dapat melahirkan jenerasi yg bijak seperti Yahudi? Jawabanya ialahmungkin dan tidak mustahil dan ianya memerlukan perubahan, dari segi pemakanandan cara mendididik anak dan saya kira hanya memerlukan 3 jenerasi sahaja. Inidapat saya lihat sendiri tentang cucu saya, ini setelah saya mengajar anak sayamelalui program yg telah saya nyatakan diatas tadi, pada umur 9 tahun (cucusaya) dia dapat menulis esay sepanjang 5 mukasurat penuh. Esay nya hanyalahmengenai Mengapa saya gemarkan tomato!

Selamat sejahtera dan semuga kita dapat melahirkan manusia yg bijak danbersifat mulia untuk kebaikan manusia sejagat tanpa mengenal batasan bangsa.

Dr. Stephen Carr Leon

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger