29 Mar 2012

Kebenaran melalui SULUHAN ILMU

SULUHAN MATAHARI yang menyilaukan pandagan ....TERANGNYA KEBENARAN sehingga tersilau kita.

Allah swt berfirman :

"Adakah sama orang yang berilmu dengan orang yang tidak berilmu " (Az ZUMAR :9)

Dalam kegelapan malam, cahaya lampu yang menyinar terang mampu membimbing kita mengharungi liku-liku yang membahayakan, meredah halangan. Begitulah pula di ibaratkan ilmu, sebagai cahaya yang memimpin manusia mengharungi kelamnya liku-liku kehidupan yang amat sukar sehingga di ibaratkan meniti mata pedang pula.

Pentingnya ilmu dahulu, di ikuti oleh amal. Tanpa ilmu, mereka buta dengan panduan yang akhirnya sesat dalam melalui liku-liku susah payah ujian hidup. Tanpa sendi ilmu ini , mustahil pula amal mampu didirikan.

Mereka yang mempunyai suluhan ilmu sukar di tumbangkan syaitan yang tidak pernah putus dendamnya . Suluhan nur ilmu jualah mampu menyelamatkan diri dari bisikan halu iblis dan bicara manusia yang penuh tipu muslihat. Perjalanan menuju ALLAH tidak sunyi dari simpang-siur nafsu yang mengkhayalkan . Perisai ilmu sangat penting untuk menangkis rontaan dan asakan nafsu yang mengkhayalkan itu .

Ibadah adalah asas kepada menghidupkan hati. Namun ibadah wajib bersendi ilmu kerana ibadah tanpa ilmu pasti menatijahkan hasil ibadah yang rosak, busuk , penuh najis-najis mazmumah dan tidak mencapai matlamatnya.

Kita wajib menguasai beberapa cabang ilmu untuk menghadapai kedahsyatan fitnah-fitnah dunia:

1. ILMU TAUHID
-Guna mengesahkan pengenalan kita dengan sifat Tuhan iaitu WAJIB, MUSTAHIL, HARUS

2. ILMU FEKAH
-Guna mengesahkan ibadah kita dari HUKUM bersuci , solat, puasa, zakat, sehinggalah kepada seluruh aspek kehidupan

3. ILMU TASAWUF
- Pokok perbincangan adalah akhlak, hati, keaiban diri, tipudaya syaitan, bisikan nafsu.

4. ILMU TASAWWUR ISLAM
- Membicarakan kesyumulan ISLAM. Membuktikan kita adalah umat yang benar-benar dalam kelompok perrtengahan - tidaklah melampau dalam ibadah jua hal-hal urusan dunia bahkan seimbang antara keduanya.

5. ILMU FARDHU KIFAYAH
- Cabang ilmu yang perlu ada kalangan MUSLIM kuasainya.

Perlu kita fahami dengan jelas, asas-asas ilmu di atas merupakan tunjang utama kekuatan MUSLIM. Pengabaian terhadap sebahagian daripadanya, dan kelalaian menguasainya menjadikan asal kepada punca kelemahan ummah. Sebagai KHALIFAH, kekuatan roh tauhid, keindahan feqah , dan kehalusan tasawuf adalah senjata paling ampuh menghadapi tentangan musuh ISLAM, pujuk rayu nafsu dan tipu muslihat iblis laknatullah. Hilanglah jiwa-jiwa yang mirip para sahabat...tenggelam dalam kekusutan-kekusutan nafsu sehinggalah satu persatu agama tertanggal dari jiwa umat ISLAM. Terlerailah kecintaan-kecintaan kepada ALLAH DAN RASUL sehinggalah gugur kesedaran dakwah, berkubur semangat pejuang BADAR . Islam diinjak-injak anasir jahat dan para pencipta KEROSAKAN DUNIA sehingga pudar dan lusuh maruah. Sedang umat hanyut dengan khayalan dan kemabukan nafsu yang merosakkan.

Keilmuan ini perlu dipindahkan dalam bentuk amal. Bukanlah kekal sebagai bicara-bicara kosong di bibir atau hiasan indah diatas kertas putih ataupun perbincagan akademik yang bergulung-gulung. Amal ini melahirkan muslim yang hakiki , rohani yang kuat dan mampu menjadi mujahid agama. Tasawuf sebagai contoh; melahirkan insan kamil, hatinya asyik dan hidup dengan ALLAH, hatinya penuh limpahan rahsia TUHAN , hidupnya disulami keyakinan dan keimanan yang sebenar, penyerahan bulat hati kepada ALLAH, kehalusan syariat, cintakan agamanya dan bergalang batang tubuh mempertahankannya.

Hati yang penuh CINTA kepada ALLAH kesan suluhan ilmu tasawuf, layak mereka menjadi mujahid agama ALLAH, berjuang , berselut lumpur mempertahankan agama, juga berusaha menebarkan dakwah Baginda saw. Begitulah matlamat dalam pendidikan tasawuf mutakhir ini .

sumber: GERAK MASSA MALAYSIA (GESA)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...