24 May 2012

Kerjaan TURKI menjawab KJ yang bermasalah

Pendidikan di TURKI boleh sahaja percuma, Dalam MALAYSIA sahaja yang kecoh ..bukan nak bagi PERCUMA bahkan kerajaan buat berniaga lagi...jadikan pelajar BERHUTANG+ INTEREST dengan pelbagai alasan tak muansabah. SISTEM korup. Belum bekerja , RAKYAT yang warganegara sudah dibelit denagn HUTANG bila habis belajar. Dalam masa bantu rakyat, BUNUH RAKYAT sendiri ...sistem pendidikan di niagakan untuk kepentingan mereka( siapa lagi BEB ...?)

Patut MALAYSIA belajar dari TURKI bagaimana mampu menyara rakyat mereka dengan PENDIDIKAn PERCUMA. Bukan menegakkan benag yang basah..

Ikuti ..ZASSSS....

SUMBER: VIDEO

Jelas dalam video kat atas neh kedutaan turki mengesahkan bahawa ;

1. Pendidikan sekolah dari sekolah rendah sampai sekolah tinggi = 11 tahun adalah PERCUMA.

2. Dulu pelajar kena bayar untuk buku tetapi sekarang satu sen pun tak perlu bayar. Semakin lama semakin banyak kemudahan sediakan untuk rakyat mereka.

3. PERCUMA untuk rakyat turki = warganegara turki of course.

4. Pendidikan universiti jika universiti kerajaan juga adalah PERCUMA. Walaupun ketika baru2 masuk mereka kena bayar sesuatu tetapi ia adalah sangat2 murah selebihnya ia adalah percuma.

5. Hanya universiti swasta di turki jek kena bayar. Memang mahal.

Jadi jika kj bercakap pasal demo kenaikan yuran tue, aku rasa ia mengenai universiti swasta kot. Bukan pasal universiti kerajaan. Tempat terhad menyebabkan ada yang terpaksa pergi ke swasta sebab nak belajar tapi tak malu ke dengar bila Orang Turki sendiri cakap Malaysia kaya sebab ada petroleum tapi pendidikan percuma tak wujud disini? ..( buat berniaga lagi ada-MANSUH PTPTPU)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger