10 Jun 2009

Memenung nak kahwin?


Apekebendelah....Karut... Jiwa kacau, Celaru lah ni....Cepat-cepatlah sikit .Dah masa lah tu..

Beberapa perkataan yang dihamburkan apabila sesetengah individu yang kepala agak miring ke kiri kerana berat memikirkan tang membina PERKAHWINAN meluahkan rasa. Tuuu ddia ah..silap cakap dapat lah. Perkara TABOO seperti ini jarang dibincagkan secara terbuka, menjaga adat dan mengelak malu mungkin. Maka ia didiamkan.

Memerhatikan gelagat beberapa sahabat, aku tersenyum sendirian, Otakku berputar ligat mahu merakamkan ini dalam bentuk ayat-ayat di dalam blog. Sindrom sindrom terlupa letak kunci mortor kat mana , baju hilang, seluar salah letak sampai tak jumpa kat mana ntah, baju tak berbasuh seminggu...masak nasik sampai hangus, minum air bekas kuching BA (atau panggilan manja LEMAN), hilang kunci motor, duduk sorang-sorang, kejap-kejap mengeluh, kejap-kejap mengeluh...berbaring dengan lengan atas dahi macam memikir masalah dunia... tu tanda lah tu. Kepala sudah "MIRING KEKIRI" M ungkin ia lumrah bagi mereka yang beranjak-anjak ke alam yang lebih mencabar. BERUMAHTANGGA..


Ha baru tau pening tak pening nak memikir tang marhalah tinggi ini. Nak bina bukan main susah ,nak runtuh mudah sekali. Berbalik semula, Lebih bahaya jika mereka ini dibiarkan lama-lama... solat tak husyuk, buat kerja serba tak jadi..asyik dok pegang HP ke hulu kehilir walaupun tak dak orang pun nak sms... Namun bak kata orang kalau dah ada jodoh tak kemana..kita tenangkan jiwa dengan peringatan dan motivasi dari ALLAH swt. Saat itu baru sedar rupanya IBLIS dok permain jiwa-jiwa ini. Sibukkan diri dengan yang menghampirkan diri dan meguatkan cinta kepada ALLAH swt. Maka semua makhluk akan mengasihi diri kita.

Memang susah membina PERKAHWINAN, bila bincang bab duit...wooo, haaaa....apa?..Itulah perkataan yang keluar terkejut, manakan tidak belanja perkahwinan meningkat. Begitulah iblis menipu kita, kita wajib berusaha..yakin rezki ALLAh ada dimana-mana. Kita usaha, sampai masanya nanti insyaALLAh mudah jalannya. Cuma bersabar lah sedikit....cuba memahami hikmah yang ALLAH swt nak bagitau kepada kita Wujudkan perbincagan yang penuh hikmah semoga disana beroleh kebaikan yang banyak, jangan dok pening-pening.....

Belum bincag bab keluarga, maslaah keluarga, pekerjaan, perjuangan jemaah, pembelajaran... dengan macam-macam lah lagi.... Semoga jika dengan niat yang betul susah payah ini dikira sebagai pahala menahan jiwa /mujahadah membina marhalah keredhaan ALLLAH ataupun Membina Strategi kemenagn ISLAM...Semoga disana ada bahagian ybagi tiap-tiap mereka yang terus iltizam.

Bagi yang sedang mencuba nasib, teruskan mencuba semoga kelak ALLAH temukan dengan yang sesuai berasaskan keperluan agama dan perjuangan ISLAM .

Tulisan ini tidak merujuk kepada mana-mana individu , sekadar perkongsian dengan beberapa sahabat dari kampus-kampus yang ada... semoga beroleh kita sedikit manfaat...

Alah lebih mengetahui..
Maaf ats segala silap salah.

1 comment:

kucinkacak said...

oo..minum air dalam bekas Leman na..patut le bekas air tu takde..nta pakai ea?huhu...makanan kucin pun makin kurang dah..sape le yg kongsi same tuh..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...