27 Mar 2012

Tauhid TAXI DRIVER


Aku terjinjit-jinjit mencari teksi yang dibawa orang Islam, dalam kesesakan pekan Kajang dan kepanasan serta keserabutan aktiviti di sini aku segerakan proses balik ke rumah. Haaaa...hatiku mendesis, ternampak seorang pemandu Teksi yang sedang menunggu- Teksi Saga Bewarna Merah yang terbuka pintunya menanti penumpang yang sudi mengisi tempat duduknya.

Sebaik berjalan menuju ke arah teksi itu, mataku melirik kekiri -kanan jalan. Memerhati kalau-kalau ada kereta gila yang tidak menghiraukan pejalan kaki. "nak kemana bang?'...aku disapa bersahaja sampai berhampiran kereta sewa- sebaik bertentang mata dengan pemilik kereta sewa itu... owh..saya nak ke Hulu Langat...Batu 9...Taman Cheras Intan...Hulu Langat Jaya...habis semua nama tempat yg berdekatan aku sebut."er..dekat kapung Melaka tu ke?" dia mengaju memastikan arah yang dituju..aku mengangguk tak sabar nak masuk kereta , panas menyengat nih-hati kecilku berbisik. RM 20 bang...biasa tempat tu cas RM 20..beliau menawarkan harga. Memang itulah harganya....ok , aku menjawb ringkas. But kereta dibuka, aku mengisi beg yang berat dan kami berlalu meredah kesesakan pekan kajang yang memang terkenal dengan kesibukannya yang maha sangat.

Suasana sunyi seketika , aku meredakan kepenatan memikul beg yang berat. Naik bas dari Kuantan ke Bukit Jalil...dari LRT sehingga bertukar ke Komuter. Aku memerhatikan ruangan dalam kereta sewa itu..aku amat-amati berdasarkan stiker Tentera yang banyak didalamnya..mengagak mudah...Abang bekas tentera ke? aku memula bicara mengurang kebosanan. A'ah..renjer dulu... dia menjawab sambil mengerling ke arah aku yang memandang sana -sini dalam kereta sewanya seolah-olah mcam hilang arah...owh, dah lama abang bawa teksi ni? ...ada 10 tahun ke? ...dia menjawab soalan yang berlapis tadi dengan ringkas..kurang 10 tahun.

Ok ke bawa teksi ni bang ? ....muaknya berubah sedikit macam kena telan peria pahit.Agak berat nada suaranya...erm..er...nak kata ok..bolehla nak hidup. Kalu nak kerja biasa masuk jam 8 keluar jam 5 susah sikit la..biasa kena overtime sampai malam jam 10 ke , 11...mukanya berat menjawab mebayangkan keserabutan kepalanya memikirkan cari makan sebagai pemandu teksi....

Renungan juga utk diriku....masih sama tauhid diriku ..TIDAK NAMPAK LAGI KEKUASAAN ALLAH DALAM SETIAP SESUATU

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger