28 Aug 2007

Meniti hari yang malang...

Hari ini aku melaui hari dengan sedikit dugaan...



Pagi ini aku menghantar sahabatku ke Fakultinya...yelah dah lewat bagun..tak terjangka kadang-kadang sebab sambung tidur lepas subuh. Keadaan seperti biasa, cuma entah kenapa serba tak kena hari ni. Bawa motor macam biasa tapi bila sampai disekatan jalan aku tak terperasan palang yang melintang jalan . Apalagi...BAM!! motor aku melanggar palang kayu 4x 3 inci ...secepat kilat palang itu membidas keting aku...ADUH!! demi Allah sangat sakit , aku hanya menahan kesakitan dengan mengucapkan Alhamdulillah..mungkin kafarah dari Allah swt buat ku..aku tak mem"brake" kerana nak hantar member sorang ni yang dah lewat 30 minit kuliah sejamnya... tambahan bahaya aku membrake kerana motor aku tak stabil, takut member aku jatuh motor pulak.Sebaik sahaja menghantarnya aku memecut terus ke fakulti untuk ke kuliah aku pula...kebas di kaki tak hilang lagi..aku buat tak tau jer..mungkin hilang lah nanti.



Sampai kat fakulti , aku diingatkan pula tentang tugasan 2 minggu lepas yang tak bersentuh apa-apa tetapi perlu dihantar hari ini. Ya Allah, dugaan apa pula kali ini?? aku memang tak teringat langsung. Mana nak ingat, buku yang sentiasa mengingatkan aku tentang tugasan yang perlu aku buat hilang entah kemana...Merenung jauh aku dibuatnya.Biasanya dalam keadaan ini Pelan B ialah COPY PASTE...pinjam orang punya, salin dan edit sikit...Sepanjang kuliah tadi aku siapkan tugasan ini...Berserabut kepala ditambah lagi dengan projek akhir aku pulak..Esok penasihat projek pulak nak jumpa seawal 9 pagi, dengan deraf soalan survei yang perlu diserahkan 2 hari lepas..juga tak bersentuh apa lagi...ini lah kelemahan aku sejak dulu..kerja last minit, kerana bertangguh..kerja tak pernah sempurna...Aku hilang rentak sem ini. Aku tenangkan diri, bilamana terfikir pulak bengkel projek yang diadakan Ahad lepas aku tak hadir...TERLUPA ! Habis !!! mana aku nak rujuk...???Course mate je lah tempat aku boleh buat rujukan.



Sesak dada dibuatnya, tetapi lega sikit kerana amali 3 jam petang ini dibatalkan pensyarah. Walaupun terasa dada lapang sikit namun tertekan jugak sebab keputusan ujian pertama dah keluar. Aku bersaing dengan rakan aku, sem ni aku kalah sikit dengannya, prestasiku merosot. Namun dalam keadaan ini aku tak boleh mudah jatuh semangat , semua ni dugaan dan menjadikan aku lebih tabah...



BAlik rumah sewa pulak , tambah serabut baju yang tak berbasuh sejak aku balik dari kem minggu lepas. bayangkanlah, sampai dah tak berapa nak ada baju untuk dipakai. Tak boleh jadi aku kata...aku angkur t semuanya masuk dalam besen dan mulakan senaman pinggang. Lenguh pinggang dibuatnya membasuh baju-baju tu...



Petang ni pulak aku ada janji jam 3 hendak berbincang dengan member aku berkaitan projek final. Proposal tak siap lagi, ..aku kena sedikan masa untuk memahami betul2 proses menyiapkan thesis aku, kalau tak habis semuanya..jadi amcam Bengkel tempoh hari...Aku ada masa 2 minggu lagi sebelum proposal dibentang.



Petang tadi baru balik dari perjumpaan dengan member berkaitan thesis ,aku berlanggar dengan kereta yang secara tiba -tiba membelok ke kanan dalm perjalana nak balik kerumah sewa. Aku terjatuh dari motor dan terhentak sedikit kat pinggul akau. Sakit nya rasa sampai sekarang..sengal-sengal sikit. Alhamdulillah aku tak terluka namu motor aku, tongkat bengkok keatas...Alhamdulillah..satu lagi ujian dari Allah swt...

Aku terfikir kembali , ini pasti suatu peringatan CASH dari Allah akibat dosa maksiat yang telah aku lakukan. Allah swt masih memberikan aku peluang untuk bertaubat kepadaNya...apa akan berlaku jika aku mati?? pasti aku akan menyesal tak habis. Kasih sayang ALlah tiada batasnya..kini aku sedar, semuanya ada hikmah..Allah swt sayang pada hambaNya , maka diperingatkan apabila kita jauh dari Nya...itulah yang akau alami..hari malang yang aku alaui memang wajar aku alami..kerana semuanya berpunca dari diri aku sendiri..Ya Allah. ampunkan dosaku, kezaliman ku, maksiat yang aku lakukan..hanya kepada Mu kami berserah diri, masukkan aku dalam rahmatMu..kurniakan aku kemaafan..AMIN!!!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...