4 Jun 2009

KBM...Kelab Bimbingan Mahasiswa UPM...Apa ?




apa anda tahu tentangnya..? tolong respon... iNI bUKAN SATU BENTUK PROVOKASI ATAU PUNY A APA2 AGENDA TERSEMBUNYI..

Perkongsian ini mungkin beroleh manfaat yang besar..
wallhaua'lam


RESPON 1
Assalamu'alaikum wbt,

saudara Amirul....

ana MOHD FUAD HILMI ZAKARIA, presiden KBM.
ana terkilan dengan kenyataan saudara ni.
anta berada dalam jemaah yang declare jemaah ISlam..tp, mengeluarkan kenyataan APA??? tentang KBM.

ana rasa saudara ni seorang yang tidak bijak dalam berdiplomasi dan berda'wah...kerana apa?
kerana saudara telah mennyebabkan orang salah anggap dengan kenyataan saudara...
jika saudara seorang yang berani dan hebat...bukannya penakut...anta tidak akan membincangkan hal ini dlam blog...nmpak seprti ingin memburukkan KBM...ana pernah berbincaNG DENGAN IQBAL,SYUKRI untuk mengadakan usrah antara pimpinan bagi bekerjasama, namun tidak dapat jawapan...
anta jgn kata yg pmi shj jemaah yg baik...jgn ta'sub syeikh...
kita org ISLAM...marilah kita mencari di mana titik persamaan antara kita,bukannya mencari titik-titik perbezaan yg boleh menyebabkan kita sesama ISLAM bergaduh dan bertelagah...

harap anta faham,,,anta pun mahasiswa...bkn semseng jalanan.
"jika org fasik dtg menceritakan sesuatu kpd kita, maka hendaklah diselidiki terlebih dahulu".

ana harap anta boleh jumpa dengan ana (0129520396).utk mencari titik persamaan...
ana tidak pernah takut dan jadi pengecut...mcm anta yang cuba menjatuhkan KBM ana tahu semuanya...tp,ana tidak suka bergaduh,,,tp,bila sarang tebuan dijolok...akan mengamuklah tebuan itu...kerana tidak tenteram...

ana harap anta boleh buang tentang kenyataan anta tu.

JAWAPAN 1:


Sedikit pembetullan....APA ..merujuk kepada konotasi untuk memahami, dan mencari jawapan, bukanlah seperti yang disangkakan.

Tiada daya dan kekuatan, melainkan semuanya DARI ALLAH jua.

1. Ana secara jujur memmohon maaf kepada semua ahli KBM, apa-apa yang terkandung padanya serta sesiapa jua yang bersamanya jika ini menimbulkan suasana tidak selesa, atau salah faham, atau apa-apa jua perselisihan yang mencarik-carik keutuhan persaudaraan sesama ISLAm sedang semuanya dalam satu kapal melayari bahtera dakwah...sekali lagi ana mohon ampun ..sedang bukan itu pula tujuan dan niatnya.

2. Sungguh, nampaknya saya memeng tidak bijak dan jahil dalam berdiplomasi...jika itulah kelemahan saya yang dilihat , saya akur dan segala yang baik itu kepada ALLAh swt jua saya pulangkan semula.

3. Pastinya soal siapa hebat dan penakut, berani atau pengecut tidak timbul..bukan isu yang sepatutunya ditimbulkan..jauhkan diri kita dari sentimen yang mengeruhakn keadaan .Itu Fundemental serta asas. begitu juga perbincangan enta dgn sgn sahabat-sahabat ana. ana tidak akan bincagkan ia disini kerana pastinya mereka buat apa yang patut mereka buat..bukan soal tidak berkerjasama bersama KBM. Pastinya saudara masak dengan situasi ini.

4. Adapaun ta'adud jemaah terkandung padanya mudharat yang sangat besar...ana sangat bersetuju apa pun jemaah tiada yang lebih baik melainkan apa yang dimulakan oleh Rasulullah saw. Ana Bukan ta'sub..bukan juga mengiakan mana 2 jemaah salah ..ini baik , ini kurang...Menghukum sesama sendiri..dan terbelit dalam isu yang tidak pernah habis... Kita henti disisni tentang itu.

Fikh Ta'adud jemaah ini berlarutan, dimana2 kampus ...realitinya hanya hangat dibincangkan dalam kampus, sebaik keluar semua bersatu dan bertaut kembali dan bersilang dan bertemu dengan titik-titik yang saudara maksudkan; diluar KBM kah dia , PMI kah dia, JIM kah dia...mereka matang bergerak kerja.. MEDAN KAMPUS hanya wasilah pentarbiyahan yang sekelumit cuma, bermain-amain dengan masalah depan mata..hakikatnya berapa ramai yang benar-benar iltizam dengan jemaah selepas keluar dari kampus, dan berapa ramai pula yang iltizam dengan gerak kerja ISLAM? walaupun dialah naqqib yang mengatakan ini jemaah tidak betul, itu jemaah salah, ini tak tepat dan begian-begian..diluar dia tetap tidak bersama jemaah...

