11 Aug 2007

Berazamlah untuk menjad Insan Soleh...

Sungguh, memang sukar kehidupan yang kita lalui . Saban hari aku menjadi runsing, keliru dan hampir - hampir berputus asa. Semakin kita cuba menghampirkan diri kita kepada Allah swt, semakin sukar dan berat pula dugaannya. Di kala itu kita kalah dengan nafsu kita sendiri....namun disaat itu jugalah Allah swt menunjukkan kasih sayangnya dengan rahmat dan nikmat yang Ia kurniakan. Hati kita kembali lunak dan merasa bersalah lalu bertaubat...

Perkara in berulang kali berlaku pada diri aku, namun aku tetap tidak bersyukur. Bahkan aku tetap menzalimi diriku sendiri. Dalam keadaan tercari-cari dan meraba mencari diri ini perkara yang selalu kau lakukan ..kembali merenung segala akibat perbuatan ku. Maksiat yang aku perbuat, amanah yang aku cuaikan, ilmu yang aku abaikan...bagaiman aku hendak menjawab di hadapan Allah swt kelak.?

Dalam keadaan ini perkara paling baik yang perlu dilakukan ialah menghadiri majlis-majlis ilmu agama. Selain menebus kembali dosa silam, aku dapat menjana kembali kekuatan dalaman yang semakin lemah.

Mengapa kita tidak dapat berazam dan bersungguh mencapai taraf insan soleh...matlamt jangka panjang kita ialah kereedhaan Allah swt namun untuk strategi jangka masa pendek ini...terlebih baik kita usahakan atas diri kita menjadi insan soleh.

Dari sudut amalan harian, bacaan Quran, Zikir harian, Puasa sunat, Qiamullail, bacaan buku fikrah Islam....bila lagi kita mahu memajukan diri kita dalam aspek peningkatan nilai amalan harian?

Persediaan ilmu agama mestilah kita kuasai sebaik mungkin di peringkat masih muda ini....kembali berpijak di dnia yang nyata, ramai rakan sekuliah di kampus menghadapi krisis mengenal matlamat hidup.... kehidupan ini bukan sekadar makan dan minum, tidur dan rehat, bermain dan bersukaria....lebih dari itu kita sepatutnya berperanan dalm ertikata tujuan sebenar kita dicipta Allahswt

1 comment:

saidatina said...

mencari keredaan allah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...