29 Mar 2012

Mengenal Cinta menurut padangan Ibnu Qayyim Al Jauziyyah


Tafakur: dengan kasih sayang kucing kepada anak-anaknya, apa kekuatannya yang kita pelajari untuk manfaat dakwah?

Dakwah cinta sangat memberikan kesan mendalam kepada qalbu. Getaran asyik berbunga–bunga dalam hati yang hanya dapat di nikmati dengan deria HATI ( ruhiyah) .

Namun deria rasa yang kasar juga telah dapat menikmati sifat cinta yang ALLAH swt limpahkan kepada makhluknya. Mendengar dendangan nasyid juga lagu –lagu cinta menjadikan seseorang mengimbau 1001 rasa yang indah-indah.. Khayalan dibuai-buai menjadikan cinta sangat istimewa buat seseorang.

Namun syarah cinta boleh dibahaas dengan wajah yang berlapis-lapis dari cinta makhluk sehinggalah kepada puncak tertinggi cinta..ALLAH dan RASUL. Disanalah hakikat cinta yang rasanya(dzauqi), lebih hebat dari cinta berlainan jantina atau cinta ikatan kekeluargaan..
Buana hati terusik dan merekah menisbahkan cinta sesama manusia. Kuat ikatannya, pelbagai nisbah mentafsirkan rasa yang hakikatnya ALLAH swt sahaja mengetahui. Dititipkan dalam bekas suci hati hambaNYA., melebar rahmat ini keseluruh alam mewujudkan keamanan dunia tanda cintaNYA kepada makhluk ciptaanNYA.

Bercinta sesama manusia , ada sanggup menamatkan riwayat hidup, mengasigkan diri, menangis saat kecewa cinta yang didambakan tidak kunjung mari. Kuatnya kesan cinta, namun jika di tunggang nafsu maka ia kecundang dengan cinta khayalan makhluk.
.
Maka jika cinta ALLAH dan RASUL lebih lagi kuat natijahnya…, kesanggupan mati kerana ALLAH dan RASUL juga tanda natijah cinta bahkan ia kejayaan hakiki cinta.

Melayarilah bahtera dunia ini dengan sesungguh –sungguh memburu cinta ALLAH swt yang sangat hebat nikmatnya!.. Maka pengarang kitab Cinta menggariskan tanda-tanda cinta yang menjadi pedukung rasa cinta itu. Semoga beroleh kita manfaat yang banyak guna mencari limpahan kasih sayang ALLAH dan RASULNYA.
Berkata arifbillah; melakukan ketaatan sedang hati tidak cinta menisbahkan pura-pura

Maka tanda-tanda cinta yang menjadi pedukung rasa cinta ( mensyarah pada cinta ALLAH ) itu padanya 19 perkara yang perlu kita hayati. Bawalah sifat –sifat ini kepada masyarakat untuk meraih cinta ALLAh dan Rasul.

1) Memanahkan dan menghalakan padangan mata (mata hati) pada yang dicinta
2) Malu-malu jika orang yang dicintai memandangnya
Eg ;menundukkan padangan dalam solat, beradab depan ALLAH swt.
3) Sentiasa mengingati orang yang dicintai dan menyebut-nyebutnya-
“Sessungguhnya hamba Ku (yang sebenar ) adalah setiap hambaKu yang menyebutKU .Tanda cinta sejati adalah menyebut orang yang dicintai tatlkala senag dan susah”
4) Tunduk kepada perintah orang yang dicintai
Zuhud paling tinggi adalah menghindari setiap kehendak yang bertentangan dengan kehendak yang dicintai…Bait syair mengungkap “ Kau dehakai Allah dan kau katakan mencintaiNYA,
Yang demikian itu adalah mustahil boleh diqiaskan dengan usaha, Andaikan cintamu tulus tentu kau patuh padaNYA, Orang yang mencintai itu tentu patuh kepada yang dicinta”
5) Bersabar menghadapi gangguan orang yang dicintai
Kesabaran di hadapan orang yang dicintai harus pula berubah menjadi ketaatan kepadanya. eg: bersabar dengan susah dan senang yang ALLAh kurniakan kepad kita, bahkan bersyukur dan terus mengaharap kasih saying-NYA. Mengekali sangka baik kepada ALLAH dan tidak berubah pengharapan kepadaNYA.
6) Memerhatikan ucapan orang yang dicintai dan mendegarkannya
Tidak ada sesuatiu yang paling disukai orang yang sedang jatuh cinta selain dari mendegarkan percakapan tentang sesuatu yang dicintai , kerana memang itulah yang dicarinya
7) Segera menghampiri yang dicintai
Kesibukannya ditinggalkan dan menyukai apappun jalan yang boleh mendekatkannya dengan yang dicintai.
8) Mencintai apapun yang dicintai kekasih
Anas bin malik menyukai labu kerana melihat Nabi saw yang selalu memandang kea rah hidangan labu diatas mangkuk. Maka apa yang ALLAh swt sukai?
9) Serba salah ( resah) jika sedang mengunjungi orang yang dicintai atau sedang dikunjungi orang yang dicintai
Orang bercinta tidak mempunyai kegembiraan dan keseronokkan kecuali jika bersua dengan orangh yang dicintai . Berpisah bererti seksaan baginya.
10) Terkejut dan gementar ketika berhadapan dengan orang yang dicintai atau tatkala disebut namanya
Hati manusia tentu mengagungkan kekasihnya dan tunduk kepadanya. Jika didatangi orang yang diagungkannya , tentu badannya akan gementar. Ada pula berpendapat kerana hatinya menjadi mekar dan berbunga-bunga , sehingga darah mengalir dari hati , lalu menjdai dingin dan mengakibatkan gementar bahkan boleh mengakibatkan kematiannya,
Yang pasti , ini adalah masalah perasaan yang tentunya sangat susah dikaji dan diteliti sebab – musababnya.
11) Cemburu kepada orang yang dicintai
Kecemburuannya akan meningkat jika kekasihnya dijahati dan dirampas hak.
Bagaimana seorang mengaku mencintai ALLAh swt sementara dia tidak cemburu tatakala hak-hak ALLAh dilanggar dan diabaikan? Gambaran orang cemburu yang paling buruk ialah jika diacemburu kerana dorongan hawa nafsu dan kerana bsisikan syaitan , lalu dia cemburu kepada keasihnya dengan cara berbuat sesuak hatinya dan menderhakainya
12) Berkorban untuk mendapatkan keredhaan orang yang dicintai
13) Menyukai apapun yang menyenangkan orang yang dicintai
14) Suka menyendiri
15) Tunduk dan patuh kepada orang yang dicintai
16) Bernafas panjang dan lebih kerap
Kerana 1) Susah dan Sedih hatinya- mengingat kekasihnya
2) Gembira dan senang hatinya- menerima kasih sayang kekasihnya
17) Mengelakkan perkara yang meretakkan hubungan
18) Adanya kesesuaian dan keserasian antara orang yang mencintai dan dicintai
      19)Mencintai tempat dan rumah kekasih

1 comment:

Razziah Khan said...

mohon share ya akhi fillah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...