Sebagai pimpinan, mungkin kita terkadang tersilap membaca keadaan, dan itu yang ana lakukan.... menwujudkan salah faham yang tak berkesudahan.

Jika enta katakan ana berusaha "untuk cuba menjatuhkan KBM "... maka ana serahkan ia pada hadrat ALLAH untuk adilinya. Apa pun versi yang enta dengar, dari sumber apapun...maka telebih dahulu ana menafikan ia. Bodohnya ana, menjatuhkan KBM... sedang ia seiring dalam gerak kerja ISLAM... Jangan pula dikata usaha membawa usrah adalah uasaha bersaing menjatuhkan KBM...., atau juga menyampaikan fakta sejarah serta realiti dalam jemaah juga usaha menjatuhkan... Teruskan perkasakan KBM, rancanglah apa jua strategi perkemaskan saf...janalah seramai mungkin kader-kader ISLAM... teruskan gerak kerja ISLAM berbanding memikirkan "ana cuba menjatuhkan KBM". Ana tidak lah senakal itu, namun jika memang ada juga yang merasakan ana cuba menjatuhkan KBM...melabelkan ana samseng jalanan seiras label yang diberikan kepada MAT REMPIT.. maka apalah diri yang lemah ini dapat perbuat, Kepada ALLAH jualah tempat hamba mengadu..

5. PMI bukan ibarat tebuan....tetapi pokok BUAH .dilempar ia dengan batu, dibaling ia dengan selipar..di jolok ia..dibalas pula dengan BUAh yang ranum. Bagitulah hendaknya kita melayan saudara kita seISLAM.

Ana pasti persepsi serta pandangan negetif yang menghijab kita selama ini, bersangka-sangka.. menjadi punca perpecahan sesama kita...ketulusan berdakwah..., kesan ana mengatakan apa yang tidak ana perbuat menjadi kafarah buat diri ana sendiri serta jemaah.

6. Ya AKHI.... mungkin ana sekarang baru memahami kepada persoalan sebenar ana; APA PMI ???. Terimakasih kerana sudi merespon dan membantu ana memahami persoalan sebenar ana ini. SEERu ALA BARKATILLAH..Semoga ALLAH PIMPIN KITA SEMUANYA.

Respon 2

afwan akhi...wa syukran...jazakallahu khoiran kathira...itulah yang ana nak katakan,

ana xpernah fikir yang KBM tu hebat ,ana dan rakan2 sentiasa berusaha untuk bekerjasama dengan PMI...ana kenal sangat IQBAL, SYUKRI, n budak2 PMI yg lain tu...dan ana ade sedikit terkilan dengan sisters2 PMI n ade sesetengah brothers juga yg mengatakan ana n KBM "mencuri" budak2 PMI utk program n mcm2 lagi...ape ni syeikh...???

kite sesama kelab yg menegakkan kebenaran dan mencari redho ALLAH...dan ana xpernah melarang budak2 kelab ana join mana2 kelab...asalkan utk redho ALLAH semata-mata...malahan jika ada senior2 KBM yg marah ana n budak2 ana pi join program lain...ana marah senior2 tu...dioraNG xde hak langsung...

ana harap anta boleh bincang ngn ana n ahli kBM yg lain bersama PMI untuk memurnikan dan menjernihkan air yang sedang mengeruh...bagi ana...ISLAM itulah jemaah...kelab n persatuan tu..hanya wadah utk bergerak...

marilah kita mencari titik2 persamaan...

"bekerjalah kerana ALLAH".

Jawapan 2:

1. Menjawab sesetengah telahan yang memanaskan telinga seperti itu, ana juga akan merasakan benda yang sama andai berlaku pada PMI. Perselisihan yang berlaku dikalangan muslimat PMI mungkin wajar untuk ana memohon maaf, dan janganlah dinisbahkabn kepada PMI itu secara keseluruhhannya.. Perkara hear say yang mereka terima mungkin menjadikan mereka bertindak demikian. Apapun dipihak ana sendiri, juga memegang pendirian yang sama ,

sertailah apa jua persatuan..cuma perlu jelas kepada siapa wala' pada pimpinan nak diletakkan. Ana tidak memaksa sesiapa menyertai PMI..ana jelaskan apa yang wajar ana jelaskan dan ana pulangkan kepada mereka memilih mana2 yang dikehendaki, memilih kepada siapa ketaatan nak diletakkan....jika mahu bersama PMI ..silakan, bersedia mengikut peraturannya..adapun jika mahu bersama KBM, atau JIM atau apa jua yang menegakkan ISLAM ana kira itu pilihan mereka... Jangan dek disebabkan beberapa orang ini 2 Gerakan ini pula bertelagah... Adalah lebih utama mengelak mudarat dari mendapat sedikit manfaat. Toleransi dan mengekalkan komunikasi telus yang konsisten kunci kepada penyelesaian salah sangka ini.

