12 Aug 2007

Surat Terbuka Buat ANDA

Assalmualaikum wbt...Salam perkenalan dari Jundi Ummah(JuM)..
Bukanlah bermaksud diri ini terlebih baik untuk menjadi penasihat buat saudari..namun menjadi kewajiban setiap umat Muhammad saw untuk mencegah setiap kemungkaran yang berlaku didepan mata.

Saudari, saban hari Jundi Ummah melihat tapak tangan yang dikurniakan Allah swt sebagai salah satu nikamatNya yang sangat banyak memberi manfaat kepada Jundi Ummah untuk melakukan kerja sehari-harian. Cuma Jundi Ummah (JuM) merasakan apa yang ada pada kita sekarang semuanya tidak akan kekal, tangan ini akan hancur...pada masa tangan ini hancur dimana kita ya? Apakah entiti kita?..dalam keadaan roh , adakah kita dapat merasai sepertimana kita dalam keadaan jasad?.. Keadaan mungkin tidak akan sama lagi..

Dapatkah saudari bayangkan bilamana saudari mati, saudari hanya mampu melihat tanpa mampu untuk mengungkapkan kata-kata seperti saudari sekarang...saudari akan melihat orang yang masih bernyawa sahaja memandikan saudari...saudari akan terus memerhati sehinggalah saudari akan terlihat kubur saudari terkambus dan saudari tidak akan kembali lagi kedunia ini buat selamanya... Apakah hari yang paling meneysal buat saudari setakat ini?...tiada yang lebih menyesal melainkan hari dimana amalan buruk menjadi lebih banyak jika dihitung berbanding amalan baik....JuM sedar dan yakin , kita akan mati dan pasti mati..bahkan pasti merasai azab kubur jika berdosa, dan merasai nikmat jika mempunyai sedikit bekalan tika berjumpa Allahswt.

Dalam keadaan sekarang tidakkah saudari mengambil pengiktibaran dari pengalaman orang lain?..Kehidupan kita bukan sekadar makan, minum, melayani nafsu, belajar ,bersukaria, membuat sedikit kebajikan......kalau itulah rutin kita apa matlamat hidup kita yang sebenar? Mengapa kita akan mati? Mengapa kita ada muda dan akan menjadi tua? Tidakkah saudari teringin sangat menjadi hamba Allah yang paling taat? Raih kasihNya bukan kasih makhlukNya, memenuhi kehendakNya bukan kehendak diri kita, menyembahNya dan bukan menyembah makhlukNya?

Matlamat hidup setiap dari kita, bagi yang bernama manusia hanya satu.. buat pengetahuan saudari....Allah swt sangat sayang hambaNya 10 kali dari kasih seorang ibu yang kehilangan anak kecil.Maka dijadikan kita dalam keadaan berbagai-bagai ujian untuk kita sentiasa memohon dan merintih mengadu masalah kita kepadaNya. Allah swt nak setiap hambaNya tahu bahawa Ia sentiasa ada disisi kita bahkan lebih hampir berbanding urat leher kita sendiri. Siapakah yang saudari lebih percaya berbanding Allah swt, adakah saudari sanggup mensiakan kasih -sayang Allah swt kepada saudari yang selama ini menjamin rezki saudari?...

Matlamt kita hanya satu, keredhaan Allah swt.... yakinlah saudari. Tiada yang lebih penting dalam hidup kita melainkan mendapat keredhaan Allah swt. Selain dari itu semuanya hanya keperluan kehidupan kita...kita makan, belajar , mencari duit, solat, berzikir, berkeluarga dan sebagainya hanyalah merupaka suatu keperluan untuk mencapai matlamat yang utama keredhaan Allah swt.

Jika kita memandu, cermin didepan menjadi keutamaan untuk kita lihat bukanlah side mirror yang menjadi keutamaan untuk dilihat . Namun, cermin sisi akan menjadi keperluan bagi kita untuk dilihat dan memeri faedah kepada kita ketika memandu. Begitulah juga kehidupan.
Andai kita dapat mencapai matlamat hidup ini, kitalah orang paling beruntung didunia dan akhirat. Tidakkah saudari menginginkan nikmat syurga? Apa sahaja saudari minta akan diperolehi .... Tidak pernah tua, tidak mati, tiada sedih , ...kekal ..abadan abada(selamanaya)..pernahkan saudari fikirkannya..mengapa kita bazirkan masa usia kita dengan melakukan apa yang Allah swt murkai? Tidak berbaloi dengan apa yang Allahswt tawarkan untuk kita di akhirat kita. Disisi Allah swt ada 100 nikmat , hanya satu nikmat sahaja Allah letakkan atas muka bumi dan dikonsi seluruh makhlukNya. 99 nikamt lagi tertahan disisi Allah swt hanya untuk hambaNya yang taat akan perintahnya.

JuM mengharapkan agar saudari cepat -cepat bertaubat dan kembali menginsafi asal usul penciptaan kita sebagai manusia. Suatu perkara paling nikmat didunia ialah apabila kita merasai cinta Allahswt. Selagi kita ada masa ini cubalah capai nikmat paling hebat ini kerana jika nyawa telah sampai kehalkum untuk kita menagis air mata darah sekalipun tidak akan kita dapat semula kedunia hatta untuk membuat kebajikan untuk mengucapkan satu perkataan subhanallah.

Nukilan iniJuM coretkan kerana sedihnya JuM melihat kehidupan saudari umpama tiada arah tuju. Ditiup kekiri menari kekiri, ditiup kekanan beranjak kekanan. Tampilkan prinsip dan jati diri kita sebagai muslim. Indahnya jika saudari mampu bertudung semata-mata mencari redha Allah berbanding saudari membukanya untuk mencari perhatian makhlukNya. Hidup tidak lama, sampai bila saudari mahu kekal bebas sebegini..Ya ALLAH engkau bukakan pintu cahaya Hidayah buat hambamu ini ya ALLAH , Luruskan hatinya, selamatkan dirinya, bebaskan dirinya dari belenggu Iblis laknatullah...

JuM cuma mengharapkan agar sadari dapat kembali melaui jalan yang benar, langkah pertama carilah rakan yang mampu membimbing, kedua lazimkan diri menghadiri majlis ilmu dan peringatan kepada mati, ketiga teruskan lah menagisi dosa-dosa kita..moag Allah matikan saudari , JuM, dan semua sahabat dan rakan dalam keadaan mendapat keredhaanNya

Salam perkenalan dari JuM , JuM tidak mengharapkan saudari mendengar semua apa yang dinukilkan..bahkan juga tidak menolak semua yang dinyatakan...gedegang_86@yahoo.com

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...