2 Apr 2009

Keindahan SYURGA, dan penyesalan penghuni syurga...

Saidina Ali kw pernah berkata, "Bahawa batang pokok syurga itu daripada emas dan dahan ya daripada perak . Jika batangnya daripada perak maka dahannya daripada emas .Bila angin bertiup daun-daun kayu akan mengeluarkan bunyi atau suara yang amat merdu dan sedap di dengar.

Keluar dari atasnya pakaian yang amat indah dan cantik. Dari bawahnya pula keluar kuda-kuda yang mempunyai dua sayap berlapikkan pelana yang bertatahkan dardan dan yaqut. Binatang ini tidak berak dan keencing selama-lamanya . Bersih dari semua kekotoran dan najis. Wali-wali Allah swt sahaja yang dibenarkan mengenderai kuda-kuda itu.

Ia terbang ketempat-tempat yang dikehendaki tuannya.

Mereka yang tiadak berpeluang menaikinya akan bertanya kepada Tuhannya, "Apakah sebabnya orang-orang tertentu sahaja yang berhak menaiki kuda itu? Sedangkan kami sudah pun berada di dalam syurga?

Allah berfirman :( cuba fahami betul-betul apa yang cuba disampaikan disini)

"Mereka itu adalah hambaKu yang
-Selalu bangun malam dan meninggalkan tempat tidur mereka lalu bersembahyang waktu separuh malam yang akhir. Sedangkan kamu banyak tidur malam.
-Mereka selalu berpuasa sunat pada siang hari, ikhlas dan khusyuk kepadaKU, tetapi kamu selalu banyak makan diwaktu siang hari.
-Mereka selalu keluar meninggalkan anak-anak dan isteri untuk berperang sabil tetapi kamu banyak suka duduk di rumah bersama isteri dan anak-anak kamu.
-Mereka banyak mengorbankan hartanya untuk jalanKU , tetapi kamu masih juga bakhil dan kedekut"


Mereka hanyak dapat memerhatikan peluang yang diberikan kepada kawan-kawannya menaiki kuda tersebut. Sedang menaiki kuda-kuda tersebut rasanya amat lazat , seronok ,selesa dan tidak menjemukan.

1 comment:

solehati said...

Subhanallah...
memang cemburu macam ni...
kena kuat lagi la 'bekerja' untuk ladang akhirat ni...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger