27 Mar 2012

Huru- Hara Akhir Zaman-

Islam akan bangkit dengan TAUHID orang terdahulu. Bukan dengan tauhid diri, buakn pula dengan fahaman MUKTAZILAH, QADARIAH dan JABARIAH yang menjadi anutan sekalian anak adam tanpa mereka sedari.

Sistem Pendidikan memfokuskan setiap dari anak adam ini belajar untuk mencari duit..terkayanya diri hasil mursal dari ilmu yang didapati. ya..bagus nya...indah gitu. Tanpa disedari begitu sekali khayalan akal dan awanan nafsu (waham) mengelincirkan kita dari bertauhid kepada Allah swt.

Diriku jua pernah bersekolah, pernah berulang - alik meniti hari-hari..dari zaman kanak-kanak, ke zaman dewasa..separuh umurku dihabiskan menuntut ilmu sehingga ke menara gading , hampir sahaja aku menggeggam segulung master dari sebuah institusi pengajian tinggi...begitu nafsuku yang batin membisik. Ada master gaji boleh besar sikit, boleh beli macam-macam, hidup selesa..boleh balas jasa emak dan ayah..boleh sumbang untuk gerakan dakwah, bantu umat Islam dengan ilmu fardhu kifayah yang menjadi kepakaran diri ku ini ... fikirn bertambah meleret berkhayal masa depan yang belum pasti ....nak kahwin jika sudah ada kerja , boleh buat pinjaman bank..bayar ansuran bulan-bulan, hutang kereta, hutang rumah...ermm..susah sangat suruh isteri kerja untuk bantu suami ...ada anak nanti tak la susah sangat . Kotak pemikiran pekerja makan gaji yang membelitnya dengan awanan nafsu dan khayalan akal. membenamkan dirinya dalam kelemasan KHAYALAN duniawi. Pencen nanti boleh isi masa dengan dengar Kuliah agama..nak mati dah kan...

Pembaca budiman sistem yang ada tidak pernah membawa kepada bertauhid kepada Allah swt. lapis luarnya sahaja mengatakan demikian. Ditilik kedalam hati - sistem pendidikan sebenarnya mengajak manusia bertuhan kepada diri (aku yang pandai, aku yang berusaha, aku yang bersusah -payah)..lantas menyuburkan nafsu (bertuhan kepada nafsu pula)- dengan duit ini aku boleh buat macam-macam , hakikatnya untuk menuburkan nafsu dan keinginan-keinginan yang dilihatkan indah pada mata.

FIKIR_FIKIRKAN


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered By Blogger