11 Feb 2009

Muhasabah Diri..

Siapa berani mendabik dada dia pejuang ISLAM...? Pemikiranku meleret memikirkan kata-kata ini yang dirasakan mengasak segenap urat dan nadi seluruh badan.

Suasana persekitaran banyak mempengaruhi hidup kita sehari-harian...Apa pendapat kalian tentang usul yang penulis cuba lontarkan..?

1) Lutfi merupakan seorang ahli gerakan Islam , kesana-kemari menganggap diri pejuang..menyampaikan risalah dakwah. tetapi amalnya tidak pernah lebih baik melainkan kekal seperti biasa bahkan semakin berkurang pula.

2) Anda sering mengajak manusia ke pada yang lebih baik..dan menegah dari yang buruk. namun hakikatnya anda sendiri masih melakukan yang buruk itu..mengapa jadi begitu?

3) Anda terus berdakwah, mengikuti manhaj yang di gubal dengan segenap tenaga...habis siap semuanya anda mendapati tiada satupun anda dapat mengikutinya dan anda sendiri tidak istiqamah dengan apa yang anda sendiri gagaskan..... adakah anda hampir putus asa?

4)setiapkali ujian melanda anda cuba positif, menghadapai dengan rasa lapang dada..namun jauh disudut hati anda ..anda tahu bahawa Allah sedang menghukum anda kerana anda sebenarnya katakan apa yang anda sendiri tidak perbuat...

5) Kamal naik meluat dengan segala yang di perkatakan Sulaiman...Bijak berkata tetapi satupun tak tahu nak buat..Apa pendapat anda tentang orang ini?

6) Anda memiliki banyak ilmu , namun ilmu tersebut tidak memberikan manfaat kepada anda....
Anda terperangkap dengan nafsu sendiri...tetapi asyik menyalahkan orang lain...Orang jenis apakah ini?

7) Anda cuba meniru-niru gaya, pemikiran, dan cara seseorang...akhirnya anda sendiri pun tidak tahu apa yang anda cuba jadi sebenarnya? dan dalam percakapan anda sentiasa mengambarkan anda orang paling yakin dengan idea meniru -niru ini... semua orang melihat anda macam bagus, tapi anda sendiri mengetahui bahawa anda sendiri pun berharap agar tiada orang tahu kelemahan anda ini..... sampai bila anda rasa orang ini boleh bertahan berpura-pura begini?

8) zulkarnain merasakan banyak menyumbang kepada gerakan dakwah....sampai satu tahap ia tepu dengan tugasan yang berat..dan mengeluh..bila lah aku boleh berhenti dari buat kerja ni...
Tak semena-mmena Allah kabulkan doanya...dan ia meyepi mengatakan mahu rehat sebentar..namun semakin lama ia semakin tersisih dan mula selesa dengan keadannya begitu....dan hilang dalam kabus kecelaruan fikirannya sendiri. bagaiman boleh kita bantu orang ini?

9)ALI tak berani berdepan..jadi ALI membelash sahabat nya di belakang!!!.... ALI merasakan tidakannya betul dan terus membelasah sahabatnya tanpa sempat memperbaiki apa2....


Idea - idea ini timbul dari cermatan atas realiti yang berlaku kalangan sahabat-sahabatku...
Mungkin ada pembaca faham dan mungkin ramai yang tak faham...tak menagpalah, setiap kita pasti akan melintasi satu dari usul-usul tadi..walahualam

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...