mana mungkin ana mahu menghalang pilihan anak usrah.. Bagitu lah ana raikan beberapa anak usrah ana kini.... walaupun hati berat melepaskan, namun ia tidak mengecewakan asalkan mereka terus iltizam dengan gerak kerja jemaah.

2. Asas kepada persefahaman yang mahu diwujudkan seharusnya bermula dari pucuk pimpinan.... lunakkan kefahaman pengikut agar mereka tidak bertelagah sesama sendiri. Pastinya , pentarbiyyahan yang panjang serta memerlukan kerahan tenaga ini memenatkan. Namun pastinya dengan izin ALLAH ia berbaloi.

3. Ana bukan lagi saf utama untuk enta rujuk, ana sendiri kini merupakan pengikut, .... Ana akan suarakan diperingkat pimpinan pusat agar mereka melakukan sesuatu untuk ini. Semoga beroleh kita padanya rahmat untuk JAMAAH semuanya.

2 comments:

abu said...

Assalamu'alaikum wbt,

saudara Amirul yg hebat...

ana MOHD FUAD HILMI ZAKARIA, presiden KBM.
ana terkilan dengan kenyataan saudara ni.
anta berada dalam jemaah yang declare jemaah ISlam..tp, mengeluarkan kenyataan APA??? tentang KBM.

ana rasa saudara ni seorang yang tidak bijak dalam berdiplomasi dan berda'wah...kerana apa?
kerana saudara telah mennyebabkan orang salah anggap dengan kenyataan saudara...
jika saudara seorang yang berani dan hebat...bukannya penakut...anta tidak akan membincangkan hal ini dlam blog...nmpak seprti ingin memburukkan KBM...ana pernah berbincaNG DENGAN IQBAL,SYUKRI untuk mengadakan usrah antara pimpinan bagi bekerjasama, namun tidak dapat jawapan...
anta jgn kata yg pmi shj jemaah yg baik...jgn ta'sub syeikh...
kita org ISLAM...marilah kita mencari di mana titik persamaan antara kita,bukannya mencari titik-titik perbezaan yg boleh menyebabkan kita sesama ISLAM bergaduh dan bertelagah...

harap anta faham,,,anta pun mahasiswa...bkn semseng jalanan.
"jika org fasik dtg menceritakan sesuatu kpd kita, maka hendaklah diselidiki terlebih dahulu".

ana harap anta boleh jumpa dengan ana (0129520396).utk mencari titik persamaan...
ana tidak pernah takut dan jadi pengecut...mcm anta yang cuba menjatuhkan KBM ana tahu semuanya...tp,ana tidak suka bergaduh,,,tp,bila sarang tebuan dijolok...akan mengamuklah tebuan itu...kerana tidak tenteram...

ana harap anta boleh buang tentang kenyataan anta tu.

abu said...

afwan akhi...wa syukran...jazakallahu khoiran kathira...itulah yang ana nak katakan, ana xpernah fikir yang KBM tu hebat ,ana dan rakan2 sentiasa berusaha untuk bekerjasama dengan PMI...ana kenal sangat IQBAL, SYUKRI, n budak2 PMI yg lain tu...dan ana ade sedikit terkilan dengan sisters2 PMI n ade sesetengah brothers juga yg mengatakan ana n KBM "mencuri" budak2 PMI utk program n mcm2 lagi...ape ni syeikh...???
kite sesama kelab yg menegakkan kebenaran dan mencari redho ALLAH...dan ana xpernah melarang budak2 kelab ana join mana2 kelab...asalkan utk redho ALLAH semata-mata...malahan jika ada senior2 KBM yg marah ana n budak2 ana pi join program lain...ana marah senior2 tu...dioraNG xde hak langsung...
ana harap anta boleh bincang ngn ana n ahli kBM yg lain bersama PMI untuk memurnikan dan menjernihkan air yang sedang mengeruh...bagi ana...ISLAM itulah jemaah...kelab n persatuan tu..hanya wadah utk bergerak...
marilah kita mencari titik2 persamaan...
"bekerjalah kerana ALLAH".

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...